به گزارش ایرنا عبدالهادی فقهی‌ زاده در آیین اختتامیه هفته قرآن و عترت فارس که شامگاه چهارشنبه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی شیراز برگزار شد، برگزاری جشنواره‌های قرآن و عترت را موجب تقویت گفتمان قرآنی در سراسر کشور دانست.
وی افزود: همه هفته‌های ما باید هفته قرآن باشد اما در چنبره مشکلات گوناگون گریزی نداریم که تنها یک هفته را هفته قرآن بنامیم بنابراین باید بکوشیم همه آنات ما قرآن و آموزه‌های عترت طاهره باشد.
وی شرط برخورداری از حیات طیبه را عمل صالح و ایمان دانست و بیان داشت: نمی‌توان گفت باور دارم ولی عمل نمی‌کنم. این روش از آن گروه انحرافی دست‌ ساخته معاویه و پیروان اوست و اگر باور مؤمنانه عمیق داریم باید برای خدا بیندیشیم، بنگریم و برای خدا عمل کنیم و اگر این دو شرط اساسی محقق شد، بدانیم حیات طیبه برای ماست.
فقهی ‌زاده عنوان داشت: آنچه می‌توان معنای زندگی دانست در چارچوب آموزه‌های دینی، باور و عمل الهی محقق می‌شود.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دنیای درون و بیرون انسان را دنیایی متناقض و پر تضاد خواند و گفت:گاه می‌توانیم معلم قرآن باشیم ولی قرآنی نباشیم، عالم دین باشیم ولی دینی نباشیم، چادر بر سر کنیم ولی دیندارانه ننگریم.
وی افزود: این دنیا مرکبی نیست که ما را به آخرت برساند این دنیا زیست مومنانه می‌خواهد و قرآن بیش از آنکه کتاب آخرت باشد کتاب دنیاست دنیای ما با قرآن دنیای شور و نشاط معنوی و نگرش صحیح و بینش نافذ به کنه واقعیات جهان و غیب عالمین است.
همچنین استاندار فارس در این آیین گفت:‌ جهان امروز به طرز شگفتی از عرصه اخلاق دور و تهی شده است و تنها راه ضمانت سعادت و سلامت جامعه پناه آوردن به اخلاق و توجه به بعد متعالی انسان است که فقط با تربیت قرآنی امکان‌پذیر است.
اسماعیل تبادار عنوان داشت: قرآن کریم از نظرگاه‌های بسیار معجزه است و مانندناپذیر و نور، علم، هدایت، بیان، تبیان، شفا، برهان و حکمت است که اختلافی در آن نیست بلکه رافع اختلاف است.
استاندار فارس روی سخن قرآن را با انسان دانست و افزود: در قرآن هم استدلال عقلی است و هم سخنانی که دل را برانگیزد و هم پاسخ مناسبی به متقضیات جسم و جان و فرد و اجتماع.
وی بیان کرد: قرآن نه درخواست‌های تن و جان را منکر است و نه آنچه اجتماعی بودن انسان را ایجاب می‌کند، رد کرده است.
وی خوگرفتن به اخلاق الهی را مهم‌ترین توشه انسان دانست و مهم‌ترین محور آن را تزکیه نفس خواند.
تبادار بیان داشت: مدینه فاضله‌ای که انبیا و حکما در طول تاریخ در پی ایجاد آن بوده‌اند، در آموزه‌های قرآنی متصور است.
استاندار فارس با اشاره به آیات یازدهم و دوازدهم سوره حجرات بر 6 دستور اخلاقی تأکید کرد و بیان داشت: اگر اجتناب از سخریه، عیب‌جویی، زشت‌خوانی، بدگمانی، تجسس و غیبت رعایت شود کرامت انسانی مورد تأکید قرآن محقق می‌شود.
وی بیان داشت: جهان امروز به طرز شگفتی از عرصه اخلاق دور و تهی شده است و تنها راه ضمانت سعادت و سلامت جامعه پناه آوردن به اخلاق و توجه به بعد متعالی انسان است که فقط با تربیت قرآنی امکان‌پذیر است.
تبادار همچنین اجرای احکام قرآن و تعلیمات اسلام را در صحنه‌های اجتماعی ملزم به امیدبخش بودن آن دانست و افزود: قرآن نباید برای تشریفات صوری بلکه باید به قصد معرفت‌آموزی و راهیابی در امور زندگی مورد توجه و عنایت قرار گیرد.
استاندار فارس همچنین ابراز امیدواری کرد که فعالان قرآنی، پژوهشگران و اندیشمندان قرآنی که در قرآن غور کرده و می‌کنند، عاملان واقعی قرآن و نشردهندگان این علم همراه با عمل باشند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه در یک هفته قرآن در قالب فرهنگ و هنر به نمایش گذاشته شد، گفت: برنامه هایی در حوزه های شعر، خوشنویسی، آواها و نغمه ها، صنایع دستی، فیلمنامه نویسی، پژوهش و یادواره شهدای قرآنی در این هفته به سرانجام رسید.
بهزاد مریدی افزود: باید همه روزهای ما قرآنی و این آیات وحی در تمام لحظات زندگی همه مردم جاری و ساری باشد.
تقدیر از فعالان قرآنی در حوزه رسانه پایان بخش این مراسم بود. در جشنواره رسانه و قرآن فارس حسن دهقان از روزنامه افسانه در بخش خبر مقام دوم را کسب کرد و کسی حائز رتبه اول در این بخش نشد.
وی همچنین در بخش تیتر رتبه دوم را کسب کرد.
احسان اکبرپور از روزنامه افسانه در بخش گزارش مقام دوم را کسب کرد.
در بخش یادداشت لیلا غضنفری از روزنامه سبحان اول شد و غلامرضا شعبان پور مدیرمسئول هفته نامه نی ریزان فارس و فاطمه ایزدی خبرنگار روزنامه خبر جنوب دوم و سوم شدند.
غیاث الدین ملک حسینی از روزنامه خبر جنوب برگزیده بخش تیتر شد و لیلا غضنفری نیز به مقام سوم رسید.
در بخش مصاحبه غیاث الدین ملک حسینی اول شد و همچنین زهرا عسکری و فاطمه ایزدی در بخش ویژه با موضوع شهدای مدافع حرم مورد تقدیر قرار گرفتند.
در این مراسم همچنین از حسین واحدی پور مدیرمسئول روزنامه خبر جنوب برای راه اندازی صفحه دین و اندیشه در این روزنامه، زهرا عسکری خبرنگار و دبیر تحریریه سرپرستی خبرگزاری ایکنا در استان فارس به دلیل پوشش خستگی ناپذیر رویدادهای قرآنی و دینی و غلامرضا شعبان پور مدیر مسئول هفته نامه نی ریزان فارس به دلیل انتشار سلسله گفت و گوها با خانواده شهدا و ترویج فرهنگ شهادت و حجاب در این هفته نامه تقدیر شد.
دومین هفته قرآن و عترت فارس از 23 تا 27 دی ماه در شیراز و دیگر شهرستان های استان برگزار شد.
خبرنگار:‌سیده سمیرا متین نژاد ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زده
7375 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.