نهاد‌های مختلف در بخش‌های دولتی و خصوصی، این موضوع را پیگیری کرده اند و از روز‌های ابتدایی این طرح با روش‌های گوناگون وارد عمل شده اند و هم‌اکنون برای چند روز باقی ‌مانده از این طرح رمضانیه ،خواستار کمک همه گروه‌ها و اقشار اجتماعی برای رهایی این زنان و مادران هستند.
نائب‌ رئیس کانون زنان بازرگان فارس که از نهادهای خصوصی مشارکت کننده در این پویش است به ایرنا گفت: طبق آمار از 1293 تن زندانی غیرعمد در استان فارس، 54 نفر زن هستند که بیشترین آمار را در کل کشور دربر می‌گیرد.
سهیلا محبی گفت: تعداد این زنان که تا پایان سال 96 به 39 نفر می رسید در سه ماه اول سال 97 به 54 نفر رسیده است و میزان بدهی‌ها نیز از 3میلیارد و 900میلیون ‌تومان با جهشی بیش از دو برابری به 7میلیارد تومان رسیده است.
وی عدم پیشگیری و نبود آموزش مناسب برای زنان در امور حقوقی و اجتماعی را از دلایل اصلی این سیر صعودی می‌داند و بیان می‌ کند: این زنان عمدتاً به ‌واسطه مشکل یا قصوری که دیگران ازجمله وابستگان درجه یک و دو آن‌ها مسبب آن بوده‌اند، در زندان به سر می‌برند و برای مثال با امضای چک و سفته به ‌صورتی غیرمستقیم وارد این دایره شده‌اند.
محبی یکی از دلایل مهم افزایش صعودی مبالغ بدهی زنان زندانی جرائم غیرعمد را فریب ‌خوردن زنان با واژه‌هایی همچون کارآفرینی عنوان می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه پیش از آنکه مطالعه‌ای صورت گیرد یا طرحی پخته شود، عده‌ای فریب عبارت کارآفرینی را می‌خورند و بدون بررسی‌های چندجانبه شروع به انجام کاری می‌کنند که در نهایت پس از مدتی به شکست می‌انجامد و هم‌ اکنون بدهی‌های 400 تا 700 میلیون تومانی به بار آورده‌اند که تهیه مبالغ آن‌ها بسیار زمان‌بر و دشوار است.
وی افزود: این در حالی است که کانون زنان بازرگان به ‌مثابه بخش مشاوره‌ای در حوزه کارآفرینی فعالیت می‌کند و چون به خوبی دیده نشده و به عملکرد این کانون توجه نشده است، امروز به ‌صورت مسکّن وارد شده است.
نائب‌ رئیس کانون زنان بازرگان فارس با اشاره به اینکه این کانون پیش از این به صورت موردی برای نجات برخی زندانیان دربند زیرنظر اتاق بازرگانی شیراز فعالیت‌هایی را انجام داده است، عنوان کرد: پرداختن به‌ رهایی زنان دربند به‌صورت متمرکز برای نخستین بار رخ می‌دهد و از همین رو با تشکیل کمیته شناسایی و ارزیابی، وارد فرایند یاری‌ رسانی به این زنان شدیم.
محبی بیان کرد: طی فرایند یادشده با بررسی همه اسناد و مدارک و سابقه این زندانیان، تعدادی از آنان در اولویت بیشتری نسبت به دیگران قرار گرفتند، مادری دربند که فرزندی معلول دارد و در همین فاصله همسر خود را نیز از دست داده است یا زنی که او را به جای همسر فوت شده‌اش راهی زندان کرده‌اند و فرزندانش نزد مادربزرگی هستند که خود، به مراقبت نیازمند است، نمونه‌ هایی از این دست که وضعیتی به ‌مراتب اسفبارتر از دیگر زندانیان داشته‌اند؛‌ هرچند آنچه مسلم است این است که مجازات زندان نباید برای این گونه جرایم اجرا شود و در این زمینه نیاز به تعدیل ساختار و اصلاح قوانین به ‌شدت احساس می‌شود.
وی بیان داشت: طی رایزنی‌های صورت‌ گرفته هشت نفر از این زنان توسط این کانون شناسایی شده‌اند که مبلغ بدهی‌های آنان مجموعاً به 400 میلیون تومان می‌رسد و از ابتدای رمضان تاکنون تقریباً 200میلیون تومان برای نجات آن‌ها جمع‌آوری شده است و ستاد دیه نیز تا حدود 50درصد از این مبلغ را پرداخت خواهد کرد و برای تهیه مابقی مبلغ همچنان به کمک مردم و خیران نیازمندیم.
نائب‌ رئیس کانون زنان بازرگان فارس با بیان اینکه در گلریزان ستاد دیه که چندی‌ پیش برگزار شد، مبلغ قریب به هشت میلیارد تومان جمع‌آوری شد که انتظار داریم بخش شایان‌ توجه آن برای زنان زندانی در نظر گرفته شود، گفت: با جمع‌آوری مبالغ بیشتر می‌توان زنان بیشتری را که مبالغ بدهی آن‌ها چندان زیاد نیست نجات داد.
محبی ادامه داد: اگرچه این طرح باعنوان طرح رمضانیه اجرا می‌شود، ابتر نخواهد ماند و در تا پایان سال با یاری خیران ادامه خواهد یافت هرچند باید هدف را به آموزش و پیشگیری معطوف کرد تا خانواده‌ها و جامعه متحمل هزینه‌های سنگین نشوند.
وی گفت: خیران و مردم علاقه مند برای نجات زنان زندانی می توانند با شماره 07136294901 داخلی 154 تماس بگیرند تا از روش های کمک و نیز توضیحات لازم اطلاع یابند.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.