محمدرضا قلندری رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری شهرستان اقلید شنبه به خبرنگار ایرنا گفت:با فرارسیدن اسفند، رسمی در این قطب کشاورزی فارس اجرا می‌شود آیینی که هلیم ‌پزان نام دارد و مناسبتی برای برپایی میهمانی و دلبستگی بیشتر خانواده ها و آماده شدن برای نوروز باستانی است.
ماریا گرینین والد، گردشگر سوئیسی شرکت کننده در این مراسم به ایرنا گفت: هیچ وقت فکر نمی کردم این شانس را داشته باشم که در این مراسم زیبا شرکت کنم.
مونیکا گرینین والد، دیگر شرکت کننده سوئیسی نیز به ایرنا گفت: این اتفاق از تمام تجربه هایم در ایران زیباتر بود، دیگ هلیم را هم زدم و از همان هلیم خوردم، و مردم با هدیه های زیبا از من پذیرایی کردند و از مردم خوب اقلید تشکر می کنم.
اکبر مسعودی شهردار اقلید از برگزار کنندگان جشنواره هلیم پزان به ایرنا گفت: طبق رسم کهن مردم اقلید، امسال این مراسم در یک بافت قدیمی که یادآور «تنور گلی»، «دودسته» و وسایل زندگی قدیم بود، با استقبال خوب مردم که تا پاسی از شب ادامه داشت برگزار شد.
وی افزود: با اجرای این مراسم و حضور میهمانان شهرهای دیگر و همچنین گردشگران خارجی در صدد ثبت ملی این رسم هستیم تا شاهد رشد صنعت گردشگردی در این شهرستان باشیم.
مسعودی معتقد است: اقلید پتانسیل جذب گردشگر دائم را دارد و این مهم نیازمند حمایت و همکاری مسئولان و مردم است.
وی با بیان اینکه گردشگری بوم گردی و بازدید از بافت های سنتی و قدیمی در دنیا رواج دارد افزود: با ایجاد « دم پخت خانه» و ارائه غذای محلی به گردشگران، عرضه محصولات دامپروری و صنایع دستی، شاهد رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال در این حوزه خواهیم بود و شهرداری اقلید حمایت کامل خود را در زمینه احیا و مرمت خانه های قدیمی جهت جذب گردشگر انجام خواهد داد.
سید ضیا شریفی مسئول انجمن مردم نهاد «اندیشه نیکان طبیعت زاگرس» و از برگزار کنندگان این مراسم به ایرنا گفت :یکی دیگر از سنت های دیرینه اقلید، سنت زیبای هلیم پزان است و امسال دومین همایش آیین سنتی هلیم پزان با استقبال خوب مردم و دوست داران فرهنگ های کهن این مرز و بوم در فضایی صمیمی و برگزار شد که از همه همشهریان عزیز و علاقه مند به گرامیداشت آیین و سنن این شهرستان تشکر و قدردانی می کنم.
این آیین که گفته می شود به قدمت آیین نوروز است، امسال در نخستین جمعه اسفند برگزار شد.
هلیم غذایی است که از گندم تهیه می‌شود، و پخت آن در رسم قدیم بدین گونه است که گندم را در ظرفی سنگی می‌کوبیدند و له می‌کردند و سپس آن را در ظرف رویین می پختند و در ظرف دیگری گوشت تازه گوساله یا گاو را آب پز می کردند و جداگانه می‌کوبیدند و سپس به دیگ گندمی که قبلا طبخ شده بود، می‌افزودند و این مایه تلفیق شده را به ظرفی سفالین به نام دو دسته منتقل می کردند و درون تنور قرار می‌دادند.
آتش تنور بدون شعله و دود است و سر ظرف را با یک سینی کوچک یا بشقاب رویین می‌پوشاندند تا خاکستر درون هلیم راه پیدا نکند و روی تنور را هم می‌پوشاندند تا حرارت تمام اطراف ظرف را به شکلی یکنواخت، در بر گیرد. هلیم درون تنور با حرارت ملایم تا صبح می‌پخت و صبح زود مردان خانواده، ظرف هلیم را از تنور خارج می کردند و با قاشق بلند چوبی، آن را به‌هم می‌زدند تا خوب جا بیفتد و کش‌دار و آماده خوردن شود و سپس زنان وارد کار می شدند و آش را در سینی بزرگی می کشیدند و با روغن حیوانی تزئین می کردند و به سفره می‌بردند.
دارچین و خاک قند یا شکر یا نبات را به خوبی می سابیدند و آماده در کنار هلیم قرار می‌دادند تا بستگی به ذائقه افراد، به هلیم اضافه شود و با آغاز صبح، هر خانواده این غذا را در بین همسایگان توزیع می کند.
شهرستان اقلید در 267 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
9772 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.