به گفته حسین عباسی مهر مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز این مطالعات به پایان رسیده است و بنابر اعلام نظر کارشناسان محدوده شهری شیراز از دوره های صفوی و قاجار کوچکتر بوده است.

محور زندیه شیراز که آثار متعددی را در دل خود جای داده در حال حاضر به جاذبه گردشگری تبدیل شده است و به دلیل وجود آثار منحصر به فرد و خاص و عام المنفعه ای که در این محور و حدود 250 سال قبل ساخته شده نظر بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرده است و طی یک سال گذشته مطالغات باستان شناسی در این محور انجام شده است در این رابطه حسین عباسی مهر مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز بر لزوم شناسایی و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره های تاریخی موجود در شهر شیراز تاکید کرد و به به خبرنگار ما گفت: شناخت کامل دوره های مختلف تاریخی این شهر تاثیر به سزایی در تصمیم گیری ها دارد.

وی ادامه داد: با این مطالعات محدوده شهر شیراز در دوره زندیه و بعد از آن، همچنین بناها و عمارت های تاریخی که گاها دیگر وجود ندارند و با گذشت زمان تخریب شده اند، مشخص شد که این مطالعات تاثیر مهمی در تکمیل پرونده ثبت جهانی این محور نیز دارد.
به گفته عباسی مهر طبق برنامه ریزی ها و پیش بینی های صورت گرفته در قالب این طرح شهر اصیل زندی مشخص شد و نقشه ای کامل با اجزا و ساختمان ها و عناصر موجود در این دوره تاریخی به دست آمد .

مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز ادامه داد: دراین طرح نحوی شکل گیری شهر شیراز در دوره های اسلامی شامل زندیه و قاجار نیز مشخص می شود، افزود: اجرای این مطالعات را گامی مهم برای شناخت بیشتر و تخصصی تر بافت تاریخی شیراز و عناصر و بناهای موجود در این محدوده تاریخی -فرهنگی است.

وی در ادامه این گفت و گو با اشاره به این که ساختار شهر شیراز از دوره اوایل اسلامی تا آخر دوره قاجار مورد بررسی و شناخت قرار گرفته است افزود: بنا بر بررسی های صورت گرفته بافتی که همواره از آن به عنوان تاریخی یاد می شود محدوده 357 هکتاری است که در دوره زندیه و قاجار هم وجود داشته است.

عباسی مهر در ادامه افزود: این مطالعات به زودی در قالب یک کتاب عرضه می شود و امید واریم بتوانیم مانند طرح تفضیلی به عنوان یک سند بالادستی عامل بازدارنده ای برای تخریب احتمالی بناهای تاریخی در این محدوده باشد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 968336
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.