توجه به موضوع فرهنگ با روی کار آمدن شورای پنجم بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت چرا که شورای پنجم با شعار فرهنگ و انسان محوری پا به عرصه مدیریت شهر گذاشت، اما پس از آغاز فعالیت این شورا در عمل در بودجه امسال شهرداری شاهد کاهش بودجه این حوزه به کمتر از یک چهارم اعتبارات سال قبل بودیم البته چند روز قبل مقیمی رییس کمیسیون تلفیق شورای شهر به این نکته اشاره کرد که سال گذشته گرچه بودجه بیش از بودجه مصوب امسال بود اما تنها کمتر از یک چهارم آن محقق شد.
وی با طرح این موضوع که قصد شورا از تصویب این بودجه در حوزه فرهنگ این بوده که تحقق آن دور از دسترس نباشد به استدلال این موضوع پرداخت، اما معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز در گفت وگوی اختصاصی با «خبرجنوب» از اختصاص نیمی از بودجه امسال حوزه فرهنگی شهرداری تنها برای پرداخت حقوق کارکنان این حوزه خبر داد و گفت: کاهش بودجه به طور قطع بر فعالیت های فرهنگی شهرداری تاثیرگذار است در حالی که متاسفانه ما تعداد زیادی نیروی اضافه در این حوزه داریم و در گذشته تعداد زیادی نیرو در این حوزه استخدام شده اند به گونه ای که نیمی از 30 میلیارد تومان بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری در سال جاری تنها برای پرداخت حقوق بیش از 320 نیروی این حوزه هزینه می شود.
ابراهیم گشتاسبی راد افزود: هزینه این تعداد نیرو خود برای این حوزه سنگین است البته در این رابطه به دنبال اخراج هیچ کدام از نیروها نیستیم بلکه به دنبال استفاده بهینه از نیروها هستیم و باید این نکته را نیز مدنظر داشته باشیم که این بودجه در صورتی تخصیص می یابد که محقق شود.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به چینش سازمانی این حوزه و نوع فعالیت های حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری، گفت: یکی از فعالیت های ما در حوزه اجتماعی، فعال کردن خیرین است که تاکنون در این زمینه شاهد اجرای برخی فعالیت ها از جمله راه اندازی سراهای فرهنگ مهربانی و مرکز کارآفرینی زنان خودسرپرست در کوشک میدان بودیم. در کنار آن با توجه به اینکه در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاکنون گام های خوبی برداشته نشده است، فعالیت در این زمینه کار زیادی دارد. البته برنامه ریزی هایی را انجام دادیم و نیاز به کار بیشتری در حوزه پیشگیری داریم.
وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری شهر شیراز افزود: در این زمینه تاکنون تعداد زیادی از خانه های بافت تاریخی و فرهنگی شهر تملک شده و در اختیار حوزه گردشگری قرار گرفته که یکی از این اماکن نیز به پژوهشکده بافت تاریخی و مرکز شیرازشناسی تبدیل شده، این در حالی است که تا کنون کار مطالعاتی مناسبی در حوزه گردشگری شیراز انجام نشده و در این زمینه در حال انجام یک کار مطالعاتی با همکاری دانشگاه اصفهان هستیم که هنوز تکمیل نشده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز گفت: یکی از فعالیت های ما که می تواند در حوزه فرهنگی بسیار اثرگذار باشد ایجاد بسترهایی برای فعالیت هنرمندان است. معتقدیم اگر بتوانیم فضای مناسبی برای هنرمندان ایجاد کنیم این امر می تواند در توسعه فرهنگی و هنری شهر اثرگذار باشد.
وی اظهار داشت: در این خصوص نوع نگاه و برخورد ما با حوزه فرهنگی و هنری در قالب رویدادمحوری و بسترسازی مناسب برای فعالیت فعالان است و به همین منظور تلاش کرده ایم فضاهایی را در اختیار آنان قراردهیم. در این زمینه به دنبال ایجاد خانه هنرمندان شهر هستیم.
