دکتر عبدالرسول همتی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال های گذشته 990 نفر بیمار مبتلا به ایدز در فارس جان خود را براثر این بیماری ازدست‌ داده‌اند.
قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به راه اندازی دومین باشگاه سلامت و مشاوره نوجوانان و جوانان شیراز گفت : ایجاد پایگاه های مشاوره ای یک تعهد بین المللی است، در سال 2014 میلادی با مشارکت یونیسف و دیگر نهاد های بین المللی نشست سیاستگذاری در کنیا تشکیل شد و مقرر شد تمام کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی حضور داشته باشند و یک سیاستگذاری برای کاهش شیوع بیماری ایدز داشته باشند.
همتی با بیان اینکه در این طرح سال 2030 سال پایان همه گیری ایدز اعلام شده افزود: جوانان و نوجوانان یکی از گروه هایی هستند که در معرض خطرند که یک سوم جمعیت کل هر جامعه ای را به خود اختصاص می دهند و یکی از کارها درزمینه اجرای تعهدات، ایجاد این مراکز بوده است.
وی آمادگی دانشگاه برای راه اندازی سومین مرکز مشاوره ای را اعلام کرد و گفت : حدود 250 میلیون تومان از اعتبارات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی برای تعمیر، تجهیز و آماده سازی این مرکز هزینه شده است.
همتی اظهار داشت: درمان بیماری ایدز قطعی نیست و افرادی که مبتلابه ایدز هستند کاملاً سالم به نظر می‌رسند که در انتقال بیماری نقش اساسی دارند.
قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه یک‌سوم افراد مبتلابه ایدز شناسایی و دوسوم دیگر ناشناخته هستند، افزود: روابط جنسی در خارج از چارچوب خانواده، روابط پرخطر جوانان، شغل آزاد بعضی از افراد و نیز اعتیاد از دیگر عوامل شیوع بیماری ایدز در جامعه است.
همتی بیان داشت: بیش از یک هزار و 560 مرکز جامع شهری و روستایی بهداشت و درمان و آموزشگاه‌های بهروزی بااعتباری افزون بر 100 میلیارد تومان دراستان فارس احداث، مرمت و بازسازی‌شده که نقش قابل توجهی در اطلاع رسانی از بیماری ایدز دارد.
این مقام مسئول بر لزوم احساس مسوولیت در باره بیمار یایدز از سوی همه گروهها و طیف ها و طبقات اجتماعی تاکید کرد و گفت: مهم ترین قشری که دراین زمینه باید پایش شوند نوجوانان و جوانان هستند، به دلیل شرایط سنی خاص خود این طیف می توانند در معرض آسیب قرار گیرد، این گروه تنها قسمتی از وقت خود را در مدارس هستند اما در ارتباط با همکلاسی ها ممکن است در معرض خطرات مختلف از جمله ابتلا به ایدز قرار بگیرند.
ایدز ( Acquired immune deficiency syndrome)، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی ایجاد می‌شود.
بیماری ناشی از ویروس ایدز دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول با عفونت حاد فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه کند. به همین دلیل معمولاً این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می‌شود که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود.
هر چقدر که بیماری پیشرفت یابد، تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی بدن پیدا می‌کند و باعث می‌شود که افراد به عفونت‌هایی مانند عفونت فرصت‌طلب و تومور دچار شوند، البته معمولاً در افرادی که دستگاه ایمنی آنها به خوبی عمل می‌کند تأثیرگذار نیست.
در نهایت بیماری وارد مرحله سوم یا ایدز خواهد شد.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.