به گزارش ایرنا سیروس پاک فطرت، روز دوشنبه در چهارمین جشنواره و دومین دوره مسابقات ورزش های بومی و محلی بانوان در شیراز افزود: با توجه به نقش بی بدیل بانوان در تربیت خانواده سالم، توجه به ورزش این قشر امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس هم در این آیین بیان داشت: از بانوان انتظار داریم با شروع حرکتی نوین، مطالبه‌گر ساخت سالن‌های ورزشی در نقاط مختلف شهر و توسعه ورزش بانوان باشند.
سیده معصومه دستغیب گفت: برگزاری جشنواره‌های مختلف در زمینه ورزش به ویژه ورزش بانوان یک ضرورت است که نهادهای متولی باید به آن بپردازند.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز هم در پیامی که به این جشنواره ارسال کرد، اظهار داشت: ورزش و بازی‌های بومی و سنتی که از دیرباز همزاد و همنشین انسان بوده، یک پدیده‌ کاملا فرهنگی است که حاوی ارزش‌های انسانی، اخلاقی و ابزاری برای انتقال عقاید، فرهنگ و تمدن از نسلی به نسل دیگر است.
لیلا دودمان افزود: نمی توان کارکردهای اجتماعی و فرهنگی این بازی‌ها و ورزش‌ها را از نظر دور داشت و ورزش را به یک مجموعه مهارت‌های حرکتی و صرفا زیستی، فروکاست.
او اضافه کرد: ضروری است این بازی‌ها و ورزش‌های بومی وارد سبک زندگی مردم شود و برخلاف روند رایج در جامعه ما، نمی‌توان سبک زندگی مردم را با استفاده از پروژه‌های توسعه‌ محور یا اخلاق‌ محور، از نو به شکل دلخواهمان بسازیم.
وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم چیزی را همگانی کنیم تنها کافی است آن را تبدیل به یک 'ضرورت' کنیم، زیرا ضروری شدن یک پدیده آن را به یک سبک زندگی تبدیل می‌ کند، بنابراین باید این بازی‌ها و ورزش‌های سنتی را ضروری ساخت.
دودمان بیان کرد: برای تحقق این اهداف، بسیج منابع و بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی همچون رسانه‌های گروهی، اداره های کل ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه‌ها و سازمان های مردم نهاد (NGO) را در نظر خواهیم داشت.
سرپرست معاونت فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هم گفت: این شهرداری در سال های اخیر توجه ویژه ای به گسترش و ایجاد زیر ساخت های ورزشی داشته و افزون بر ادامه روند افزایش زیر ساخت ها، توسعه نرم افزاری را هم مد نظر داشته است.
سید عباس آتش زمزم در قسمت دیگری از مطالب خود افزود: مسابقات ورزش های بومی و محلی بانوان در چهار رشته شامل، هشت خانه، یک قل دو قل، دال پلان و هفت سنگ مهارتی برگزار شد.
او بیان کرد: در این جشنواره افزون بر مسابقه ورزش های بومی و محلی بانوان، به دیگر ابعاد هویت فرهنگی سنتی همچون غذاهای محلی، سازهای محلی، بازی های محلی، صنایع دستی و لباس محلی نیز توجه شده است و بخش های ویژه ای به این موضوع ها اختصاص یافته است.
7368 /6118
خبرنگار: حمیدرضا خلیقی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.