به گزارش ایرنا، استان فارس در حوزه گردشگری در ایام نوروز از پرطرفدار‌ترین نقاط ایران به‌شمار می‌رود.
فارس در نخستین روز تعطیلات میزبان رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور بود.
این سفر در نخستین روز‌های سال 97 رخدادی مهم برای صنایع دستی و گردشگری فارس بود.
علی اصغر مونسان در این سفر ضمن بازدید از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فارس بر اهمیت صنعت گردشگری به عنوان رافع مشکلات اقتصادی تأکید کرد.
وی همچنین در بازدید از نقش رستم و تخت‌جمشید در شهرستان مرودشت از مسئولان خواست تکمیل پرونده ثبت جهانی نقش رستم شتاب گیرد.
در مجموعه برنامه‌های درنظر گرفته شده برای نوروز در سومین حرم اهل بیت (ع)، 200 برنامه فرهنگی‌ـ‌ مذهبی‌ در حرم مطهر شاهچراغ (ع) پیش‌بینی و اجرا شد.
شیراز در نوروز 97 با رنگ‌ها و نور‌های گوناگون میزبان گردشگران بود. شهرداری شیراز با برپایی جشنواره سالی‌ نو،‌طرحی نو با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گذر حافظیه از نخستین روز بهار به اجرای برنامه‌های گوناگون پرداخت؛ همچنین در این جشنواره 130 غرفه صنایع دستی و هنرهای شیراز دایر شد.
در گوشه دیگری از برنامه‌های گذر حافظیه، دالان نور از طرح‌هایی بود که بسیاری را در شب به خود جذب کرد؛ علاوه‌بر آن اجرای برنامه‌های موسیقی، تئاتر خیابانی و سیاه‌بازی نیز در این گذر اجرا شد.
استان فارس از نظر پذیرش و اسکان گردشگر در مدارس رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد و همچنین میزان بازدید از بناهای تاریخی و گردشگری فارس با 21درصد افزایش نسبت به سال گذشته همراه بوده است و پیش‌بینی می‌شود این روند افزایشی تا پایان هفته جاری یعنی 17 فروردین ادامه یابد.
در میان مکان‌های پربازدید در نوروز 97، حافظیه، تخت‌جمشید، سعدیه، مجموعه پاسارگاد و ارگ کریمخان زند به ترتیب مقام اول تا پنجم را کسب کردند.
در راستای ارائه بهتر خدمات به بیش از سه میلیون گردشگری که برای گذران تعطیلات به شیراز سفر کردند، 90 گروه نظارتی شامل 390 کارشناس ناظر و بازرس از سوی علوم پزشکی شیراز بر عرضه مواد غذایی و و دارویی و حوزه درمان نظارت کردند.
این سال بنا بر فرموده رهبر فرزانه انقلاب با عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد؛ در همین راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که از نخستین روز‌های بهار، به استان فارس سفر کرده بود، در شهرستان جهرم اعلام کرد که این وزارتخانه هر هفته یک محصول تولید داخل که از کیفیت بسیاری برخوردار باشد و قدرت رقابت در عرصه‌های جهانی را داشته باشد، معرفی می‌کند.
محمدجواد آذری جهرمی هدف از این اقدام را فرهنگ‌سازی و تبلیغ کالای ایرانی عنوان کرد. وی همچنین در شهرستان مرودشت بر ضرورت برخورداری محوطه تاریخی تخت‌جمشید و پاسارگاد به خدمات وای‌فای رایگان تأکید کرد و خواستار همکاری با شرکت‌های خدمات‌دهنده برای نصب تجهیزات و امکانات شد.
دیگر وزیری که در اولین روز‌های بهار 97 به استان فارس سفر کرد، وزیر اطلاعات بود. حجت‌السلام والمسلمین دکتر سید محمود علوی دوم فروردین ماه به جنوب استان فارس سفر کرد. وی در این سفر با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان حمایت از کالای ایرانی از زمینه‌سازی برای خلق فرصت‌های اشتغال پایدار و ایجاد زمینه تولید در بخش صنعت استقبال کرد و خواستار تکمیل طرح‌های بزرگ ملی و تقویت ساختار اقتصادی شد.
همچنین وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که به‌منظور افتتاح درمانگاه خیرساز تأمین اجتماعی و شرکت در کارگروه اشتغال لارستان فارس در ششم فروردین ماه به این شهرستان سفر کرده بود، بر محدودکردن فقر مطلق به‌منزله مهم‌ترین هدف سال 1397 تأکید کرد و اشتغال‌زایی را از دیگر گام‌های مهم دولت در این سال دانست.
