به گزارش ایرنا، جمال رازقی روز پنجشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات استان فارس که با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت برگزار شد، افزود: در استان فارس صادرات میعانات نفتی و گازی نداریم و صادرات این استان به صورت صادرات غیرنفتی است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت کمکی به ما نکرده است اما با پشتیبانی و حمایت استاندار و معاونان و مدیران اجرایی استان فارس گام های خوبی در مسیر صادرات هوایی محصولات برداشته ایم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با تشکر از تلاش فعالان بخش خصوصی گفت: استان فارس سه درصد صادرات کشور را انجام می دهد که اگر صادرات میعانات گازی و نفتی را از صادرات سایر استان ها کم کنید عدد و سهم استان فارس در حوزه صادرات به شکل بهتری نمود پیدا می کند.
رازقی به مشکلات حوزه صادرات اشاره کرد و افزود: یکی از این مشکلات، مشکل عمومی قیمت تمام شده است و به همین دلیل ما قادر به رقابت در بازار خارج از کشور به لحاط قیمت تمام شده نیستیم.
وی به کشور قطر به عنوان یک فرصت برای صادرات اشاره کرد و گفت: ما می توانستیم در این شرایط بازار قطر را در دست بگیریم و با وجود نبود امکانات، هواپیما اجاره شد و تلاش زیادی صورت گرفت اما متاسفانه نتوانستم به آنچه مدنطر بود دست یابیم.
وی یادآور شد: امروز کانتینرهای یک کشور همسایه مسیر غرب تا جنوب کشور ما را طی و به قطر کالا صادر می کنند و این موضوع به منزله ناتوانی و عجز بخش خصوصی نیست.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: با توجه به قابلیت های ویژه استان فارس در بخش کشاورزی، باید یارانه ای برای حمل هوایی میوه و تره بار به این استان اختصاص یابد.
رازقی در ادامه با انتقاد از آنچه محدود شدن برپایی نمایشگاه های بین المللی در تهران خواند، خطاب به مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارکرد: باید بخشی از نمایشگاه های بین المللی در استان فارس برگزار شود و این رونق اقتصادی را در استان به دنبال دارد.
وی همچنین با اشاره به پتانسیل های استان فارس در حوزه گردشگری گفت: اگر تسهیلات برای این حوزه درنظر گرفته شود نیاز نیست برای آوردن دلار به کشور سختی بکشیم و دلار خودش به کشور ما می آید.
وی همچنین خواستار حمایت از نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت در سفارتخانه های ایران در خارج از کشور شد.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس نیز در این جلسه گفت: سالانه حدود 50 عنوان نماشگاه در استان برگزار و پیش بینی ما برای سال97، 60 عنوان نمایشگاه است.
سید محمود موسوی ادامه داد: در برگزاری نمایشگاه بین المللی در شیراز از سال 92 تاکنون بیش از صد درصد نسبت به مدت قبل از آنرشد داشته آیم.
وی افزود: در نمایشگاه بین المللی شیراز یک سالن 6 هزار متری کمبود داریم که خواهان کمک دولت در این زمینه هستیم .
در این نشست، تعدادی از صادرکنندگان و کارافرینان برتر کشوری و استانی به بیان موانع و مشکلات پیش روی حوزه صادرات پرداختند.
9254/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.