استاندار فارس در دومین نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی فارس با تاکید بر جدیت بیشتر در این بخش از حوزه اقتصاد استان، گفت: ما باید زمینه لازم را برای توسعه صادرات جدی تر از گذشته دنبال کنیم و در این راه باید مشکلات فراروی این حوزه شناسایی و احصا شود.

اسماعیل تبادار افزود: برای بررسی مشکلات این حوزه حتی حاضر هستیم تا در جلسات زیرکارگروه توسعه صادرات غیرنفتی نیز حضور یابیم و هر مشکلی که در این حوزه در استان قابل حل باشد را دنبال کرده و اگر نیازمند پیگیری از مرکز باشد آن را انجام می دهیم، همان گونه که درخصوص مشکلات لاستیک دنا در دیدار با معاون اول رئیس جمهور آن را مطرح کردم و آقای جهانگیری قول دادند مشکل ارزی آنها را حل کنند.

وی ادامه داد: درخصوص رفع مشکلات این حوزه، تنها بیان مشکلات کفایت نمی کند و باید در این زمینه راهکار ارائه داد تا ببینیم در صورت انجام چه اقداماتی مشکلات حل می شود.

تبادار اظهار داشت: در راستای رفع مشکلات حوزه صادرات غیرنفتی باید دو موضوع را در دستور کار قرار دهیم؛ یکی آن دسته از مشکلاتی است که مربوط به استان است و باید برای رفع آنها با جدیت تلاش کنیم و دوم مشکلات فرااستانی که در حوزه ملی است و باید آنها را شناسایی و احصا کرده و به دنبال راه حل برای آن باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت حوزه صادرات در استان، گفت: براساس چشم انداز صادرات کشور تا سال 1404، صادرات باید به عدد 180 میلیارد دلار برسد که سهم فارس 8/9 میلیارد دلار است. در این میان طبق پیش بینی ها سال 96 باید 1347 میلیون دلار کالا از فارس صادر می شد که 1303 میلیون دلار تحقق یافته و صادرات غیرنفتی ما در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن، 52 درصد رشد داشته است.

علی همتی افزود: در این ارتباط صادرات غیرنفتی ما از 2 میلیون و 664 هزار تن سال 95 در سال 96 به 4 میلیون و 353 هزار و 178 تن افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: براساس هدف گذاری برنامه چشم انداز 1404، میزان هدف گذاری صادرات غیرنفتی استان امسال 1628 میلیون دلار است که با توجه به دستور استاندار فارس برای رسیدن به عدد 2 میلیارد دلار صادرات در سال جاری هدف گذاری ما با 53 درصد رشد برای امسال به 1993 میلیون دلار افزایش یافت.

همتی با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی در برخی از حوزه ها از جمله فولاد، گفت: سال 96 ما برای اولین بار با فعالیت کارخانه فولاد پاسارگاد توانستیم 191 میلیون دلار شمش فولاد صادر کنیم و در زمینه کود اوره و آمونیاک نیز میزان صادرات ما در سال 96 نسبت به 95 از 213 میلیون دلار به 245 میلیون دلار رسید که 15 درصد افزایش را نشان می دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس ادامه داد: همچنین در زمینه سیمان و کلینکر، میزان صادرات ما در سال گذشته نسبت به سال 95 از 32 میلیون دلار با 58 درصد رشد به 48 میلیون دلار افزایش یافت و در زمینه صدور فرش دستباف نیز از رقم 55 میلیون دلار صادرات سال 95 به صادرات 74 میلیون دلاری در سال گذشته دست یافتیم که 34 درصد رشد را نشان می داد. شاید مهمترین علت افزایش صادرات فرش ما، ورود به بازارهای آمریکا به عنوان بزرگترین خریداران فرش ایرانی پس از برجام بود.

وی اما در ادامه از کاهش صدور محصولات حیوانی خبر داد و گفت: اگرچه ما در زمینه صادرات بیشتر کالاها رشد داشتیم اما در صادرات محصولات حیوانی با 35 درصد کاهش روبه رو شدیم و 23 میلیون دلار صادرات ما در سال 95 در این حوزه در سال 96 به 17 میلیون دلار کاهش یافت. علت اصلی آن تعرفه هایی بود که عراق برای محصولات لبنی ما تعیین کرد.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز در ادامه این جلسه با اشاره به مشکلات حوزه تولید و صادرات سیمان و کلینکر که دستور اصلی این جلسه بود، گفت: در حال حاضر کشور ما در زمینه صادرات سیمان در دنیا رتبه ششم را دارد و 5/4 درصد از صادرات سیمان درجهان سهم ایران است.

سیدرضا ساداتی افزود: در همین ارتباط سهم صادرات سیمان فارس در کشور 1/11 درصد است و نیم درصد صادرات سیمان در جهان سهم استان فارس است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در رتبه نخست واردکنندگان سیمان در جهان قرار دارد، گفت: در حالی که عمده بازار سیمان در حاشیه خلیج فارس در اطراف ما است اما نتوانسته ایم از این امتیاز به درستی استفاده کنیم و در حال حاضر عمده خریداران سیمان و کلینکر ما، کشورهای عراق، افغانستان، کویت، موزامبیک و... هستند، این در حالی است که ما می توانیم در سال 1404 رتبه اول جهان را در تولید و صدور سیمان داشته باشیم.

همتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس هم در این باره گفت: این در حالی است که هم اکنون از 10 کارخانه تولید سیمان ما، 9 کارخانه در حال فعالیت است که ظرفیت تولید 9/5 میلیون تن را دارد که با آغاز به کار دهمین کارخانه، این رقم به 7 میلیون تن افزایش می یابد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 924158
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.