نخستین خطبه نماز جمعه شیراز نیز رنگ و بوی حمایت از کالای ایرانی داشت. در خطبه‌های نماز جمعه روز سوم فروردین‌ماه به امامت حجت‌الاسلام محمدحسن مرادی، امام جمعه موقت شیراز نیز اعلام کرد که مسئولان باید برای تحقق شعار رهبر معظم انقلاب برای عملیاتی و اجرایی شدن این شعار بکوشند.
استاندار فارس نیز در گردهمایی فرمانداران شهرستان‌های فارس بر حمایت از کالای ایرانی و لزوم توجه صنعتگران به این مقوله تأکید کرد.
خبرگزاری ایرنا فارس نیز از اتفاقات نوروزی بی‌بهره نبود. حضور مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، سید ضیاء هاشمی برای دیدار عیدانه با کارکنان این مجموعه در دفتر این مجموعه در شیراز از رخداد‌های شایان توجه سال جدید برای ایرنایی‌ها بود. در این دیدار که در روز هشتم فروردین‌ماه با حضور مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد، رئیس ایرنای فارس به ارائه گزارشی از روند فعالیت دستاوردهای این مرکز پرداخت و خبرنگاران، دبیران و دیگر کارکنان ایرنا در شیراز بی‌واسطه دیدگاه‌ها و مطالب مورد نظر خود را با مدیر عامل این سازمان در میان گذاشتند.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری ایرنا در این دیدار به ظرفیت موجود در این رسانه ملی اشاره و تأکید کرد: ایرنا باید محمل ارتباط و گفت‌ و ‌گوی ملی و استانی باشد.
مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در آخرین روز از تعطیلات نیز از دانشکده خبر بازدید و اعلام کرد: دانشکده خبر باید در سپهر رسانه‌ای کشور بدرخشد. ‌
از خبر‌های خوبی که طی دو هفته نوروز در فارس رخ داد باید به اهدای هزاران شاخه گل برای آذین‌بندی حرم‌های ائمه اطهار در نجف،‌ کربلا و کاظمین اشاره کرد که به مناسبت 13رجب میلاد حضرت امیر‌المومنین صورت گرفت.
همچنین دوستداران طبیعت در روز‌های کم‌آبی از جانوران غافل نشدند و در منطقه شکار ممنوع کوه هوا از توابع شهرستان لامرد مخزنی با ظرفیت ذخیره چهار هزار لیتر آب برای حیوانات ساختند.
این آبشخور را انجمن پایشگران زمین و زندگی بخش علامرودشت با همکاری اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان لامرد ساخته است.
همچنین در ادامه خبر‌های خوش در نوروز 97 باید از طلاآوری ساره جوانمردی، بانوی تیرانداز شیرازی یاد کرد. جوانمردی این مدال طلا را در مسابقات تیر‌اندازی معلولان جهان کسب کرد.
اما در این میان رخداد‌هایی نیز کام مردم را تلخ کرد.
با آنکه حوادث جاده‌ای کشور در دو روز آغازین سال کاهشی 5درصدی یافته بود، جاده‌های ناامن، اتومبیل‌های غیراستاندارد و خطاهای انسانی نیز در جاده‌های فارس خطر آفرین شدند.
در برخی از این تصادفات بیش از ده نفر کشته و زخمی شدند تا آنجا که فرمانده انتظامی فارس، سرتیپ دوم احمدعلی گودرزی پراید را ارابه مرگ نامید و خواستار ممنوعیت تردد این خودرو در محور‌های برون‌شهری شد.
در ادامه حوادث‌ رخ داده در فارس در دو هفته نخست سال، چهار تن که سودای گنج‌یابی داشتند در کوه‌های تنگ‌شکن ارسنجان دستگیر شدند.
آتش نشانان کازرونی نیز یک شاهین ایرانی را که در مناطق مسکونی شهرستان کازرون گرفتار شده بود، نجات دادند.
در مأموریتی دیگر امدادگران هلال احمر هفت زن را که در ارتفاعات زرقان فارس گرفتار شده بودند، نجات دادند.
همچنین یکی از مسافران نوروزی که در کوه‌های شهرستان جهرم گم شده بود به همت امدادگران هلال احمر نجات یافت. این جوان 36 ساله اهل بُرازجان استان بوشهر بود که با خانواده برای تفریح به منطقه چاتیز شهرستان جهرم آمده بود به کوه های این منطقه صعود کرد که به علت تاریکی و شیب زیاد دامنه کوه نتوانست مسیر طی شده را برگردد.
پلیس فارس نیز طی عملیاتی سه باند بزرگ مواد مخدر را متلاشی کرد و موفق به کشف یک تن و 700 کیلوگرم مواد مخدر شد. طی این عملیات 31 قاچاقچی دستگیر شدند و 12 خودرو، همراه با یک قبضه سلاح جنگی و تعدادی مهمات توقیف شد.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.