ایجاد میزهای خدمت در دستگاه های مختلف اجرایی سال هاست به عنوان یکی از راهکارهای کاهش مشکلات مراجعه کنندگان یا همان تکریم ارباب رجوع مطرح است، میزهایی که در برخی مواقع به جای آنکه راه حلی برای رفع مشکلات باشد، گاه خود به مشکل تازه ای بر سر راه مراجعه کنندگان بدل می شود.
در این میان از چندی قبل ایجاد میزهای الکترونیک به عنوان نوع تازه ای از خدمت رسانی مطرح شد تا شاید راه اندازی میزهای خدمت جدید برای تسهیل در امور مراجعه کنندگان به دستگاه های اجرایی، اثرگذاری بیشتری داشته باشد، موضوعی که به عنوان دستور اصلی جلسه شورای راهبردی توسعه مدیریت استان مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
استاندار فارس در این جلسه با تاکید بر توجه بیشتر مسئولین به ماهیت ایجاد میزهای خدمت در ادارات، گفت: یکی از مواردی که باید در اجرای هر فعالیتی مدنظر همه باشد این است که باید به ماهیت آن توجه کرد و بررسی نمود که هدف از اجرای این مورد چه بوده و در زمینه ایجاد میزهای خدمت نیز باید دید نظر آقای رئیس جمهور چیست؟
اسماعیل تبادار اظهار داشت: در خصوص راه اندازی میزهای خدمت الکترونیک نیز هدف اصلی، تسهیل در امور مردم یا همان تکریم ارباب رجوع است که باید در این راستا از افراد باتجربه و کارشناسان برتر حوزه های مختلف استفاده کنیم تا دریابیم چه مواردی می تواند موجب تسهیل در نظام کاری شود.
وی خواستار جلوگیری از پیچیده تر شدن مشکلات اداری با راه اندازی میزهای خدمت الکترونیک شد و افزود: به عنوان مثال امروز ما برای دریافت تسهیلات ازدواج، سامانه ای را راه اندازی کرده ایم که افراد برای دریافت این تسهیلات به آن جا مراجعه کنند، اما این سامانه ثبت نام نمی کند، این در حالی است که افرادی که نیازمند این تسهیلات هستند به ما مراجعه می کنند و می گویند حاضرند هر روز از صبح تا ظهر به بانک ها مراجعه کنند اما به آنها پاسخ داده شود. وجود این مشکلات با حرف از اجرای این سامانه و میزهای خدمت که تسهیل در امور مراجعه کنندگان بوده است، مغایرت دارد و نباید بگذاریم وجود این میزها، کارها را پیچیده تر کند.
استاندار فارس خواستار جلوگیری از پیچیدگی ارایه خدمات از طریق میزهای خدمت شد و گفت: در اجرای میزهای الکترونیک باید آن قدر موضوع را حلاجی کنیم که پاسخگویی به مردم راحت تر شود.
وی با اشاره به مسیر طولانی صدور مجوز برای سرمایه گذاران و تاثیر وجود میزهای خدمت در تسهیل این مسیر، گفت: در این راستا جا دارد قبل از این که به موضوعات ظاهری بپردازیم، به ماهیت مسایل پرداخته و بعد راهکارهایی را برای رفع مشکلات در دستور کار خود قرار دهیم و ضمن شناسایی موانع و مشکلات سر راه، نسبت به رفع آن ها اقدام کنیم.
وی با اشاره به تفاوت میزهای خدمت در حوزه ها و دستگاه های مختلف با یکدیگر، ادامه داد: علت دستور رئیس جمهور برای ایجاد میزهای خدمت، تسهیل در امور مردم بود، نه این که میز خدمت آن قدر پیچیده شود که مردم بگویند اگر مانند گذشته به صورت حضوری بیاییم، بهتر است و در این زمینه حتی باید ما راهکارهایی را در دستور کار خود قرار دهیم و اگر کسی پیشنهاد بهتری برای تسهیل در امور مردم داشته باشد باید از آن پیشنهاد استفاده شود.
تبادار با انتقاد از نحوه فعالیت پنجره واحد استان در گذشته، گفت: این پنجره بیشتر پنجره تفرقه بود تا پنجره واحد استان و باعث ایجاد مشکلات بسیاری در استان شد. انتظار ما در زمینه ایجاد میزهای خدمت الکترونیک این است که این موضوع در دستور کار دستگاه ها قرار گیرد و در کنار آن بیشتر به ماهیت موضوع بپردازند و راهکار ارائه دهند و امیدوارم به یک باور عمومی برای خدمت به مردم دست یابیم.
تبادار با تاکید بر لزوم آموزش مدیران دستگاه های مختلف و تاثیر آن در عملکرد بهتر آنها، افزود: تا زمانی که خود ما بر موضوعی اشراف نداشته و آگاه نباشیم چگونه توقع داریم بتوانیم آن را عملیاتی کنیم. پس جا دارد موضوع آموزش مدیران در دستور کار ما قرار گیرد.
دبیر شورای راهبردی توسعه مدیریت استان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه های مختلف در ارائه میزهای خدمت، گفت: بر طبق دستورالعمل دولت، از زمان دستور ایجاد میزهای خدمت که 7 آذرماه سال قبل بود، دستگاه های اجرایی برای راه اندازی میزهای خدمت فیزیکی 6 ماه و برای ایجاد میزهای خدمت الکترونیک یک سال فرصت داشتند که به همین دلیل ما باید گزارش عملکرد خود را در رابطه با میزهای خدمت تا 10 تیرماه به ریاست جمهوری و سازمان اداری و استخدامی کشور ارائه دهیم.
ساسان تاجگردون افزود: در حال حاضر 1806 خدمت که سازمان ها و ارگان های مختلف به مردم ارائه می دهند احصا شده که 419 خدمت از این تعداد به صورت حضوری، 348 خدمت به صورت الکترونیک و 460 خدمت به صورت میز مشترک ارائه می شود و 572 خدمت نیز خارج از میز خدمت است که به صورت حضوری صورت می پذیرد.

 

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 950276
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.