گشتاسبی راد افزود: به همین منظور هم اکنون با تفاهم نامه ای که با خانه تئاتر داشتیم برخی فضاهای فرهنگسراها را در اختیار هنرمندان قرار دادیم و درخصوص توانمندسازی شهروندان از طریق فعالیت های هنری به دنبال اجرای سایکودرام (تئاتر درمانی) در شهر هستیم و از آن حمایت می کنیم.
وی با اشاره به حمایت بخش فرهنگی شهرداری از کتاب هایی که در حوزه تاریخ و فرهنگ شهر شیراز انتشار یافته است، اضافه کرد: یکی دیگر از فعالیت های ما در حوزه فرهنگی، توجه به بخش ورزشی و تربیت بدنی است که تاکنون نیز تعداد زیادی زمین چمن مصنوعی و سالن ورزشی در شهر ایجاد شده که برخی از آنها در حاشیه شهر قرار دارد و در ارتقای سلامت مردم، نشاط عمومی و پرکردن اوقات فراغت مردم این بخش های شهر تاثیر زیادی دارد. البته هنوز در بخش تامین و نگهداری این پروژه ها مشکلاتی داریم.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز ادامه داد: در حوزه اجتماعی شهر، اولین کار ما تهیه اطلسی از آسیب های اجتماعی و گرفتن معدل مناطق مختلف در این زمینه است.
وی با اشاره به انجام مطالعات اجتماعی درخصوص تهیه اطلس اجتماعی شهر گفت: یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی، ایجاد سراهای محله، رویکرد محله محوری و استفاده از تجربیات بزرگان و ریش سفیدان محل است که در همین ارتباط به دنبال ایجاد این اماکن در بیش از 100 نقطه شهر هستیم.
گشتاسبی راد افزود: توسعه کارآفرینی در محله ها یکی دیگر از برنامه های ما در حوزه اجتماعی شهر است چرا که معتقدیم اگر بتوانیم در جامعه شغل ایجاد کنیم با این کار جلوی بسیاری از مشکلات اجتماعی را گرفته ایم که در این رابطه نیز با کمک خیرین کارآفرین می توانیم کارهای خوبی انجام دهیم.
وی گفت: متاسفانه یکی از مواردی که در شهر مغفول مانده، توجه و حمایت از سالمندان است که در این زمینه نیز تمامی سالمندان شهر شناسایی شده و یکسری از طرح های حمایتی را برای آنان به اجرا درخواهیم آورد.
گشتاسبی راد افزود: توانمندسازی آسیب دیدگان اجتماعی و بازگشت آن ها به زندگی سالم یکی دیگر از دغدغه های ماست که برای بهبود یافتگان این حوزه نیز برنامه هایی داریم.
وی حمایت از کودکان کار و توانمندسازی آن ها را از اولویت های دیگر این حوزه برشمرد و گفت: با توجه به افزایش آمار طلاق به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی اثرگذار در آینده شهر با همکاری بهزیستی قرار شده این سازمان برای انجام مشاوره های قبل از طلاق، ساختمانی را درنظر بگیرد و ما نیز برخی تجهیزات آن را آماده کنیم. البته با توجه به اینکه برخی به دلیل بالابودن هزینه مشاوره از خدمات مشاوره ای استفاده نمی کنند سعی داریم این خدمات را به حاشیه شهر ببریم و در خانه های محلات با استفاده از دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکترا، نسبت به ارائه خدمات به این دسته از شهروندان نیز اقدام کنیم.
گشتاسبی راد تصریح کرد: یکی دیگر از مباحثی که ما در گردشگری شهر به دنبال آن هستیم شناساندن بهتر اماکن و فضاهای تاریخی شهر است و به همین منظور از این پس شاهد اجرای برنامه های خاص ملی و بین المللی در اطراف این گونه بناها هستیم که نمونه آن برگزاری مسابقات پارکور از ورزش های نوین و جذاب بود که چندی قبل در کنار ارگ کریمخانی برگزار گردید. ما فعالیت های هنری، ورزشی و اجتماعی خود را به محلات قدیمی شهر خواهیم برد تا با توجه به جذابیت این برنامه ها در شناساندن ساختمان ها و اماکن قدیمی شهر نیز گامی بلند برداریم.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز از فعالیت 12 دستگاه اتوبوس گردشگری در شهر و حمایت از موزه های شخصی به عنوان برخی از فعالیت های شهرداری در حوزه حمایت از آثار میراثی و گردشگری یاد کرد و افزود: در حال حاضر 22 فرهنگسرا در شیراز فعالیت دارند و چند فرهنگسرای بزرگ مقیاس نیز در حال ساخت است که برخی تا بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و برای تکمیل تمامی پروژه های فرهنگی و ورزشی شهرداری، 5/7 میلیارد تومان مورد نیاز است که امیدواریم با تخصیص این بودجه تا پایان سال کل این پروژه ها را به اتمام برسانیم.
