استاندار فارس در مراسم رونمایی از این محصولات،‌ گفت: این اولین بار و البته آخرین بار است که شاهد چنین مراسمی در استانداری فارس خواهیم بود چرا که معتقدیم جایگاه این کار در ساختمان استانداری نیست و باید در مراکز علمی و فناوری انجام شود و ما برای رونمایی به آنجا برویم.
اسماعیل تبادار افزود: البته این برنامه، شو تبلیغاتی و نمایشی نیست بلکه واقعیتی از توانمندی فعالان مراکز علم و فناوری است و خوشحالم که جوانان ما با اعتماد به نفس بالا، هم گزارش رهاورد کاری خود را ارائه می دهند، هم از آینده صحبت می کنند و هم تولیدات آنها از بالاترین استانداردهای جهانی برخوردار است به گونه ای که کار خود را با محصولات همسان خارجی مقایسه کرده و در کنار آن محصولی باکیفیت تر و با قیمتی پایین تر ارائه می دهند.
وی ادامه داد: امروز اساس و ارکان اقتصاد در دنیا، علم و دانش روز است و روز به روز شاهد نوآوری های بیشتری در عرصه های مختلف هستیم، حتی اگر بخواهیم نگاه جامعی به اشتغال و کارآفرینی هم داشته باشیم باید حتما به سمت محصولات دانش بنیان و تولید نوآورانه برویم.
تبادار با اشاره به ظرفیت های بالای استان در حوزه های علمی و فناوری، ادامه داد: در حال حاضر 160 مرکز علمی داشته های عظیم در حوزه فناوری در استان فعال است که دو دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه شیراز در صدر آنها قرار دارند که نه تنها در کشور بلکه حتی در حوزه بین المللی هم نقش آفرینی می کنند و بنیان نوآوری های امروز ما از همین دانشگاه ها و مراکز علمی است.
استاندار فارس با بیان اینکه دو محصول رونمایی شده، تجاری سازی شده است، گفت: یکی از نکاتی که همواره بر آن تاکید داشتم نگاه بازار به حوزه فناوری و تولید است تا با این کار و نگاه جدی به بازار،‌ محصولاتی تولید شود که به انبوه سازی رسیده و تجاری شود.
وی خواستار همکاری مسئولان با حوزه های فناوری و علمی شد و افزود: امروز ما شاهد حضور افرادی هستیم که می گویند اندیشه،‌ خلاقیت، نوآوری، فکر و پویایی داریم اما سرمایه ای برای عملیاتی کردن آن نداریم. باید به این افراد اعتماد و اطمینان داشته و زمینه فعالیت آنها را مهیا کنیم.
استاندار فارس گفت: ما باید به جای مراکز فنی و حرفه ای، زمینه فعالیت این افراد را در مراکز و شهرک های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی مهیا کنیم تا بنیان این فعالیت ها از این مراکز شکل گیرد.
تبادار با تاکید بر لزوم تمرکز، مباحث حوزه نوآوری و تکنولوژی،‌ افزود: البته باید برای این کار یک چارچوب تعریف کنیم و با هم افزایی به وجود آمده، استان را ارتقا دهیم.
وی تصریح کرد: استان فارس از گذشته در حوزه های آی تی و آی سی تی به عنوان قطب این تکنولوژی ها مطرح بوده و باید به دنبال تقویت این زمینه باشیم و با همکاری تمامی ارکان استان، نه تنها در حوزه های پزشکی بلکه در حوزه های صنعتی، کشاورزی و حتی علوم انسانی و فرهنگی هم به موفقیت هایی دست یابیم.
استاندار فارس با اشاره به رونمایی از این دو محصول دانش بنیان،‌ گفت: یکی از محصولات رونمایی شده، سامانه قفل مرکزی خودرو بود که به گفته سازندگان، هزینه واردکردن هرکدام از آنها به کشور 700 هزار تومان است، اما محصول تولیدشده با کمتر از یک پنجم قیمت وارداتی، کیفیت بهتری را دارد.
تبادار اظهار کرد: محصول دیگر، پهپاد نانوکامپوزیت است که کاربرد آن بیشتر در حوزه کشاورزی است و هرسال نیازمند تولید 1200 دستگاه از این پهپادها هستیم.
استاندار فارس در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که آیا سازوکاری برای اعلام موارد نیاز دستگاه های اجرایی به فعالان حوزه فناوری و تامین این نیازها از طریق شرکت های دانش بنیان و فعالان حوزه فناوری طراحی شده است یا خیر؟ گفت: جا دارد شرکت های دانش بنیان و فعالین این حوزه ابتدا در یک محل یا نمایشگاه، محصولات خود را عرضه کرده و افراد را دعوت کنند و برای تولید محصولاتشان اطمینان خاطر داده و اعتمادسازی به وجود آورند.
رییس پردیس شرکت های دانش بنیان فارس نیز در این مراسم افزود: ما برای محصولات فناورانه، سه شاخصه را درنظر گرفتیم؛ ظرفیت نوآوری طرح، انجام آن برای نخستین بار در کشور و تجاری سازی آن.
امیر مسعود والی اظهار کرد: این دو محصول رونمایی شده به تولید انبوه رسیده است. سامانه قفل مرکزی خودرو تاکنون از کشورهای فرانسه، کره و چین وارد و برروی 5/1 میلیون خودرو تولید داخل استفاده می شد که در حال حاضر با شرکت خودروسازی سایپا در داخل کشور برای نصب این سیستم برروی خودروها موافقت شده و این اولین بار است که شرکتی در فارس در این سطح فعالیت می کند.
وی افزود: در این زمینه در وهله اول پس از انجام آزمایش های لازم از محصول تولیدی برای تامین سامانه قفل مرکزی 50 هزار دستگاه قرارداد بسته شد که تا 700 هزار خودرو نیز قابل افزایش است.
وی تصریح کرد: برای پهپاد نانوکامپوزیت نیز با بخش کشاورزی قراردادهایی را منعقد کردیم.
والی گفت: از این پس ما هر هفته از یک محصول حوزه فناوری رونمایی می کنیم. در حال حاضر 40 محصول در استان تولید شده و 20 محصول در لیست انتظار قرار دارد تا از آنها رونمایی شود.
گفتنی است در حاشیه این مراسم، تفاهم نامه هایی میان دستگاه های اجرایی، بانک ها و شرکت های دانش بنیان و تولید فناوری برای همکاری بیشتر به امضا رسید.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 927968
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.