به گزارش ایرنا معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، روز شنبه در آیین بازگشایی کتابفروشی زنده یاد بلادی که با حضور جمعی از نویسندگان، اهالی حوزه فرهنگ و خانواده آن مرحوم برگزار شد، بیان داشت: امیدواریم چراغ این محفل فرهنگی که شادروان بلادی عمر خود را در این حوزه سپری کرد همواره روشن بماند.
مهدی امید بخش افزود: این آیین با هدف پاسداشت خدمات زنده یاد بلادی به حوزه فرهنگ و ادب استان فارس، به همت انجمن ناشران و کتابفروشان و همراهی هنرمندان و فرهنگوارن این استان برگزار شد.
ناشر برتر کشوری نیز در این آیین بیان کرد: این کتابفروشی کوچک، بیش از ٧٠ سال است که در خیابان زند در میان چهار الی پنج کتابفروشی موجود در این خیابان جزو بهترین ها بوده و با اینکه فضایی مختصر دارد لیکن مرکزی مهم و تاثیر گذار در حوزه رونق اندیشه، مطالعه و کتابخوانی است و بسیاری از استادان دانشگاه از این مکان بهره ها برده اند و به مدارج بالایی حتی در دنیا رسیده اند.
داریوش نوید گویی، کتابفروشی را یک ستون از فرهنگ جامعه توصیف کرد و گفت: زنده یاد بلادی با بینش و دانشی که داشت، موجب ترویج فکر و اندیشه شد ما نیز باید با همکاری یکدیگر و در خور شان استاد بلادی این مکان فرهنگی را پایدار و چراغ آن را همچنان روشن نگه داریم.
سید عباس بلادی، برادر زنده یاد زین العابدین بلادی نیز از تلاش آن مرحوم برای دسترسی آسان علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی از بدو گشایش این کتابفروشی سخن گفت و اظهار داشت: در سال های پیشین کتاب های روز ادبیات جهان و کشور به صورت امانت در اختیار علاقه مندان قرار می گرفت و مرحوم بلادی این کار را عاشقانه و با رویی گشاده انجام می داد.
یکی از فرزندان مرحوم بلادی نیز از خوش رویی پدرش به عنوان یکی از ویژگی های بارز او در پیشه کتابفروشی یاد کرد و گفت: ادب و تربیت او باعث رشد فرهنگی و اجتماعی فرزندانش هم شد.
بیژن بلادی افزود: با حفظ این کتابفروشی و خدمت به حوزه کتاب و کتابخوانی، یاد پدر را گرامی می داریم و بی شک این مکان محفلی برای اهمیت دادن به مطالعه و کتاب همچنان باقی خواهد ماند.
شرکت کنندگان در این آیین در ادامه از مرکز صحافی کتاب مرحوم بلادی و نعمتی که از قدیمی ترین صحافی ها در شیراز به شمار می آیند، دیدن کردند.
مقرر شده عصر امروز (شنبه) آیین نکوداشت استاد زین العابدین بلادی با شرکت اهالی فرهنگ و هنر استان فارس و همچنین خانواده آن مرحوم در تالار غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شود.
از بیستم تا بیست و ششم آبان به عنوان هفته کتاب نامگذاری شده است.
زین العابدین بلادی در سال 1305 در شیراز تولد یافت. وی در سال 1322 خورشیدی با راه اندازی کتابفروشی و کارگاه صحافی کتاب در خیابان لطفعلی خان زند، سه راه نمازی فعالیت خود را آغاز کرد. او چندی بعد کتابفروشی خود را به خیابان کریم خان زند انتقال داد که هم اینک نیز در همین خیابان مستقر است.
مرحوم بلادی با وجود کهولت سن تا آخرین ساعت های حیات در کتابفروشی خود فعالیت داشت. این دوستدار فرهنگ و ادب ایران زمین، در سی ام شهریور 96 در سن 91 سالگی دار فانی را وداع گفت و در آرامستان دارالرحمه شیراز به خاک سپرده شد.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.