گشتاسبی راد با اشاره به تخصصی شدن فرهنگسراهای شهرداری در آینده نزدیک، گفت: با توجه به نوع ساخت فرهنگسراها در گذشته به نظر می رسد یکی از مواردی که در ذهن مجریان این فرهنگسراها بوده، بحث تجاری سازی است و یکی از مواردی که ما در این رابطه در نظر داریم بحث کارآفرینی است به گونه ای که با حضور هنرمندان در فرهنگسراها هم به اقتصاد آن ها کمک شود و هم هنرشان را حفظ کنیم.
وی افزود: یکی دیگر از پروژه هایی که ما به جد به دنبال اجرای آن هستیم ساخت مرکز تئاتر شهر است و در حال حاضر نیز با توجه به آنکه در برخی نقاط جنوب و شرق شهر سینما نداریم در کنار پارک بعثت فضایی را برای ایجاد پردیس سینمایی و یک سالن تئاتر در نظر داریم که در انتظار حضور سرمایه گذار برای اجرای این پروژه هستیم.
گشتاسبی راد در خصوص فعالیت موازی چندین دستگاه در حوزه فرهنگی و اجتماعی و هم پوشانی برخی از برنامه های فرهنگی در این زمینه گفت: در حال حاضر ما با تمامی ادارات، ‌نهادها و دستگاه های مختلف همکاری خوبی داریم و در حوزه هنری نیز انتظار داریم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادها همکاری بیشتری با ما داشته باشند. مردم ما شادی های سالم را دوست دارند البته احتمال دارد در این مسیر خطاهایی نیز صورت گیرد و کسانی حتی نا خواسته از این فضا سوء استفاده کنند که البته باید مطابق قانون با آن ها رفتار کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در شیراز امکان ایجاد مدیریت واحد فرهنگی وجود دارد یا خیر؟ نیز گفت: اجرای مدیریت واحد فرهنگی بسیار سخت است چرا که در اجرای مباحث فرهنگی باید به صورت منطقی و آرام آرام به توافق برسیم و در حالی که گاه یک موسیقی و تئاتر خوب می تواند نشاط اجتماعی ایجاد کند متاسفانه گاه نوع دیدگاه ما سیاسی می شود که این آفت است و باید از سیاست زدگی فرهنگی و هنر جلوگیری کنیم. بیشتر هنرمندان نیز با این کار مخالف هستند که هنر در جهتی حرکت کند که خود تبدیل به یک آسیب شود .
گشتاسبی راد ادامه داد: جا دارد دستگاه های متولی فرهنگ و هنر در عرض هم حرکت نکنند. نباید در جهت عیب جویی از یکدیگر حرکت کنیم و امیدواریم استانداری کمک کند تا در شورای فرهنگ عمومی به یک سیاستگذاری هماهنگ برای فعالیت دستگاه های فرهنگی دست یابیم .
وی در خصوص برنامه های روز شیراز امسال نیز گفت: امیدواریم در سال های آینده شاهد اجرای برنامه و رویدادهای ملی و بین المللی بسیاری در شهر باشیم که در همین راستا برای هفته شیراز سال آینده 2 برنامه را مد نظر داریم که یکی برگزاری جشنواره «بهار نمایش شیراز» است که در سطح ملی برگزار می شود و دیگری جشنواره «آواها و نواها» برای شناساندن موسیقی محلی و شاعران شیرازی است .
در کنار آن نیز جشنواره ادبی سعدی را در زمینه داستان کوتاه برگزار خواهیم کرد که پوستر جشنواره های «بهار نمایش شیراز» و «آواها و نواها» چند روز قبل رونمایی شد .

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 918950
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.