چند کیلومتری بالاتر از فرودگاه شیراز و دیوار به دیوار منطقه ویژه اقتصادی این شهر، سالهاست یک مجتمع بزرگ گاوداری تاسیس شده که این روزها نفس آخر خود را می کشد؛ از یکسو از 156 واحد گاوداری موجود در این مجتمع کمتر از 10 واحد آن فعال است و از طرف دیگر از یک هکتار زمینی که در آن به کشت و پرورش کرمهای زبالهخوار پرداخته می شد، تنها یک درصد آن باقی مانده است.

شاید شما هم کمتر در مورد این کرمهای زباله خوار شنیده باشید. کافی است در مورد این کرمها بدانید که با خوردن زبالههای خانگی البته غیر از فلزات و پلاستیک و یا با خوردن کود گاوی، عالیترین کود آلی، ارگانیک و بیولوژیک را تولید میکنند به عبارتی از این طرف این زبالهها و کودها را میخورند و پس از چند دقیقه از طریق فضولات خود، کودی را تولید می کنند که مغذیترین کود برای زمین های کشاورزی است و بهترین جایگزین برای کودهای شیمیایی به شمار میرود.
آچاک، فارغ التحصیل رشته بهداشت محیط در 16 سال پیش یعنی آن زمانی که شاید کمتر باب بود زنان وارد عرصه کشت و پرورش کرم شوند، وارد این کار شد.

این بانوی خوش فکر و کارآفرین که آن زمان تنها 26 سال داشت و میتوانست مثل همه هم سن و سالهای خود دنبال کار پشت میزنشینی برود و کارمند و حقوق بگیر دولت شود، پایه زندگی کرمها را گذاشت و با خرید تنها 100 کرم، کارش را شروع کرد و بعد از 10-12 سال از آن 100 کرم، میلیاردها کرم در یک هکتار زمین پرورش داد اما یا تقدیر با او همراه نبود یا با کرمها... .

آن گونه که میگوید با لج و لجبازی کسانی که باید پشتیبان او میبودند، این کرمها به دلیل آن که غذایی برای خوردن گیرشان نیامد، مردند و حالا روی دست این بانوی کارآفرین یک هکتار زمین سیاه رنگ پر از لاشههای کرم ها که در بین آن ها علف های هرز رشد کردهاند، باقی مانده است.

مابقی ماجرا، درددل های این بانوست. این بانوی کارآفرین با اشاره به فعالیت 16 سالهاش در این حرفه گفت: کرمهای زباله خوار با استفاده از کود گاوی و زبالههای خانگی به جز پلاستیک و فلز، کود ارگانیک و بیولوژیک تولید میکنند. در حقیقت بعد از خوردن زباله، مدفوع این کرم ها، کود بیولوژیک و ارگانیک است.

آچاک با بیان اینکه تا سه چهار سال پیش، دو تن کود روزانه تولید می شد، افزود: یک هکتار از یک مجتمع گاوداری طی سالها، محیط کشت کرم بود که در آن میلیاردها کرم پرورش داده شده بود اما بر اثر لج و لجبازی مدیران این مجتمع، هیچ کود گاوی که غذای اصلی کرم ها بود، تحویل نشد و این کرم ها بر اثر گرسنگی از بین رفتند.

وی دلیل این لجبازی را بالا رفتن قیمت زمین کارگاه پرورش کرم دانست و ادامه داد: زمین این کارگاه به دلیل همجواری با منطقه ویژه اقتصادی و نیز گذر ریل های قطار از مقابل آن، قیمت گزافی پیدا کرده و به نظر میرسد مدیران این مجتمع با توجه به قیمت بالای آن می خواهند این زمین را به هر بهانه ای شده از من بگیرند.

وی تصریح کرد: چهار سال است در دادگاه و پاسگاه سرگردانم.

یک بار از من به خاطر آلودگی زیست محیطی شکایت کردند در حالی که به عنوان بانوی کارآفرین برتر سبز تقدیر شدم و با ارائه مدارک از این جهت تبرئه شدم. یک بار دیگر با دستبند به جرم تصرف عدوانی زمین دستگیر شدم، باز هم مدارک بردم و
تبرئه شدم.

