مهم ترین بخش هایی که مدیران شهری و حتی اجرایی استان برای کسب درآمدهای جدید به دنبال آن بوده و هستند حوزه سرمایه گذاری است. در این میان اگر چه بسیاری از مسئولین از فرش های قرمزی صحبت می کنند که بر سر راه سرمایه گذاران پهن کرده اند اما به نظر می رسد در عمل هنوز هم راه ورود سرمایه گذاران سنگلاخی است و حضور سرمایه گذاران در این حوزه کمرنگ است.
رییس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر شیراز در گفت و گو با «خبرجنوب» با اشاره به 4 منبع درآمدی شهرداری ها برای تامین هزینه های شهر گفت: درآمدزایی از طریق دریافت عوارض، تامین مالی با روش استقراض یا همان دریافت تسهیلات بانکی و فروش اوراق مشارکت، فروش املاک و اموال شهر و در نهایت سرمایه گذاری 4 راه کسب درآمد شهرداری است.

سینا بنی زمانی با اشاره به افزایش بودجه شهرداری و در مقابل کاهش درآمدهای ناشی از عوارض، در خصوص این تناقض اظهار داشت: علت این که بودجه شهرداری طی چند سال اخیر از هزار میلیارد تومان به 3 هزار میلیارد تومان افزایش یافته آن هم به رغم کاهش درآمدهای شهرداری این است که از روش های دوم و سوم یعنی استقراض و فروش اموال و املاک استفاده شده که ادامه یافتن استقراض و دریافت تسهیلات باعث افزایش بدهی شده و فروش اموال و املاک شهرداری نیز باعث می شود که در‌آینده ما به منظور دریافت تسهیلات هیچ چیزی برای ضمانت نداشته باشیم که با توجه به این موضوع بهترین روش تامین هزینه های شهر، کسب در آمد و سرمایه گذاری است.

وی اضافه کرد: در این زمینه آنچه امسال به شهرداری تکلیف کرده ایم توجه بیشتر به کسب درآمد واقعی شهرداری و به ویژه حوزه سرمایه گذاری و نیز استفاده از راه های تازه تر برای درآمدزایی در کنار 4 روش فوق از جمله استفاده از بازار سرمایه و منابع مالی جمعی است.

بنی زمانی با انتقاد از فعالیت حوزه سرمایه گذاری در سال گذشته گفت: سال گذشته هیچ اتفاق چشمگیری در حوزه سرمایه گذاری شهرداری نیفتاد که با استفاده از مشاورین کمیسیون در حال پیگیری دلایل این موضوع هستیم.

عضو شورای شهر شیراز افزود: وظیفه شورای شهر سیاستگذاری در این حوزه و وظیفه شهرداری اجرای این سیاست هاست که شورا فعالیت خود را در این زمینه انجام داده اما شهرداری نتوانسته پا به پای سیاست های سرمایه گذاری شورا پیش برود این در حالی است که امسال شورا سیاستگذاری های خود در حوزه سرمایه گذاری در 16 بند ارایه کرده است.

وی با اشاره به برخی مشکلات فراروی سرمایه گذاران در شیراز از نبود بسترهای مناسب، بسته های خوب سرمایه گذاری و بازاریابی به عنوان اصلی ترین عوامل در این زمینه یاد کرد و گفت: یکی از نیازهای حوزه سرمایه گذاری وجود بسترهای مناسب برای ترغیب سرمایه گذاران است که در حال حاضر این بسترها و آمادگی لازم وجود ندارد به عنوان مثال در حوزه ارتفاعات شهر هنوز وضعیت مالکیت و ضابطه این ارتفاعات مشخص نیست همان گونه که در پارک 580 هکتاری دراک نیز ضابطه شهرسازی مشخص نیست و این محل از طراحی مطلوبی برخوردار نیست. این پروژه آن قدرها که باید برای سرمایه گذاران مطلوب نیست که سرمایه گذاری حاضر به فعالیت در آن جا شود.

