شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که ساعت مندرج بر روی بلیت پروازتان با ساعتی که در فرودگاه اعلام شده، تفاوت داشته باشد و یا بلیت خریدهاید اما به هر دلیلی قصد سفر ندارید و شرکت هواپیمایی هم حاضر به برگرداندن پولتان نیست؛ اگر میخواهید با حق و حقوق تان آشنا شوید این مصاحبه را تا انتها بخوانید.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بیان این که نظارتهای بازرسان این سازمان شامل حال شرکتهای هواپیمایی و تورهای خدمات مسافرتی هم میشود به مردم توصیه کرد برای تهیه و رزرو بلیت از طریق دفاتر خدمات مسافرتی که مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین سازمان هواپیمایی کشور دارند اقدام کنند و از طریق سایتها، خرید و یا رزرو بلیت را انجام ندهند.
محمد ابراهیم صداقت با بیان این که خرید و رزرو بلیت هواپیما در دفاتر و آژانسهای خدمات مسافرتی مطمئنتر از خرید از طریق سایتهای اینترنتی است، افزود: چنانچه شهروندان مُصر به خرید اینترنتی بلیت هواپیما هستند باید این کار را از طریق سایتهایی که نماد اعتماد الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند انجام دهند و پس از خرید بلیت حتما شماره پرواز، ساعت پرواز و قیمت بلیت را با آن چه بر روی سایت سازمان هواپیمایی کشور درج شده، مطابقت دهند.
وی اظهارداشت: متاسفانه تخلفاتی از دفاتر خدمات مسافرتی دیده شده که نشان میدهد این دفاتر اقدام به تغییر ساعت پرواز به ساعات پرطرفدار و پر مشتری بر روی بلیتهای فروخته شده به مردم میکنند تا بتوانند بلیتها را به مبالغ بیشتری بفروشند.
صداقت یادآور شد: برخی ساعات پرواز به خصوص در ساعات اولیه روز از مشتریان بیشتری نسبت به سایر ساعات برخوردار بوده و به همین دلیل قیمت فروش بلیت نیز بالاتر است که تخلفاتی در این زمینه با دستکاری در ساعت پرواز دیده شده که با آن ها برخورد شده است.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در خصوص گرانفروشی برخی دفاتر خدمات مسافرتی نیز گفت: گرچه قیمت بلیت هواپیما تقریبا آزاد است اما هیچ یک از دفاتر خدمات مسافرتی حتی فروشندگان بلیتهای چارتر حق ندارند بلیت هواپیما را از آن چه بر روی سایت سازمان هواپیمایی کشور درج شده، بیشتر بفروشند و در صورت بروز این تخلف، حکم گرانفروشی را داشته و براساس قانون با این تخلفات برخورد می شود.
صداقت همچنین از مردم خواست در صورتی که قصد مسافرت با تورهای مسافرتی و به صورت هوایی دارند حتما با دفاتر خدمات مسافرتی قرارداد ببندند و به گفته این دفاتر مبنی بر ارائه خدمات متنوع بسنده نکنند چرا که در غیر این صورت چنانچه فروشندگان تور به تعهدات خود عمل نکنند و خریداران شکایتی در این زمینه داشته باشند، به دلیل نبود مستندات نمیتوان به شکایت آن ها رسیدگی کرد.
وی عدم بازپسگیری بلیتهای فروخته شده توسط دفاتر خدمات مسافرتی را از دیگر مصداقهای تخلف این دفاتر دانست و گفت: در هیچ صنفی از جمله دفاتر خدمات مسافرتی، عبارت «غیرقابل بازپسگیری» معنا و مفهومی ندارد و چنانچه مشتریان بنابه هر دلیلی قصد برگرداندن بلیت خریداری شده را دارند، دفاتر مربوطه ملزم به بازپسگیری بلیت هستند.
این مسئول با بیان اینکه برگرداندن پول مسافر شامل کلیه پروازها حتی پروازهای چارتر می شود، تاکید کرد: گیتهای خروجی فرودگاه 25 دقیقه قبل از هر پرواز بسته میشود و چنانچه مسافر به هر دلیلی به پرواز نرسد به منزله انصراف از سفر است و شرکتهای هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی حتی در پروازهای چارتر ملزم به بازگرداندن پول مسافر براساس جداول سازمان هواپیمایی کشور هستند.
صداقت یادآور شد: پولی که به مسافر در برابر انصراف از سفر برگردانده میشود بسته به زمان اعلام انصرافی متفاوت است و براساس جداول عریض و طویل سازمان هواپیمایی کشور و شرکت های هواپیمایی تعیین می شود.
وی همچنین به کسانی که قصد سفرهای خارجی دارند توصیه کرد پس از تحویل پاسپورت و سایر مدارک هویتیشان حتما از متصدی دفاتر خدمات مسافرتی، رسید با مهر آژانس دریافت کنند.
صداقت یادآور شد: افرادی که شکایتی در این زمینه و یا زمینه های دیگر صنفی دارند میتوانند موارد را از طریق شماره تلفن 124 اطلاع دهند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در بخش دیگری از مصاحبه خود به تخلفات آموزشگاههای کنکور که زیر نظر سازمان آموزش و پرورش است، اشاره کرد و گفت: این آموزشگاهها ملزمند نرخ مصوب سازمان آموزش و پرورش برای دریافت شهریه را رعایت کنند و حق ندارند به اسم استفاده از اساتید پروازی و یا اساتید معروف، اقدام به دریافت هزینه های بیشتر کنند.
وی با بیان این که در چند مدت اخیر پرونده چند آموزشگاه متخلف به ارزش 220 میلیون ریال به تعزیرات حکومتی ارسال شده است، افزود: هر کلاسی که در این آموزشگاه ها برگزار میشود مدیریت آن برعهده همان آموزشگاه است، بعضاً مشاهده شده برخی آموزشگاهها، بهانه گرانفروشی خود را اجاره دادن اتاق به برخی اساتید مطرح می کنند و می گویند ما فقط اتاق اجاره داده ایم و شهریه را استاد مربوطه تعیین و دریافت میکند، این در حالی است که مسئولیت برگزاری هر کلاس حتی در چنین مواقعی برعهده آموزشگاه است و پرونده تخلف برای آن آموزشگاه تشکیل می شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 866064
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.