به گزارش ایرنا، هادی پژوهش جهرمی دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: آنچه از کوروش در مورد رفتارها و دیدگاه های او مطرح می شود مورد قبول و پذیرش همه است اما باید مراقب سوء استفاده هایی باشیم که برخی جریان های معاند می خواهند از این نام ببرند.
وی ادامه داد: امروز عده ای کوروش را بهانه ای برای احیای تفکری کرده اند که زمانی مردم بساط آن را جمع کردند که باید مراقب این حرکت ها باشیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس بیان کرد: نامگذاری روز هفتم آبان به نام روز کوروش یک نامگذاری جعلی است و هیچ سندی در این رابطه وجود ندارد و مشخص نیست که چرا این روز به نام کوروش نامگذاری شده است.
پژوهش جهرمی ادامه داد: کوروش باید به عنوان یک شخصیت و چهره ملی و بین المللی و فردی که در تمدن ایرانی نقش داشته گرامی داشته شود و به همین دلیل بحث نامگذاری روزی در تقویم رسمی کشور به نام روز کوروش در دستور کار قرار گرفته است.
او گفت: بر همین اساس، یک کارگروه به نام کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش تشکیل شده که بحث نامگذاری یک روز به نام روز کوروش نیز در این کارگروه دنبال خواهد شد.
مسئول کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش ادامه داد: مسئولیت این کارگروه به عهده حوزه اجتماعی این معاونت گذاشته شده و تمام مسائل مرتبط با این موضوع توسط حوزه اجتماعی دنبال خواهد شد.
وی درباره آنچه محدودیت های ایجاد شده در روز هفتم آبان امسال توصیف شده گفت: برخی سوء استفاده ها و تخریب هایی که در جریان روز هفتم آبان پارسال صورت گرفت سبب شد که امسال تدابیری اتخاذ شود تا با اعمال برخی محدودیت ها جلو این سوء استفاده ها گرفته شود زیرا هم برای نظام هزینه داشت و هم به جایگاه و نام کوروش ضربه خواهد زد.
پژوهش جهرمی درباره نامه های منتشر شده در شبکه مجازی به نقل از استانداری فارس گفت: تمام آنچه در مورد روز هفتم آبان از قول استانداری فارس در شبکه های مجازی منتشر شد جعلی و ساختگی بود و استانداری فارس هیچ اطلاعیه و بیانیه ای در رابطه با این روز نداشت.
کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش در استان فارس شنبه 13 آبان تشکیل و با صدور حکمی از سوی استاندار این استان، هادی پژوهش جهرمی به عنوان مسئول این کارگروه منصوب شد.
در حکم اسماعیل تبادار استاندار فارس خطاب به هادی پژوهش جهرمی که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی این استانداری نیز هست،آمده است: شناخت تاریخ و تمدن ایران قبل و بعد از اسلام، نیازمند مطالعه ذخایر علمی، فرهنگی و آشنایی با شخصیت های تاریخی آن است، کوروش که بنا به روایتی همان ذوالقرنین می باشد از جمله چهره های تاریخی و ماندگار ایران و جهان است.
در این پیام عنوان شده است: استان کهن فارس، خاستگاه کوروش و سایر مفاخر علمی و ادبی است، تبیین و شناخت جایگاه هر یک ازبزرگان و از جمله کوروش سبب آگاهی بیشتر قشر جوان با هویت، اصالت و تمدن اسلامی ایرانی می گردد، این امر با تشکیل کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش محقق می شود.
درادامه این پیام بیان شده است: مسئولیت تشکیل و برگزاری جلسات کارگروه مذکور به جنابعالی محول می شود تا با استفاده از ظرفیت مراکز علمی، فرهنگی و با بهره گیری از نظرات کارشناسی استادان خبره حوزه تاریخ و دین، گامی موثر در جهت نیل به اهداف ترسیمی برداشته شود.
کوروش،بنیانگذار و نخستین پادشاه هخامنشی بود که از سال 559 تا 529 قبل از میلاد به مدت 30 سال بر نواحی گسترده ای از آسیا حکومت کرد.
منشور کوروش که به عنوان کهن ترین و نخستین بیانیه حقوق بشر در جهان شناخته شده در سال ۱۲۵۸خورشیدی (1879میلادی) هنگام کاوش های باستان‌شناسی هیات بریتانیایی در محوطه باستانی بابل در بین‌النهرین به دست آمد.
سازمان ملل متحد، مفاد این منشور را در سال ۱۹۷۱میلادی، به 6 زبان رسمی دنیا منتشر کرد.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد که آرامگاه کوروش را در خود جای داده است، پنجمین مجموعه ثبت شده ایران است که در سال 1383خورشیدی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
شهرستان پاساردگاد به مرکزیت سعادت شهر در فاصله 130 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
خبرنگار:‌سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده:‌ غلامرضا مالک زاده
6122/ 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.