به رسمیت نشناختن باورها و ارزش های یکدیگر، عدم درک تفاوت ها و ریختن قبح طلاق نیز وضعیت را به حدی نامطلوب کرده که بر اساس آمار، همسران در فارس در 5 سال اول زندگی مشترک بیشترین بگو مگوها و اختلافات را با هم دارند که این امر باعث بروز طلاق در بین برخی میشود.
مدیرکل بهزیستی فارس در این خصوص به خبرنگار «خبرجنوب» می گوید: نیمی از جداییها در فارس در 5 سال اول زندگی مشترک رخ می دهد و آمار همسرانی که در همان سال اول ازدواج رتبه اول طلاق را
دارند به حدی قابل تامل است که باید فکری به حال آن کرد.
دکتر سید مرتضی موسوی میافزاید: با توجه به این که سال اول تنشزاترین دوره زندگی زناشویی است، به این نتیجه میرسیم که الگوهای گزینش همسر، مناسب نیست و در حال حاضر بیشتر این انتخابها بر اساس انتخابهای خیابانی و فضای مجازی انجام میگیرد.
وی یادآور میشود: عدم رعایت همکفو بودن هنگام ازدواج، بیاهمیت شمردن تفاوتهای سنی و توجه بیشتر به ظواهر و هیجانات فضای مجازی باعث شده که دختر و پسر بدون شناخت کامل، یک زندگی مشترک را شروع کنند و بین یک تا 5 سال هم به آن خاتمه بدهند.
دکتر موسوی میگوید: این زوجین وقتی زیر یک سقف میروند؛ تفاوتها و حتی ارزشهای یکدیگر را به رسمیت نمیشناسند و حتی در زمینه پوشش، رفتارها و رفت و آمدهای خانوادگی به یک نقطه مشترک نمیرسند و در عین حال هیچ کدام گذشت نکرده و هر کس سعی دارد با فشار حرف خود را به کرسی بنشاند.
وی میافزاید: این زنان و مردان یا اطلاعی از خدمات مشاورهای و تاثیر آن در رساندن زوجین به یک نقطه مشترک ندارند و یا این قبیل مشاورهها را باور نمیکنند و خود را عقل کل میدانند.
دکتر موسوی یادآور میشود: در این خصوص هر کدام از خانوادهها نیز به حمایت فرزند خود اقدام میکنند و این وضعیت شکاف بین زوجین را روز به روز بیشتر مینماید و به عبارتی برخی خانوادهها به جای آشتی دادن، آنها را زودتر در گودال طلاق میاندازند.
وی میگوید: آموزش مهارتهای زندگی در دوران کودکی، دانشآموزی و دانشجویی میتواند گفت و گو و حل مساله را جایگزین به کرسی نشاندن صرف حرفهای خود کند.
مدیرکل بهزیستی فارس از راهاندازی «سامانه مداخله در بحرانهای خانوادگی» توسط بهزیستی استان و دادگستری در آینده نزدیک خبر میدهد و میگوید: با آغاز به کار این سامانه تمامی افراد دچار اختلافات خانوادگی به آن مراجعه کرده و پس از ارجاع به یک تیم روان شناس، مددکار و در صورت لزوم روان پزشک به سمت حل مشکل سوق داده میشوند؛ زوجها با مراجعه به دفاتر پیشخوان هم میتوانند اطلاعات مربوطه را در این سامانه ثبت
کنند.
دکتر موسوی می افزاید: ما امیدواریم که با وجود این سامانه زمینه کاهش آمار طلاق به نحو موثری در استان فراهم شود. بر اساس آخرین آمارها امسال از هر 5 ازدواج در فارس یک مورد به طلاق منجر شده که بیشترین جدایی ها مربوط به 5 سال اول است.
عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره فارس هم میگوید: چندی پیش زوجی به من مراجعه کردند که حتی هنگام مشاوره هم به کرسی نشاندن حرف خودشان و منم منم کردن های آن ها مشاهده میشد و هیچ چیز دیگر برایشان اولویت نداشت که این در مورد درصد بالایی از زن و شوهرها نگران کننده است.
کاظم احمدیان میافزاید: در این قبیل موارد هر کسی خود را بالاتر از همسر
میداند و جابه جایی نقش ها در بین زن و مرد مزید بر علت شده است و گاهی یارکشی آن ها به نحوی ادامه می یابد که هر دو نفر به ستوه می آیند.
وی یادآور میشود: شاید بهتر باشد به جای این که دو نفر دایم با هم مجادله کنند، با هم افزایی مشکلات را حل نمایند؛ در مورد برخی زوج ها هنگام مشاجرات یک سر طناب را مرد و سر دیگر را زن میکشد به نحوی که هر کس حرف خود را به کرسی نشانده و رویه ای را طی
می کند.
احمدیان می گوید: زن و شوهر بر یک قایق سوار هستند و باید به سمت مسیر و با هم پارو بزنند، وقتی هر کس به سمت خود پارو میزند، قایق دور خود می چرخد و به هیچ مقصدی نمی رسد.
این مشاور خانواده میافزاید: طبق آمارها و مراجعات زوج هایی که ازدواج میکنند، در سال های اول، دوم و سوم دچار مشکلات بسیاری می شوند به حدی که این مشاجرات در مواردی به طلاق هم می انجامد.
وی یادآور میشود: به منظور کاهش و حتی رفع مشکلات وقتی زن در نقش های زنانه مدیریت و تصمیم گیری می کند مرد باید تابع او باشد و در مورد زنان نیز وضع باید به همین منوال صورت گیرد اما اکثر تصمیم گیری ها در زندگی مشترک باید پنجاه- پنجاه و سهم زوجین در انتخاب رویه زندگی و جزییات مربوط به آن یک اندازه باشد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 817689
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.