محمدصادق آرام تن با تاکید بر اینکه به زودی کاخ ساسانی سروستان از غربت و مهجوریت فعلی خارج می شود، افزود: تملک و آزادسازی زمین های اطراف کاخ به شعاع 500 متر و حدود 17 تا 18 هکتار در دستور کار است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته به زودی راه دسترسی مناسب و محوطه سازی منطقه انجام می شود.
به گفته وی در حال حاضر فنس کشی اطراف کاخ در حال انجام است و با تملک اراضی ساخت نمازخانه مجموعه گردشگری- رفاهی، سرویس های بهداشتی و احیای جنگل انجام می شود تا کاخ به ایستگاه مناسبی برای توقف گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.
آرام تن با اشاره به پراکندگی آثار در این محوطه تاریخی گفت: طبق شواهد موجود تراکم آثار تاریخی در اطراف کاخ ساسانی سروستان به خصوص ضلع غرب و جنوب بسیار زیاد است و در ضلع شرقی این بنا آثاری دیده نشده که در این منطقه می توان تاسیسات گردشگری ایجاد کرد.
مدیر پایگاه میراث ساسانی سروستان با بیان اینکه آثار موجود در این محوطه در زیر خاک مدفون است، گفت: در واقع از نظر باستان شناسی محوطه کاخ ساسانی سروستان بکر و دست نخورده است و نیازمند کاوش های باستان شناسی است.
آرام تن در ادامه افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته استحکام بخشی بنا در دستور کار است و این اقدام به دلیل اهمیت و حساسیت ها با همکاری یک گروه از افراد و کارشناسان متخصص از جمهوری چک انجام خواهد شد که در حال حاضر این موضوع جزء یکی از برنامه های آتی می باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سروستان در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه کاخ ساسانی سروستان در واقع شکارگاه یا کوشکی متعلق به بهرام پنجم ساسانی است، افزود: بنا دارای گنبد آجری تک پوسته است که در نوع خود بی نظیر بوده و از نخستین گنبدهای ایرانی با این تکنیک خاص محسوب می شود.
آرام تن اضافه کرد: در این کاخ پوششی به نام «در» وجود ندارد و بنا از سنگ با گنبدهای آجری ساخته شده است.
وی ادامه داد: در اطراف این کاخ جنگل وجود داشته و بقایای آن نیز دیده می شود. همچنین در فاصله کمتر از یک کیلومتری از آن نیز تپه هخامنش دیده می شود که به احتمال زیاد این محل شکارگاهی در دوره ساسانیان بوده و کاخ نیز کوشک و بنایی برای اقامت بهاره و تابستانه (فصلی) پادشاهان ساسانی بوده است.
آرام تن اضافه کرد: کاخ ساسانی سروستان تک بنا با وسعت 37 در 45 متر است که اطراف آن بافت شهری دیده می شود، اما مشخص نیست که متعلق به چه دوره تاریخی است و تنها با کاوش های باستان شناسان این موضوع روشن می شود. به گزارش خبرنگار ما کاخ ساسان یا کاخ ساسانی سروستان در فاصله9 کیلومتری جنوب سروستان قرار دارد.
این کاخ که از سنگ و گچ ساخته شده یکی از قدیمی ترین گنبدهای آجری کشور را در خود جای داده و نسبت به بناهای دیگر این دوره چون کاخ فیروز آباد از معماری و طرح پیچیده و کامل تری برخوردار است. ایوانی مربع شکل بخش مرکزی آن را تشکیل میدهد که دارای ۱۳ متر طول و عرض است و ۱۸ متر ارتفاع دارد. همچنین در مرکز و حیاط دارای گنبد می باشد. این بنای عظیم از سنگ و گچ ساخته شده و گنبدها، ایوان ها، اطاق ها و دهلیزهای متعددی دارد.
این بنا که از باشکوه ترین کاخ های ساسانی است، جنبه تقدس هم داشته و شامل یک ایوان ورودی و گنبدی در مرکز و حیاط است، در این کاخ نسبت به بناهای دیگر این دوره از فن معماری و پلان پیچیده و کامل تری استفاده شده است. نمای اصلی بنا در ضلع جنوبی قرار دارد که شامل یک ایوان مرکزی و دو ایوان کوچکتر در دو طرف است. ایوان مرکزی به تالار اصلی و پس از آن به چهار حیاط متصل می شود و دیوار جنوبی تالار مرکزی به یک ایوان جانبی خارجی راه می یابد. این بنا در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ به شماره ۲۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 776350
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.