معصومه دستغیب در همایش پویش مهر ورزان که به منظور ایجاد زمینه آزادی زنان زندانی با جرایم غیر عمد برگزار شد،‌ گفت: با توجه به این که فارس در کشور بیشترین زنان زندانی با جرایم غیر عمد را دارد اولین جشن گلریزان در این زمینه برپا می شود و تا پایان ماه رمضان سعی داریم تعدادی از این زنان را آزاد کنیم.
وی افزود: ستاد دیه در این زمینه اگر چه قبلا هم فعالیت هایی داشته اما توجه به زنان زندانی با جرایم غیر عمد به صورت ویژه در دستور کار نبوده و ما سعی داریم موانع موجود را در این مسیر از سر راه برداریم.
دستغیب یادآور شد: ‌طی رایزنی با تعدادی از بانک ها قرار شد وام قرض الحسنه به زنانی که قصد کمک به زندانیان زن جرایم غیر عمد را در فارس دارند داده شود.
وی گفت: ‌در این خصوص ستاد دیه نیز 15 میلیون تومان مساعدت بلاعوض را برای این زنان در نظر گرفته است. بیشترین جرایم مربوط به زنانی است که بیماری هایی مانند سرطان و یا صعب العلاج دارند و نتوانسته اند معوقات خود را بپردازند.
دستغیب یادآور شد: ‌همچنین بی سرپرست و بد سرپرست بودن و بیماری همسر از مشکلاتی است که این زنان را وارد فضای کسب و کار کرده که در نهایت به زندان ختم شده است.
وی گفت: تا کنون 40 میلیون تومان توسط یک نفر برای آزادی این زنان کمک شده و امیدواریم این میزان تا پایان ماه رمضان افزایش قابل توجهی یابد.
دستغیب ادامه داد:‌ دستیابی به اهداف مطلوب در این زمینه در ساختار اداری چندان کارآمد نیست و باید خارج از شرح وظایف فعالیت کرد.
****53 زن با جرایم غیر عمد در زندان های فارس به سر می برند
معاون سلامت و اصلاح و تربیت اداره کل زندان های فارس نیز یادآور شد:‌ آمار زنان با جرایم غیر عمد در زندان ها در کشور 250 تا 300 نفر است که فارس با 53 زندانی زن جرایم غیر عمد بالاترین تعداد را شامل می شود.
مصطفی کیشانی گفت: ‌این 53 نفر 6 و نیم میلیارد تومان بدهی دارند و با توجه به این که سال گذشته 42 زن زندانی با جرایم غیرعمد آزاد شدند در این خصوص 350 درصد رشد داشتیم. طبق آمار موجود نیمی از این زنان به دلیل ضمانت هایی که پشتوانه نداشته اکنون در زندان به سر می برند.
وی افزود:‌ سوء استفاده از اعتماد دیگران جنسیت نمی شناسد و پیشنهاد می کنیم زنان تحت هیچ شرایطی ضمانت نکنند ‌چرا که طبق اسناد موجود بسیاری از هموطنان و به ویژه زنان به دلیل اعتماد نابجا به زندان افتاده اند.
کیشانی گفت:‌400 زن زندانی در استان داریم که یک هشتم آن ها مرتکب جرایم غیر عمد هستند و سعی داریم این آمار تا پایان ماه رمضان به حداقل برسد.
یک قاضی بازنشسته نیز یادآور شد:‌ بسیاری از مشکلات موجود مربوط به ناکارآمدی،‌ عدم برنامه ریزی و عدم شایسته سالاری خودمان است و همه چیز به دیگران بر نمی گردد.
اصغر تک بند ادامه داد:‌ اگر مردم بدانند کسی سوء استفاده نمی کند،‌ حتی لقمه شب خودشان را هم برای کمک به نیازمندان خواهند داد.
وی در ادامه گفت:‌ چک مانند بمب اتم است و اگر خانواده نحوه استفاده از آن را نداند ممکن است براثر آن از هم پاشیده شود.
تک بند افزود: ‌کودکان و نوجوانانی که مادرانشان در زندان هستند به راحتی دچار آسیب و حتی وارد باندهایی که نباید می شوند،‌ این مساله دردناک و به نوعی ولنگاری فرهنگی است.
این قاضی بازنشسته یادآور شد: با توجه به این مسایل از مردم و به خصوص زنان خواستاریم در ضمانت و موارد مشابه تابع احساسات نباشند و با تدبیر و عقلانی تصمیم بگیرند.
وی گفت:‌ ورود زنانی که نسبت به مسایل اقتصادی نابلد اند در بازار کسب و کار می تواند مشکلات بسیاری را برای آن ها در بر داشته باشد به همین دلیل ارایه آموزش هایی به مردم ضروری است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 926183
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.