به گزارش ایرنا، دهه کرامت برای شیرازی‌ها روز‌های شادی مردمی است که ارادتمند آستان حرم احمدی و محمدی، حضرت شاهچراغ (ع) هستند.
احمد ‌بن ‌موسی (ع) برادر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) است که برای پیوستن به برادرش از حجاز راهی خراسان شد و در میانه راه با خیل عظیمی از شیعیان به سوی مشهد رهسپار شد اما در میانه راه و در شیراز به دستور مأمون، خلیفه وقت، توسط حکمران شیراز، قلتغ خان به شهادت رسید و از آن پس بارگاه این حضرت در شیراز مورد احترام همه شیعیان قرار گرفت.
شیراز جایگاه این امامزاده جلیل‌ القدری است که لقب سومین حرم اهل بیت (ع) را برای این شهر به ارمغان آورده است و از همین رو روز ششم ذی‌القعده نیز با نام روز گرامیداشت شاهچراغ (ع) نامبردار است و خیل عاشقان این حضرت با پیاده ‌روی از راه‌های دور و نزدیک خود را برای زیارت این مزار شریف به شیراز می‌رسانند و در حرم این حضرت به شادی می‌پردازند.
هم‌ اکنون بیش از 30 دستگاه، نهاد و تشکل‌های مردمی و فرهنگی با مسئولیت ستاد عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور جشن‌های این ایام را ذیل 17 کارگروه تخصصی ساماندهی و برگزار می‌کنند.
سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی مساجد گفت: کمیته ارتباطات و اطلاع رسانی، کمیته اصناف، هماهنگی تبلیغات در مراکز فرهنگی و مذهبی، کمیته بانوان و خانواده، کمیته فرهنگی و هنری، کمیته فضاسازی و تزئینات شهری، کمیته کودک و نوجوان و کمیته خدمات اجتماعی در برگزاری مراسم‌های دهه کرامت مشارکت می‌کنند.
حجت‌الاسلام حسین امیدی بیان داشت: پیاده‌ روی بانوان از حرم ام احمد به سمت حرم شاهچراغ (ع) با نام دختران احمدی، اعزام کاروان‌های پیاده با عنوان کوچ عاشقانی در ششم ذیقعده به سمت حرم مطهر، برگزاری جشن‌های مردمی به مناسبت میلادها به صورت خود جوش در هزار و 203 کانون مساجد، همایش امین ولایت با برگزاری نمایش‌های آیینی، شب شعر از برنامه هاست.
وی ادامه داد: بازدید از کانون‌های مساجد، برگزاری نمایشگاه‌های عفاف و حجات و بصیرت و کتاب، برگزاری محفل‌های قرآنی، مسابقات فرهنگی هنری و ورزشی، ختم قرآن و صلوات به پیشگاه این سه حرم مقدس، تکریم و اطعام ایتام و نشست‌های معرفتی در مورد شخصیت‌های حضرت معصومه توسط اعضای بانوان کانون‌ها از جمله برنامه‌های دهه کرامت توسط کانون‌های مساجد است.
همچنین مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز بیان داشت: برنامه های دهه کرامت استان فارس با محوریت ایجاد نشاط اسلامی، از اول ذیقعده برپا می شود و هماهنگی‌ها برای اجرای بهتر این ایام و حرکت نمادین ورود کاروان حضرت شاهچراغ(ع) و همچنین برگزاری جشنواره شعر اقوام رضوی صورت گرفته است.
صابر سهرابی با ارائه گزارشی ازبرنامه های فرهنگی و هنری با رویکرد دهه کرامت گفت: بزرگداشت دهه کرامت با هدف ایجاد نشاط و فضای شادی اسلامی ارائه می شود، شورای هماهنگی دهه کرامت با حضور اکثریت اعضا در استانداری فارس تشکیل شده و در این جلسه مهمترین موضوعی که مطرح شد تشکیل کمیته های هشتگانه بود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس بیان کرد: برنامه ها بر اساس دو محور تعریف شده است که با ورود کاروان به طور نمادین به مناسبت بزرگداشت حضرت احمد بن موسی، شاهچراغ(ع) به شیراز آغاز می شود در ادامه شامگاه ٢٩ تیرماه جاری این کاروان وارد صحن مطهر احمدی و محمدی می شود و به اجرای برنامه های هنری، مذهبی می پردازد.
سهرابی گفت: برگزاری جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی از جمله رویدادهای ویژه دهه کرامت است که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس سازماندهی و اجرا می شود.
جشن های دهه کرامت تنها در ایران اسلامی برگزار نمی شود بلکه در حال حاضر بسیاری از نقاط جهان میزبان برگزاری جشن‌های دهه کرامت هستند.
این جشن‌ها با هدف ایجاد نشاط عمومی با الهام از آموزه‌های رضوی در تمام سطوح جامعه نیز گسترش و افزایش شناخت معرفت عمومی نسبت به حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت شاهچراغ (ع) و همچنین حمایت از فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی، فرهنگی، ادبی و هنری صورت می‌گیرد.
در ادامه، تکریم و تجلیل از برترین‌های خدمت در عرصه مذهبی، گسترش نمادهای مربوط به الگو های معماری و شهرسازی و فراگیر ساختن فرهنگ، سیره و گفتار حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، حضرت معصومه(س) و شاهچراغ (ع) از دیگر اهداف برگزاری این دهه است.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.