به گزارش دریافتی روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر افزود: این تفاهم نامه در آیین اختتامیه برگزاری سلسله کارگاه های 'افزایش تاثیر تحقیق، راهکارهای عملی برای دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی' ویژه کشورهای جنوب شرق آسیا در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام امضا شد.
وی، تحقیقات علمی مشترک، همکاری در توسعه کتابخانه های دانشگاهی، تبادل انتشارات علمی، تبادل اعضای هیات علمی و دانشجو، تبادل لینک وب سایت رسمی، تاسیس شاخه رایسست و ISC در دانشگاه آررانیری را از جمله مفاد مطرح شده در این تفاهم نامه عنوان کرد.
دهقانی، در مورد مجموعه کارگاه های 'افزایش تاثیر تحقیق، راهکارهای عملی برای دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی' ویژه کشورهای جنوب شرق آسیا نیز گفت: این مجموعه کارگاه ها به مدت 2 روز با حضور شرکت کنندگان از کشورهای اندونزی و مالزی در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برگزار شد.
وی افزود: شرکت کنندگان شامل مقامات وزارت دیانت اندونزی و برخی از روسا و معاونان دانشگاه ها و موسسه های پژوهشی اندونزی و مالزی و نیز سردبیران نشریات معتبر بودند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، برگزاری این کارگاه ها را در راستای عملیاتی سازی تفاهم نامه همکاری عنوان کرد که پیش تر بین پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و دانشگاه های معتبر مالزی و همچنین وزارت علوم و دیانت اندونزی و با پیگیری مجدانه و هماهنگی توسط رایزن علمی ایران در شرق آسیا منعقد شده بود.
دهقانی ادامه داد: این کارگاه های آموزشی در سه پنل علمی ارایه شد که در روز اول 2 پنل شامل قوانین نمایه سازی نشریات در ISC، روش های جدید نمایه سازی نشریات، سامانه پیشرفته ارسال نشریات به ISC، نحوه استفاده از پایگاه های ISC (از جمله Master Journal List،Journal Citation Reports ، Science Citation Index، و Journal Performance Indicators)، و آشنایی با پایگاه های ISI و Scopus به شرکت کنندگان آموزش داده شد.
وی افزود: پنل سوم در روز دوم شامل، راهکارهای ارتقای جایگاه دانشگاه ها از جمله آشنایی با نظام های رتبه بندی جهانی Times و QS، تحلیل شرایط کنونی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی جنوب شرق آسیا، مقایسه تولیدات علمی کشورهای اسلامی در مقایسه با سایر کشورهای جهان، اثرگذاری علمی، پیشگامی علمی، تکنیک های ارتقا استناد و مباحث تالیف علمی بود.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، هدف از برگزاری این کارگاه ها را افزایش کیفیت نشریات و همچنین تولید علم جهان اسلام اعلام و بیان کرد: افزایش رتبه نشریات و دانشگاه های کشورهای مالزی و اندونزی و نیز آشنایی با پارامترهای کیفی و پارامترهایی که نقش موثری در ارتقای جایگاه علمی کشورها دارند از جمله مباحثی هستند که در این کارگاه های 2 روزه به آنها پرداخته شد.
دهقانی افزود: از آنجا که افزایش اثرگذاری یا کیفیت تحقیقات یکی از مسایل مهم برای دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی در جهان محسوب می شود، در این سلسله کارگاه ها، راهکارهای ارتقای سطح اثرگذاری علمی در ابعاد مختلف فناورانه، نوآورانه، اجتماعی، اقتصادی و دانشگاهی ارایه شد.
او گفت: موارد یاد شده به طور مستقیم بر رتبه دانشگاه در نظام های رتبه بندی و همچنین جایگاه دانشگاه در عرصه های بین المللی اثر می گذارد و در حال حاضر مهمترین شاخص برای سنجش میزان اثرگذاری یا مرجعیت علمی، تعداد استنادهای دریافتی است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، کمک به ارتقای سطح اثرگذاری علمی دانشگاه های عضو OIC و منطقه را از جمله اهداف این پایگاه و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری بیان کرد.
دهقانی افزود: برای تحقق اهداف یاد شده از سال 95 خورشیدی تا کنون کارگاه های مختلفی برای محققان و سیاستگذاران علمی کشورهای اسلامی و منطقه برپا شده است که از آن جمله می توان به کارگاه های برگزار شده در دانشگاه های پاکستان (UHS)، مالزی (UiTM USM, UTM, ، UPM )، و هند (دانشگاه جامیا میلیا اسلامیا، مرکز تحقیقاتی نیس کر هند، دانشگاه IIT دهلی، دانشگاه IIT رورکی) اشاره کرد.
مدیر آکادمی مدیریت آسیا در دانشگاه یو. اس. ام. مالزی نیز ضمن تقدیر از برگزاری چنین کارگاهی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، نقش این پایگاه را در ارتقای کیفیت تحقیق و ایجاد یک شبکه پیوسته علمی در سراسر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی کلیدی توصیف کرد.
دکتر نور هزلینا احمد افزود: معرفی راهکاری های جهانی کردن تولیدات علمی و معرفی دانشگاه ها، نشریات، نویسندگان و آثار برتر علمی جهان اسلام توسط ISC کمک شایانی به سیاستگذاری های صحیح علمی و همکاری ثمر بخش میان دانشگاه ها و دانشمندان حوزه های مختلف موضوعی در کشورهای عضو کنفرانس اسلامی خواهد کرد.
وی ادامه داد: زمینه های متعددی برای همکاری دانشگاه یو. اس. ام. مالزی با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و همچنین مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری وجود دارد که از آن میان می توان به همکاری در برگزاری سمینارهای مشترک علمی درسطح بین المللی، انتشار کتاب، برگزاری کارگاه های علم سنجی برای کشورهای اسلامی اشاره کرد، که این موارد توسط دانشگاه یو. اس. ام. مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
مدیر آموزش عالی اسلامی در وزارت دیانت اندونزی نیز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را از ابزارهای کارآمد تصمیم گیری برای طیف وسیعی از کاربران از جمله دانشگاه ها و موسسه های پژوهشی، ناشران، اعضای هیات علمی، محققان، تحلیلگران حوزه علم سنجی سراسر کشورهای اسلامی دانست.
دکتر آرسکال سلیم، همچنین از این پایگاه به سبب پشتیانی از ارتقای جایگاه محققان و دانشگاه ها در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و ارایه خدماتی همچون مشاوره و همکاری برای برگزاری کارگاه های ارتقای جایگاه علمی دانشگاه ها و موسسه های پژوهشی تقدیر کرد.
وی گفت: در سمیناری که به زودی برای پژوهشگران حوزه های دینی توسط وزارت دیانت اندونزی برگزار خواهد شد، این وزارت به طور حتم از قابلیت های ISC برای معرفی دانشگاه ها، نشریات، نویسندگان و آثار برتر حوزه های دینی در اندونزی بهره خواهد برد.
آرسکال سلیم افزود: معرفی شاخص های جهانی و روزآمد علم سنجی و همچنین تحلیل کمیت و کیفیت تولید علم کشورهای اسلامی در مقایسه با سایر کشورها نقش موثری در اتخاذ سیاست های صحیح علمی در دانشگاه های اندونزی خواهد داشت، بنابراین وزارت دیانت اندونزی می کوشد زمینه لازم را برای برگزاری کارگاه های ISC و سایر محققان وابسته به این وزارت را فراهم آورد.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.