یک بار دیگر گفتند باد از سمت زمین های کشت کرم به سمت دامداری آنها می رود و آلودگی برایشان به دنبال دارد. دوسال در اداره هواشناسی به دنبال اثبات عدم صحت این ادعا بودم که موفق شدم.

آچاک اضافه کرد: اما ظاهراً دست بردار نیستند و پرونده ای به قطر 5 سانت برای من تشکیل داده اند و می خواهند به هر طریق شده کارم را از من بگیرند، در حالی که من کوتاه نیامده و نخواهم آمد.

این بانوی کارآفرین تاکید کرد: آنقدر پرورش کرم زباله خوار و تولید کودهای ارگانیک و بیولوژیک، صنعتی پاک است که حتی می توان در گوشه ای از آشپزخانه منازل آنها را نگه داشت.

آچاک ادامه داد: این مدیران مجتمع زمانی که متوجه شدند هیچ یک از ترفندهای آنها جواب نمی دهد با تهدید از گاوداری ها خواستند کود گاوی به من تحویل ندهند.

مشخص است این گاوداران نیز از واهمه از دست دادن سرمایه و زندگیشان چارهای به جز عدم همکاری با من نداشتند و نتیجه آن شد که میلیاردها کرمی که در یک هکتار زمین کشت و پرورش داده شده بودند، از بین بروند. این در حالی است که کارگاهم دیوار به دیوار گاوداری هاست اما چه کنم که اجازه آمدن کود گاوی از آن طرف دیوار به این طرف دیوار را نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر هزار کرم در حال حاضر 30-40 هزار تومان است، افزود: در حال حاضر پرورش کرم تنها به 100 متر زمین محدوده شده و مجبورم به جای کود گاوی و یا زباله، کاه به خورد این کرمها بدهم که به دلیل آنکه کاه ارزش غذایی چندانی ندارد همین کرم ها هم در حال از بین رفتن هستند.

وی یادآور شد: طول تقریبی هر کرم که تقریبا شبیه کرمهای خاکی و جگری رنگ است در صورت تغذیه صحیح به 10 سانت هم می رسد، این در حالی است که به دلیل تغذیه ناصحیح، طول آن ها هم اکنون نهایتا 7 سانت است.

آچاک با بیان این که این طرح تا سه سال پیش اشتغالزایی مستقیم 20 نفره داشت، افزود: اگر مسئولان فکری به حال وضعیت من کنند و مدیران تعاونی اجازه دهند کود گاوی از آن طرف دیوار به این طرف دیوار بیاید در عرض یکی دو هفته برای 6 نفر و در چند ماه برای 20 نفر اشتغال مستقیم در این یک هکتار به وجود خواهم آورد که البته این رقم به جز اشتغال غیرمستقیم برای بازاررسانی و فروش کودهای بیولوژیک است.

این فعال اقتصادی، میزان تولید کود بیولوژیک و ارگانیک در یک هکتار زمین را روزانه دو تن اعلام کرد و برآورد ارزش اقتصادی آن را روزانه یک میلیون تومان دانست.

این بانوی کارآفرین به زحماتش برای بازاریابی کودهای ارگانیک تولیدی اشاره کرد و از روزهایی گفت که مغازه های کود و سم فروشی را یکی یکی زیرپا گذاشته و فروشندگان را نسبت به کیفیت محصولاتش مطمئن کرده است، بازاری که تا حدودی همچنان آن را حفظ کرده و با خرید کود از آن دسته از افرادی که از او کرم خریده و به تولید کود ارگانیک در سطح استان پرداخته اند، نگذاشته این بازار به طور کامل نابود شود.

آچاک از مسئولان مربوطه خواست پا به این شهرک گاوداری بگذارند و ببینند مدیران فعلی شرکت تعاونی که متولی این مجتمع هستند، چگونه با ندانم کاری باعث شده از 156 گاوداری موجود در آن فقط 10 گاوداری فعال باشد که البته همین تعداد انگشت شمار نیز به دلیل مطالبه غیرمنطقی 20 میلیون تومانی شرکت تعاونی از هر گاوداری تحت عنوان حق شارژ در آستانه تعطیلی هستند و کار به شکایت و شکایت کشی رسیده است.

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 715454
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.