اله بخش نظرپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 78 درصد از آب شرب شیراز از چاه های اطراف این شهر تامین می شود که در شرایط کنونی، بیشتر چاه ها با افت سطح آب مواجه شده است.
وی اظهار کرد: عمق چاه های شیراز اکنون به 300 متر رسیده است و باید توجه داشت که پایین رفتن سطح آب کمیت و کیفیت آب را تحت تاثیر قرار می دهد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز بیان کرد: 180 حلقه چاه آب در شیراز اکنون فعال است و آب مردم را تامین می کند، حتی اگر یک چاه هم دچار مشکل شود قطعا روی تامین آب شبکه تاثیر خواهد گذاشت، شهروندان باید شرایط تنش آبی را درک کنند و مشارکت فعال در صرفه جویی و مصرف بهینه داشته باشند.
نظرپور با بیان اینکه 22 درصد از آب شرب شیراز از محل سد درودزن تامین می شود، گفت : این سد نیز امسال ذخیره کافی برای تامین آب شیراز ندارد و کم بارشی های سال زراعی جاری بر این سد اثر گذاشته است از این رو صرفه جویی و درست مصرف کردن باید اولویت نخست مردم باشد.
وی در ادامه به خانواده ها توصیه کرد برای گذر از تابستان پر تنش آبی امسال حتما مخزن ذخیره آب در منازل داشته باشند و گفت : در شرایط کنونی حداقل ذخیره آب برای 36 ساعت الزامی است ، ذخیره آب می تواند خانواده ها را در مقابل قطعی و افت فشار ناخواسته تامین کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز اظهار کرد: برخی از قطعی ها و افت فشار ناشی از نقص فنی و خرابی پمپ ها یا ایجاد حادثه در شبکه توزیع یا اختلالات مقطعی است که برای رفع شدن نیاز به زمان دارد و در این شرایط قطع آب یا افت فشار اجتناب ناپذیر است، خانواده ها باید برای عبور از این شرایط حتماً در منازل مخازن ذخیره آب داشته باشند .
وی با بیان اینکه در فصل تابستان تقاضا برای مصرف آب بالا می رود، گفت: ما سعی کرده ایم به همه این تقاضاها پاسخ دهیم و آب شرب مورد نیاز مردم تامین شود اما بروز حادثه در شبکه توزیع گاه قابل پیش بینی نیست، دراین شرایط مخازن آب می تواند آب مورد نیاز مردم را تامین کند.
نظرپور همچنین به فرهنگ مردم شیراز برای مصرف بهینه آب اشاره کرد و یادآور شد: در حالی که متوسط سرانه مصرف آب در سطح کشور 150 لیتر در شبانه روز است این میزان مصرف در شیراز حدود 132 لیتر است، کمتر مصرف شدن آب در شیراز جای امیدواری دارد که فرهنگ مصرف بهینه در این کلان شهر فرهنگی نهادینه شود اما باید تلاشها به سمتی برود که ما به مصرف سرانه 105 لیتر در شرایط کنونی برسیم .
6113/ 2027
مصاحبه کننده : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.