مسعود رضایی با بیان این که فارس با چالش های اجتماعی زیادی رو به رو است، گفت: یکی از این چالشها معضل حاشیه نشینی است که نتیجه خشکسالیهای سالیان گذشته است و منجر به از دست رفتن شغل روستاییان و مهاجرت آن ها به کلان شهر شیراز شده که به دلیل مشکلات اقتصادی در حاشیه شهر سکونت کرده اند، همین موضوع چالش های گوناگونی را در حوزههای مختلف ایجاد کرده است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که باید جلوی معضل حاشیه نشینی را از سرچشمه گرفت، اظهار داشت: بهترین راهکار برای مقابله با حاشیه نشینی ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها است که به اشتغال پایدار منجر می شود.
رضایی با بیان این که در حال حاضر روستائیان با خام فروشی محصولات زراعی خود تنها در بخشی از سال مشغول به کارند و مابقی سال به دلیل بیکاری به مشاغل کاذب و دستفروشی روزگار میگذرانند، افزود: با راهاندازی صنایع تبدیلی در روستاها با تسهیلات بسیار اندک همچون صنعت کارتنسازی، کمپوت و کنسروسازی و ... میتوان مشاغل پایداری برای روستائیان ایجاد کرد تا جلوی مهاجرت بی رویه آن ها به کلانشهر شیراز گرفته شود.

وی با اشاره به اصرار برخی برای ایجاد صنایع پتروشیمی در فارس به عنوان استانی که با معضل خشکسالی و بیآبی رو به رو است، گفت: پروژههای پتروشیمی پس از 12 سال هنوز به سرانجام نرسیده است و تنها به بلعیدن بودجه ها منجر میشود و تاکنون خروجی نداشته و زمینه اشتغال جوانان را هم فراهم نکرده است. اگر مسئولان استان فارس در جریانند که پروژه های پتروشیمی به ایجاد اشتغال در فارس منجر شده است به ما نمایندگان نیز اعلام کنند تا ما هم ضمن بازدید، این مهم را به اطلاع مردم برسانیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان این که سازمان هایی همچون تامین اجتماعی و اداره کار میتوانند در تامین اعتبارات راه اندازی صنایع تبدیلی در زمینه ایجاد اشتغال پایدار در روستاها گره گشا باشند، اظهار داشت: در صورت ایجاد صنایع تبدیلی اشتغال زیادی برای جوانان بیکار فراهم می شود.

رضایی با ابراز گلایه از عملکرد سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: این سازمان در جاهایی سرمایه گذاری می کند که زیانده است و تا کنون در زمینه ایجاد اشتغال کمکی به کشور نکرده است.

وی با بیان این که سازمان تامین اجتماعی باید به بخش خصوصی واگذار شود و در طرحهای زودبازده مشارکت کند، گفت: در کمیسیون اجتماعی بازنگری چندین طرح در دستور کار قرار گرفته است که از جمله آن ها میتوان به قانون کار و قانون خدمات کشوری اشاره کرد که نیازمند اصلاح و بازنگری است و در قالب آن به دنبال روشهای مثمر ثمر برای ایجاد اشتغال جوانان هستیم.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که رتبه فارس در بیکاری در میان استانهای کشور بین یک تا ده میباشد، گفت: باید در بازنگری این قوانین سازوکاری اندیشیده شود تا به اشتغال بیشتر جوانان کمک کند.

رضایی با بیان این که بودجه سال 97 نسبت به امسال 22 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است، اظهار داشت: دولت آنچنان درآمدی ندارد به نحوی که 30 درصد درآمد دولت از فروش نفت و مابقی از طریق اخذ مالیات و عوارض و گمرکات تامین میشود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 783128
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.