یکشنبه این هفته به نام این قشر نام گذاری شده بود، روزی به نام «عصای سفید» که به همین مناسبت، دیروز تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز میهمان مرکز آموزشی نابینایان شوریده شیرازی بودند. مرکزی با بیش از 50 سال قدمت که تنها مامن روشندلان شیراز، استان و حتی خارج از استان است.
مدیر این مرکز در حاشیه بازدید اعضای شورای شهر شیراز با اشاره به برخی مشکلات این مکان گفت: این مرکز پذیرای روشندلان از سنین 4 تا 24 سال است که برخی از آنها علاوه بر مشکل بینایی مشکل جسمی یا ذهنی نیز دارند، بعضی هم قادر به راه رفتن نیستند. ما در این مرکز علاوه بر آموزش های علمی، فرهنگی و فعالیتهای ورزشی راه و رسم یک شهروند خوب بودن را نیز به شاگردان خود می آموزیم و همچنین آموزش ها باعث شده تا روشندلان کمترین آسیب اجتماعی را ببینند.
امیدی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی دانش آموزان این مرکز بحث ایاب و ذهاب و هزینه حمل و نقل آنهاست که گاه باعث می شود خانوادهها به همین دلیل از آوردن فرزند نابینای خود به این آموزشگاه اجتناب کنند و حتی در مواردی هزینه حمل و نقل یک دانش آموز 6 میلیون تومان است. سال قبل 80 درصد این هزینهها با کمک خیرین تامین شد و تعداد دانشآموزان ما از 80 نفر به 100 نفر رسید اما امسال باز هم تعدادی به همین دلیل به مدرسه نیامدند و مشکل آنها هنوز حل نشده است.
وی تصریح کرد: ما در این مدرسه 16 کلاس ابتدایی داریم و اولویت ما نیز آموزش ابتدایی است که درس های آن ها با دانش آموزان عادی تفاوتی ندارد و تنها کتاب های آنان به خط بریل است.
امیدی ادامه داد: در حال حاضر 250 دانش آموز در این مرکز حضور دارند که برای 50 نفر آنان خوابگاه ایجاد شده و هم اکنون دو خوابگاه هرکدام به ظرفیت 125 نفر برای دختران و پسران در حال ساخت است که 95 درصد پیشرفت دارد و با بهره برداری از آن ظرفیت خوابگاهی ما به 300 نفر می رسد.
وی با اشاره به هزینه بالای تامین امکانات مورد نیاز روشندلان این مرکز گفت: قیمت یک ماشین تحریر ویژه نابینایان 4 میلیون تومان و هزینه خرید یک چاپگر آنها 700 میلیون تومان است که این هزینه ها ما را با مشکل مواجه کرده است.
وی با اشاره به استعداد بالای دانش آموزان این مرکز گفت: ما دانش آموزی داشتیم که در رشته فوتبال نابینایان آقای گل آسیا شده و کودکانی در اینجا تحصیل کرده اند که رتبه های نخست دانشگاه را کسب کرده اند و حتی برخی علاوه بر این که حافظ کل قرآن بوده اند قرآن را به دو زبان فارسی و انگلیسی می خواندند و یا قرآن را از آخر به اول قرائت می کردند.
مدیر مرکز آموزش نابینایان شوریده شیرازی افزود: در حال حاضر بزرگ ترین دغدغه حمل و نقل و آوردن دانش آموزان روشندل به مدرسه است که بالا بودن هزینه ایاب و ذهاب آن ها مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده است.
نایب رییس شورای شهر شیراز نیز با اشاره به سختی کار آموزش در حوزه معلولین و روشندلان گفت: رویکرد شورای پنجم انسان محور است و شامل همه شهروندان از جمله افراد کم توان و معلول نیز می شود.
ابراهیم صبوری در خصوص وجود برخی مشکلات در معابر اطراف این مرکز آموزشی اظهار داشت: متاسف شدم که ما هنوز نتوانسته ایم اطراف این مدرسه را برای عبور و مرور کودکان نابینا مناسب سازی کنیم این در حالی است که کل شهر باید برای تسهیل رفت و آمد این افراد مناسب سازی شود و قول می دهیم مصوباتی را داشته باشیم تا حداقل اطراف این مرکز مناسب سازی شود و برای رفت و آمد دانش آموزان این مرکز نیز تا جایی که امکان دارد کمک خواهیم کرد تا دانش آموزان تنها به فکر تحصیل خود باشند.
وی گفت: در خصوص مناسب سازی شهری تلاش ما تدوین برنامه ای بلندمدت است البته شاید نتوان همه شهر را مناسب سازی کرد اما حداقل می توان نقاطی را که معلولین در آن تردد بیشتری دارند سامان داد.
عضو دیگر شورای شهر هم گفت: مسئولین این مرکز نیازهای موجود از جمله مناسب سازی و حمل و نقل را به صورت مکتوب به شورا ارایه دهند تا شورا به آنها رسیدگی کند.
سیروس پاک فطرت تصریح کرد: البته طی یکی دو سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه مناسب سازی معابر شهر صورت گرفته و از این پس نیز طبق رویه قبل در ساخت پارک ها به همه موارد از جمله مناسب سازی این اماکن برای استفاده معلولین، جانبازان و روشندلان توجه می شود اما با توجه به گستردگی شهر نمی توان همه شهر را بازسازی و مناسب سازی کرد. معاون پشتیبانی ناحیه 4 آموزش و پرورش شیراز هم گفت: مدرسه شوریده یکی از مدارس خاص منطقه است که همه با عشق و علاقه در آن کار می کنند و ارتباط خوبی میان این مرکز با خیرین وجود دارد به گونهای که هر ماه کمک های خوبی از بابت آنها به این مرکز می شود که اگر این کمک ها نبود با مشکلات بیشتری در امور دانش آموزان نابینا مواجه می شدیم.
هاشمی افزود: در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی، سرانه هزینه روزانه هر دانش آموز 1250 تومان است که کفاف هزینه های این دانش آموزان را نمی دهد. باید از جاهای دیگر نیز کمک بگیریم که البته نیازهای این مرکز بیشتر از دیگر مراکز است. مددکار اجتماعی این مدرسه نیز که خود از روشندلان است گفت: خیابان های اطراف این مرکز از غیر استانداردترین خیابان های شهر است که حتی خط کشی عابر پیاده و تابلوهای راهنمایی مناسبی نیز ندارد.
کمالی گفت: از مسئولین تقاضا داریم حداقل برای مناسب سازی خیابان ها و پیاده روهای اطراف این مرکز و ساماندهی ایستگاه خودروهای بین شهری که در این محل قرار دارد نیز فکری بکنند.
در ادامه این مراسم اعضای شورای شهر از بخش های مختلف این مدرسه بازدید کردند.
«از نگاه زمانه در رنجم گرچه در نقش ظاهرم غم نیست»، این مصرع پایانی شعری بود که محدثه 8 ساله از دانش آموزان مدرسه شوریده در جمع اعضای شورای شهر خواند و نشان داد گرچه جهان را به چشم صورت ندیده اما آن را از نزدیک لمس کرده و معنی رنج را می داند، این را می شد از سکوت نگاهش و لبخندی که نشان از امید به آینده داشت دریافت.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 767793
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.