بنی زمانی افزود: یکی دیگر از مواردی که در این زمینه باید به آن توجه کنیم بحث بسته های سرمایه گذاری و بازاریابی بسته هاست که در این راستا باید بسته های سرمایه گذاری مورد بازنگری مجدد قرار گیرد البته گرچه سرمایه گذار به دنبال سودآوری است اما همه چیز سود نیست و علاوه بر سود سرمایه گذار به دنبال سرعت در کارها و امنیت سرمایه گذاری است.

وی گفت: طولانی بودن پروسه سرمایه گذاری و بروکراسی اداری و نیز چندگانگی نهادهای تصمیم گیرنده در حوزه سرمایه گذاری باعث دلزدگی سرمایه گذاران شده است و برطرف شدن کامل موانع و هموار سازی راه سنگلاخ حوزه سرمایه گذاری با اجرای برنامه های کوتاه مدت نشدنی است و نیازمند یک برنامه میان مدت و بلند مدت هستیم.

بنی زمانی با اشاره به پیگیری موردی مشکلات برخی سرمایه گذاری ها ویژه به عنوان راه حل کوتاه مدت رفع مشکلات این حوزه گفت: مهم ترین رویکرد شورای شهر در حوزه سرمایه گذاری در شهر شیراز حوزه گردشگری و فرهنگی است و معتقدیم که سرمایه گذاری نباید تنها به احداث بنا و پروژه های عمرانی محدود شود بلکه در حوزه رویدادی نیز باید سرمایه گذاری صورت گیرد اما مهم این است که شهرداری بستر این رویداد را آماده و بخش خصوصی آن را اجرا کند.

وی در خصوص تکالیف سرمایه گذاری شهرداری در کنار بودجه مصوب شورا گفت: طی 3 سال گذشته هر سال در کنار بودجه اصلی شهرداری یک تکلیف 3 هزار میلیارد تومانی نیز برای جذب سرمایه گذاری توسط شهرداری اعمال می شد که با توجه به عدم تحقق این بودجه طی این سال ها به این نتیجه رسیدیم که بهتر است ابتدا موانع تحقق این بودجه برطرف شود. سیاستگذاری های 16 گانه سرمایه گذاری شورا نیز در همین زمینه ارایه شد و امسال نیز تکلیف 2 هزار میلیارد تومانی جذب سرمایه گذاری را در کنار بودجه دیدیم.

بنی زمانی با تاکید مجدد بر بازنگری بسته های سرمایه گذاری موجود گفت: برخی از بسته ها استانداردها و جذابیت لازم را ندارد این در حالی است که در 5 دی ماه سال قبل سیاست های بسته های سرمایه گذاری در 7 بند توسط شورا تصویب شد و قرار شد تا شهرداری ظرف مدت یک ماه چارچوب های سرمایه گذاری خود را در این زمینه ارایه دهد که با گذشت 4 ماه هنوز این کار توسط شهرداری صورت نگرفته است.

عضو شورای شهر شیراز در خصوص مشکلات سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: نوسانات بازار ارز و از سوی دیگر تحریم ها و مشکل انتقال پول باعث شده که برای سرمایه گذاری خارجی در کل کشور و از جمله شیراز برای ورود سرمایه گذاران، ‌مشکلاتی وجود داشته باشد البته در این زمینه این نکته را نیز باید مدنظر داشت که سرمایه گذاری در شهرداری ها با سرمایه گذاری های کلان کشور تفاوت دارد و با توجه به کوچک تر بودن این پروژه ها سرمایه گذاری خارجی در آن ها برای خارجی ها جذاب تر است.

بنی زمانی با رد استقبال کم سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در شیراز گفت: شیراز دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه سرمایه گذاری است و تعداد زیادی سرمایه گذار نیز هر روز برای سرمایه گذاری در شهر مراجعه می کنند اما اشکال کار آنجاست که پس از مراجعه آن ها ما پیشنهاداتشان را درست پیگیری نمی کنیم در حالی که شیراز تشنه سرمایه گذاری است و می تواند به بهشت سرمایه گذاران هم تبدیل شود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 907901
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.