استان فارس از یک دهه‌ گذشته با کاهش بارندگی‌ها، افزایش برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی و در نتیجه خشکسالی مواجه بوده، اکنون و در آستانه 11 سالگی تداوم بحران خشکسالی رسیده ایم و نگرانی ها برای تامین آب شرب تابستانی کاملا مشهود است.
به گزارش ایرنا اخیرا در نشست شورای حفاظت منابع آب استان فارس، کاهش ساعات میزان مصرف آب از چاه های کشاورزی را معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس مورد تاکید قرار داد که چنین تمهیداتی شاید بتواند فارس را از بهار و تابستان کم آب سال آتی عبور دهد.
معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس اعلام کرد: ضروری است ساعات مصرف برق دراین چاه ها دربهاروتابستان به حداکثر15ساعت کاهش یابد.
عنایت الله رحیمی با اشاره به شرایط بحرانی آب استان فارس خواستار آن شد که از اختیارات شورای حفاظت منابع آب برای تصمیم گیری در زمینه کاهش ساعات میزان مصرف آب استفاده شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس هم گفت: چاه های برقی در حال حاضر 4 میلیارد متر مکعب برداشت آب دارند که با کاهش میزان مصرف شبانه روزی به 15 ساعت،از این برداشت 500 تا 600 میلیون متر مکعب کاسته می شود و این موضوع از نظر قانونی هیچ خلا و مشکلی در امور کشاورزی ایجاد نمی کند.
نماینده اداره کل منابع طبیعی استان فارس هم با اشاره به اختیارات شورای تامین خواستار آن شد که شورای تامین، کشت برنج را در مناطقی از استان فارس که شرایط برداشت بیشتر و شرایط بحرانی دارند ممنوع کند.
این اظهارات در حالی بیان می شود که ما همچنان شاهد کاشت شلتوک در مناطقی از استان فارس هستیم که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند و همچنان شاهد تداوم کشت محصولات پرآب بر در بخش‌های مختلف استان فارس بوده و هستیم ‌طوری که حتی در مناطق گرمسیر نظیر فیروزآباد هم اجازه کاشت برنج داده می‌شود.
نماینده شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان فارس هم با اعلام فعالیت سامانه دریافت سوخت از ابتدای اسفند 96 اعلام کرد برای کنترل برداشت از چاه های کشاورزی، سوخت را با هماهنگی ادارات امور آب تامین می کنیم و بایستی به کشاورزان اطلاع رسانی شود که در سامانه سوخت ثبت نام کنند.
شرایط کم آبی و خشکسالی در استان فارس از مرز هشدار گذشته است و دیگر نمی توان با مسامحه و مماشات از کنار مسایل گذشت ، اگر تصمیمات محکم و با ضمانت اجرایی برای کنترل کاشت محصولات پر آب بر و حفاظت از منابع آب با جلوگیری از برداشت از چاهای غیر مجاز و بهنیه سازی مصرف صورت نگیرد در همین جلسات استانداری هم آبی روی میزها نخواهد بود.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.