معصومه دستغیب در همایش «نقش سازمان های مردم نهاد در ارتقای سلامت روانی جامعه» افزود: با توجه به اهمیت موضوع، علاوه بر نیازسنجی از تمامی سازمان های مردم نهاد، در همین خصوص سلسله نشستهایی تا پایان سال در فارس برگزار میشود.
وی یادآور شد: ایجاد هم افزایی بین تشکلهای غیردولتی و خیریهها به منظور افزایش دانش و آگاهی عمومی جزو اساسیترین اهداف ما است و در همین زمینه مقرر شده شبکه تشکلها و نهادهای غیر دولتی استان ایجاد شود تا به کمک آن بتوانیم پراکنده کاری و موازی کاری ها را کاهش دهیم.
دستغیب با بیان این که سعی داریم از انجمن ها و تشکل ها در فارس به منظور ارتقای بهداشت روانی جامعه بهره ببریم گفت: از آن جا که خانواده اساسیترین نهاد و مادر رکن آن است، سرمایه گذاری در حوزه توانمندسازی تشکل ها به منظور ارتقای آگاهی، دانش و مقابله آن ها در برابر مشکلات اهمیت دارد.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس یادآور شد: آسیب های متعدد اجتماعی کودکان کار، کارتن خوابها، همسران مردان معتاد و فرزندان آن ها، زنان دچار سوءمصرف مواد مخدر و الکل همچنین آسیبهای متعدد دیگری که بانوان، کودکان و خانواده ها با آن درگیر هستند ما را بر آن داشته که به صورت جدی به منظور حفظ سلامت روانی خانواده ها اقدام کنیم.
مدیرعامل خانه خیرین و رئیس انجمن مددکاران اجتماعی فارس نیز با اشاره به اهمیت وجود مشاوران اجتماعی، گفت: در حالی که مدیران ما باید در کنار مردم قرار بگیرند و از مشاورههای اجتماعی آن ها برای پیشبرد امور بهره ببرند، برخی حتی آسانسور رفت و آمد خود را نیز جدا میکنند.
شمس ادامه داد: با وجود اهمیت سازمان های مردم نهاد و نقش مشاوره ای آن ها، متاسفانه دفتر محل فعالیت آن ها یا اجارهای است و یا فعالان آن دائم مجبور به جا به جایی هستند در حالی که برخی ساختمان های دولتی در شهر بلا استفاده مانده است.
وی با اشاره به برخی مشکلات یادآور شد: چندی پیش تعدادی از بچه های پایین شهر در سالن یکی از ادارات تئاتر اجرا کردند و 800 هزار تومان هزینه از آنها دریافت شد، این قبیل عدم همکاری ها نگران کننده است.
شمس با بیان این که اگر در خانواده ای دختر و پسری با استرس سر بر بالین میگذارد، ما مسئولیم گفت: با احتساب صبحانه، ناهار و شام و هزینههای ضروری یک خانواده در شیراز با درآمد ماهانه زیر 3 میلیون و 600 هزار تومان خط فقر است.
سلامت روان در کشور و استان مهجور مانده است
مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان این که توجه به سلامت روان در کشور و استان مهجور مانده است افزود: طبق برآوردها 10 درصد از مردم به سلامت روان خود توجهی ندارند در حالی که کسی سالم است که از نظر سلامت روانی بتواند تواناییهای خود را بشناسد.
دکتر باصری یادآور شد: یک خانواده از هر 4 خانواده در کشور حداقل دارای یک عضو دچار اختلال روانی است که به نظر میرسد این میزان در حال افزایش است؛ با وجود اهمیت موضوع کمتر از 3 درصد سهم سلامت به حوزه سلامت روان اختصاص داده شده است.
وی گفت: در طرح تحول سلامت پولهای کلانی آمد که ساختمان های درمانی با آن ساخته شد اما باز هم به بحث سلامت روان توجهی نشد، خیرین نیز آن قدر که در خصوص ساخت و سازهای بیمارستانی همکاری میکنند در زمینه سلامت روانی کمک نمی کنند.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر فارس نیز یادآور شد: 47 درصد قتلهای عمد در کشور بر اثر مصرف مواد محرک اتفاق میافتد همچنین بسیاری از کودک آزاریها و همسرآزاریها نیز به این دلیل اتفاق میافتد.
ابراهیمی با اشاره به جمعآوری معتادان در ایام نوروز و تاثیر آن در کاهش جرایم، نقش سازمان های مردم نهاد را در این خصوص ضروری دانست.
مسئول دفتر پیشگیری از اعتیاد بهزیستی فارس نیز با اشاره به اهمیت فعالیت تشکلها در کاهش و کنترل اعتیاد گفت: با توجه به پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر و شیوع مصرف «گل» در بین نوجوانان و جوانان و عوارض خطرناک آن که 3 برابر بیشتر از ماری جوانا است توسعه تشکلهای غیردولتی برای پیشگیری ضروری
است.
محکم با اشاره به این که از گروه های همتا باید برای انتقال راه های پیشگیری از اعتیاد و ایدز استفاده کرد، افزود: به طور مثال زنان خیابانی باید زنانی مانند خود را در زمینه کاهش بیماریهای عفونی آموزش بدهند.
مدیر بنیاد بین المللی مادر نیز با اشاره به اهمیت تبیین نقش و جایگاه مادر گفت: از کودکی باید به فرزندانمان با هم زندگی کردن و انجام کار خیر را یاد بدهیم و با توجه به این که شکاف بین نسلها میتواند خطراتی را به همراه داشته باشد ارایه راهکارهایی برای حل مسائل ناشی از آن ضروری است.
محمدی افزود: بنیاد مادر در 55 کشور دنیا ثبت شده و اهداف آن به 17 زبان بین المللی دنیا ترجمه شده و هدف ما توسعه فعالیت های مربوطه است.
وی یادآور شد: خیریهها و سمن ها باید به سمت پیشگیری در حوزه سلامت سوق داده شوند و توجه این نهادها به مادر به عنوان قلب خانواده ضروری
است.
محمدی با تاکید بر این که سازمان های مردم نهاد باید سعی کنند از مسائل حاشیه ای و سیاسی که آن ها را از اهدافشان دور میکند بپرهیزند، گفت: از دولتمردان خواستاریم که در امور NGO ها کارشکنی نکنند و آن ها را به عنوان مشاوران خود بپذیرند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 733178
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.