به گزارش ایرنا فرهاد کریمی چهارشنبه در اولین همایش ملی فرصت ها و چالش های اقدام پژوهشی در آموزش و پرورش در باشگاه فرهنگیان شیراز گفت:اساس کار معلمی بر پژوهشگری و تامل و اندیشه حرفه ای است و هدف اساسی برنامه اقدام پژوهی و معلم پژوهنده این است که معلمان بتوانند در فعالیت آموزشی خود با تامل، برنامه ای برای تدریس و فعالیت های کلاسی داشته باشند.
سرپرست پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با تاکید برتاریخچه غنی فعالیت های معلم پژوهنده در کشور گفت: امسال بیست و یکمین سالی است که این برنامه در حال اجراست و از افتخارات ما در جمهوری اسلامی این است که بتوانیم در مقیاس کشوری برنامه ای ملی برای مشارکت معلمین در امر پژوهش طراحی کنیم.
کریمی گفت: معلمین در قالب فعالیت های اقدام پژوهی،تجارب مطلوب خود را برای بهبود آموزش و پروش مستند سازی می کنند و این مستندات در قالب بخشنامه و آیین نامه در اختیار مراکز مرتبط با آموزش و پرورش در سطح کشور قرار داده می شود تا ضمن ارزیابی، مورد بحث و بررسی نیزقرار گیرد.
وی همچنین گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی،سه راهکار از سند تحول بنیادین به پژوهش ها و اقدام پژوهی معلمان اختصاص یافته که در چاچوب این راهکارها 9 برنامه ملی برای حمایت و هدایت اقدام پژوهی معلمان تدارک دیده شده است.
کریمی با اشاره به تغییراتی که در برنامه معلم پژوهنده انجام خواهد شد گفت:تلاش این است تا این فعالیت به عنوان یک فعالیت رسمی و ملی ثبت شده و بدور از توجه بیش از حد اداری و امتیازی به آن ،بیش از گذشته تقویت شود.
دراولین همایش ملی فرصت ها وچالش های اقدام پژوهشی در آموزش و پرورش، 600 چکیده مقاله ازسراسر کشور به دبیرخانه این همایش در شیراز ارسال شده که 220 مقاله از مجموع چکیده مقالات دریافتی، به عنوان مقالات برتر معرفی و از این تعداد نیز بیش از 90 مقاله به صورت سخنرانی ، پوستر و چاپ در ویژه نامه ارائه خواهد شد.
عبدالرسول احمدی معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش فارس در این همایش گفت: استان فارس به عنوان یکی از مبتکران طرح اقدام پژوهشی در کشور، تلاش کرده با فرهنگ سازی مناسب زمینه گرایش همه فرهنگیان و دانش آموزان استان را به مقوله اقدام پژوهی فراهم کند.
وی افزود:چندین مدرسه پژوهنده در سطح استان فارس و شهر شیراز فعال هستند که محور فعالیت های آنها بر اساس اقدام پژوهی است و تلاش ما این است که در آینده نزدیک در همه مجموعه آموزش و پرورش فارس ، موضوع اقدام پژوهی و تحقیق به عنوان یک اصل و اساس مورد توجه قرارگیرد.
9873/ 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.