به گزارش ایرنا سعید غلامزاده، روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در 9 ماه امسال، 25 هزار و 464 نفر به دلیل نزاع به پزشکی قانونی استان فارس مراجعه کردند که از این تعداد هشت هزار و 246زن و 17 هزار و 218 نفر مرد بودند.
وی بیان کرد: مقایسه این آمار با مدت مشابه سال 95 بیانگر 3.2درصد افزایش است و حکایت از افزایش 3/6 درصدی نزاع های مردان و افزایش 2/4درصدی نزاع های زنان دارد.

**افزایش سه برابری آمار فوت های ناشی از مسمومیت با قرص برنج در فارس
مدیرکل پزشکی قانونی فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در 9 ماه سال جاری نیز آمار فوت های ناشی از مسمومیت با قرص برنج در این استان نسبت به مدت مشابه سال 95 حدود سه برابر افزایش داشته است.
غلامزاده بیان کرد: در مدت یاد شده 22 نفر در فارس بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند و این رقم در مقایسه با سال 95 که شمار جان باختگان ناشی از این مسمومیت هشت نفر بود حاکی از افزایش 175 درصدی (نزدیک به سه برابر) است.
او گفت: نیمی از این جان باختگان زن و مابقی مرد بودند.
قرص برنج که نام علمی آن فسفید آلومینیوم و اسم فرنگی آن سلفوس است، ماده ای است با ترکیب فسفید که به صورت قرص های سه گرمی و به رنگ خاکستری تیره در بسته های استوانه ای، به میزان 10 قرص در هر بسته عرضه و با قیمتی نازل فروخته می شود.
این قرص که برخی از آن برای جلوگیری از فساد برنج و ماندگاری آن استفاده می کنند خاصیت تصعید (تبدیل جامد به بخار) دارد و در اثر این تصعید، گاز فسفین آزاد می کند و گاز آزاد شده سبب می شود لارو یا حشرات در دانه های غلات به ویژه غلات انبار شده از بین برود.
اگر گاز این قرص در فضای آزاد رها شود قابل استشمام خواهد بود که بویی بسیار نامطبوع همچون ماهی گندیده دارد و استنشاق آن برای انسان خطر آفرین است.
این قرص ظرف مدت سه تا چهار ساعت، سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال کرده و فرد به مرگی دردناک دچار می شود.
9873 /6118
خبرنگار: محمدامین افشارپور ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.