در این یادداشت آمده است: اول اینکه باید یادآورشد گروه 1+5 متشکل از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد است واین کشورها پس از سالها بحث وبررسی در مورد برنامه هسته ای ایران متفقا به این نتیجه رسیده اند که فعالیت های هسته ای ایران مطابق با اصول تعیین شده وبرضد امنیت جهانی نیست.
کشورهای عضو این گروه شامل آمریکا ، روسیه ، چین ، بریتانیا ، فرانسه وآلمان هستند واینکه این گروه 1+5 نامیده می شود به دلیل حضور آلمان دراین گروه بوده و هست.
در مدت پس از امضای برجام تمامی کشورهای عضو گروه وسایر مجامع بین المللی ناظر برروند برجام برصحت آن تایید گذاشتند و حتی روسای جمهور سایر کشورهای جهان رعایت آنرا از سوی ایران به تایید رساندند . اما با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا ،پیوسته برطبل جنگ کوبیده شد.
هر روز آمریکاییان علی رغم توافق چند جانبه بین المللی انجام شده برای نقض یک طرفه آن کوشش کردند وحالا مجلس نمایندگان این کشور تحریم های جدیدی را با بهانه ای نو برای کشورمان وضع کردند .
افزایش توان نظامی کشورمان بهانه جدیدی برای وضع تحریم های جدید است . مجلس نمایندگان آمریکا، ایران را متهم کرده که افزایش توان نظامی و موشکی ایران وهمچنین مداخله در کشورهای همسایه درگیر بی ثباتی باعث حمایت از تروریسم شده است . این ادعا هرگز درمجامع بین المللی ثابت نشده ونخواهد شد ، چرا که مدافعان کشورمان با هدف پیشگیری از تجاوزمستقیم عناصر تروریستی به مرزهایمان خاکریزهای دفاع را چند کیلومتر آنطرفتر بنا گذاشتند.
ادعای بی ثبات کردن منطقه با اقدامات نظامی ،تنها برای تضعیف بنیه نظامی ایران است . تضعیفی که با فروش تسلیحات نظامی پیشرفته به کشورهای حاشیه خلیج فارس در تضاد است . امریکاییان با دخالت در خاورمیانه سیاست یک بام ودوهوا را در پیش گرفته اند . سیاستی کهنه وقدیمی که با اقتدار کشور پهناورمان همخوانی ندارد .
باید به این نکته توجه کرد که آمریکاییان با این شیوه خود را به انزوای جهانی می کشانند چرا که برجام یک توافق بین المللی است و مهر وامضای بسیاری کشورهای جهان پای این عهد نامه نقش بسته است وآمریکا به تنهایی نه توافقی امضا کرده ونه می تواند عهدی را بشکند . درختمه باید به بیانات رهبر فقید کشورمان حضرت امام خمینی ره اشاره کرده که فرمودند ، ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد . با همین تفکر اگر همه کشورهای جهان هم عهد خود با ایرانیان را بشکنند ما برعهد خود پای برجا هستیم و برجام را عهد نامه ای ثبت شده در تاریخ بشریت می دانیم که ما در تقض آن کوشش نکردیم.
توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین با عنوان شناخته شده و رسمی برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه 23 تیر 1394 (14 ژوئیه 2015) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 (شامل چین، فرانسه، روسیه، پادشاهی متحد بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد.
مذاکرات رسمی برای طرح جامع اقدام مشترک دربارهٔ برنامه اتمی ایران با پذیرفتن توافق موقت ژنو بر روی برنامه هسته‌ای ایران در نوامبر 2013 شروع شد. به مدت 20 ماه کشورها درگیر مذاکره بودند که در آوریل 2015 تفاهم هسته‌ای لوزان شکل گرفت.
حالا پس از گذشت دو سال هنوز گرفتار صحت وسقم مفاد این عهد نامه هستیم که گاهی از درون وگاهی از بیرون مورد تنش واقع می شود وچیزی که باید به همگان یادآور شد این است که دفاع همچنان باقی است و با یادآوری این کلید واژه، عاقلان باید حساب کار خودرا بکنند.
6113/ 2027
دریافت خبر: نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.