در ابتدای این جلسه ساسان تاجگردون رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس پیرامون وضعیت بودجه سال 95 که تا پایان شهریور ماه مهلت جذب آن بود گزارشی ارایه داد سپس به سهم فارس از بودجه سال 96 اشاره کرد و در ادامه الزامات بودجه سال 97 که از چندی دیگر تدوین آن آغاز می شود را بیان کرد.
وی گفت: سرجمع بودجههای سال 95 فارس بالغ بر 1530 میلیارد تومان بود که 1056 میلیارد تومان سهم فارس از بودجه ملی و مابقی استانی بود.
تاجگردون یادآور شد:94 و 4 دهم درصد بودجه سال 95 فارس در دو قالب نقدی و اسناد خزانه تخصیص یافت که عمده بودجه تخصیصی نقدی صرف تامین آب شرب و پرداخت حقوق شد.
وی بیان داشت: در سال 96 نیز سهم فارس از اعتبارات تملک دارایی ها 953 میلیارد تومان است که 37 درصد آن در قالب اسناد خزانه ابلاغ شده است.
رییس سازمان برنامه و بودجه فارس با اشاره به کاهش نرخ تورم و رشد چشمگیر اقتصادی گفت: با وجود همه این اتفاقات مثبت اما متاسفانه شاهد افزایش کسری تراز عملیاتی از 28 میلیارد تومان در سال 91 به 61 هزار میلیارد تومان در سال گذشته هستیم که آثار مخرب زیادی بر بودجه های عمرانی گذاشته است.
وی با اشاره به وجود 2400 طرح عمرانی نیمه تمام در فارس گفت: این تعداد پروژه، بار مالی کلان 2 هزار میلیارد تومانی برای فارس دارد که همچنان بر اساس سیاست 3 سال اخیر و نیز الزامات بودجه سال 97 شروع پروژه عمرانی جدید در این استان کاملا ممنوع است.
این مسئول گفت: دستگاه های اجرایی بر اساس قانون ملزمند طرحهای نیمه تمام خود را با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به اتمام برسانند.
تاجگردون گفت: در سال آینده پروژههای عمرانی بر اساس الزامات و اولویت های قانون بودجه سال 97 اجرایی خواهد شد و خارج از آن الزامات به هیچ وجه مبادله موافقت نامه اتفاق نخواهد افتاد.
گفتنی است، این جلسه با سخنان برخی مدیران پیرامون مصوبات جلسه ادامه یافت و سپس استاندار فارس به سخنرانی پرداخت.
مدیران از یکدیگر شکایت نکنند
اسماعیل تبادار در این جلسه خواستار نقش آفرینی جدی شورای برنامه ریزی در توسعه استان شد و افزود: آن چه که فارس را میتواند در مسیر توسعه قرار دهد باید در این شورا به عنوان مبنای برنامه ریزی رقم بخورد.
وی بیان داشت: انتظار دارم نگاه توسعه محور و فراگیر به ظرفیتهای بالفعل و بالقوه استان صورت گیرد و مدیران از نگاههای بخشینگر که فارس را دچار مخاطره میکند پرهیز کنند.
وی مدیران را از اقدامات جزیرهای برحذر داشت و گفت: انتظار دارم مدیران دستگاههای اجرایی مشکلی برای هم درست نکنند، مبادا مدیری علیه مدیر دیگر حرف بزند و از یکدیگر شکایت کنند بلکه باید در یک فضای تعاملی اختلاف نظر بین مدیران برطرف شود.
تبادار با یادآوری آن که هیچ اقدامی به سرانجام نمی رسد مگر آن که وحدت رویه وجود داشته باشد اضافه کرد: لازم است با وحدت رویه و قرار گرفتن مدیران در یک مسیر، اعتبارات مالی فارس افزایش یابد، متاسفانه اعتبارات تخصیصی فعلی استان با وسعت و جمعیت فارس همخوانی ندارد.
استاندار فارس با دادن این وعده که تمامی طرح های اشتغالزا و سرمایه گذاری استان که مشکل محیط زیست نداشته باشد را مورد حمایت قرار خواهد داد افزود: اشتغال اولویت جدی کشور و فارس است و امیدوارم آمار ارایه شده از کاهش نرخ بیکاری واقعیت داشته باشد.
وی تاکید کرد: سرمایه گذاری که وارد فارس میشود باید احساس کند همه مجموعه استان طالب حضور او هستند که خودم در این مسیر پیش قدم می شوم و هیچ نگرانی ندارم که عده ای بگویند با سرمایه گذار نشست و برخاست دارم، اتفاقاً نشست و برخاست با سرمایه گذار یک کار پسندیده است و نه مذموم.
تبادار خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی فارس گفت: شما هم با سرمایه گذار نشست و برخاست کنید و نگران حرف و حدیث های پشت سرتان نباشید.
استاندار فارس حضور سرمایه گذار را در کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال بسیار موثر دانست و گفت: بخش زیادی از آسیب های اجتماعی موجود ناشی از بیکاری است و دست هر سرمایه گذار چه با حداقل و چه با حداکثر سرمایه وارد فارس شود را به گرمی می فشارم.
تبادار در عین حال حمایت خود از سرمایه گذار را مشروط به آن دانست که طرح سرمایه گذاری منافاتی با محیط زیست و باغات موجود فارس
نداشته باشد.
وی گفت: گرچه شاید برخی تصور کنند جلوگیری از تخریب فضای سبز، محیط زیست و باغات برای طرح های سرمایه گذاری با رفاه مردم تضاد دارد اما قاطعانه می گویم حفاظت از محیط زیست و باغات کاملاً با رویکرد افزایش رفاه مردم صورت می گیرد.
تبادار همچنین به مدیران فارس توصیه کرد از تمامی اختیاراتشان برای حمایت از طرحهای آبیاری تحت فشار و طرحهای گلخانهای با رویکرد حفظ منابع آبی و نیز طرح توریسم سلامت استفاده کنند.
در حاشیه این جلسه استاندار فارس در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال خبرنگار «خبر جنوب» مبنی بر آن که چه برنامه ای برای تامین آب شرب مردم فارس به خصوص مناطق روستایی و عشایری دارد؟ گفت: تامین آب شرب از مهم ترین برنامه هایی است که به زودی با تشکیل جلسه ای با مدیران مرتبط این مشکل را رفع می نمایم و در این راستا تمامی پتانسیل های موجود را به کار خواهم گرفت.
وی یادآور شد: یکی از بحران های جدی در فارس بحث آب چه آب کشاورزی و چه آب شرب است که باید چاره اندیشی لازم به ویژه در تامین آب شرب به کار گرفته شود.
تبادار گفت: ادعایی ندارم که همه مشکلات را حل می کنم اما قول می دهم وضعیت را بهتر از قبل کنم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه خاصی در این زمینه تدوین کرده یا خیر؟ گفت: یک هفته بیشتر نیست به فارس آمده ام که چند روز آن به سفر و بازدید از پروژه ها طی شد اما به زودی در این خصوص اقدامات اساسی انجام خواهد گرفت تا زمانی که اشراف کامل به این قضیه نداشته باشم نمی توانم در مورد آن قول بدهم.
استاندار فارس همچنین در خصوص تعیین تکلیف شهردار شیراز گفت: امیدوارم در اسرع وقت تکلیف شهردار شیراز با توجه مسئولان ذی ربط روشن شود. وی گفت: مگر می شود یک شهر برای مدت طولانی بدون شهردار بماند؟!

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 752905
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.