به گزارش دریافتی یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل محیط زیست فارس، محمد درویش در همایش مدرسه طبیعت در شیراز با اشاره به این موضوع که برای اولین بار بعد از انقلاب در دولت روحانی توانستیم طرحی را در سازمان ملل بدون حتی یک مخالف به تصویب برسانیم گفت:این طرح از پویش نجات میانرودان و جلوگیری از عملیات سد سازی بر روی دجله حمایت می کند.
وی افزود:‌اگر دولت ترکیه طرح سدسازی برروی دجله را اجرا کند باعث خواهد شد که به جای 25 استان کشورمان تمام کشور درگیر ریزگردها شوند.
درویش اضافه کرد: در صورتی که این حمایت ها و امضاها به یک میلیون امضا برسد با شکایت در دادگاه لاهه می توان به عنوان جنایت علیه بشریت جلو طرح های سدسازی دراین منطقه را گرفت.
مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به اثرات زیانبار سدسازی در کشورمان هم اشاره کرد و گفت:برخی از سدها که در جای جای ایران احداث شده موجبات تخریب محیط زیست و خشکی تالاب ها و دریاچه ها را فراهم کرده است، همه ما مقصریم ، بعنوان انسانهایی که عشق مان کره زمین است باید ناخشنودی مان را ابراز کنیم و نسلی را تربیت کنیم که سرزمین برایش مهمتر از شهر، خانواده و خودش باشد ، در مدارس طبیعت تسهیل گران محیط زیست این شرایط را برای کودکانمان فراهم می کنند.
مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشورهمچنین با بیان این که درنظام آموزشی کشورمان مشکلاتی وجود دارد که باید آنها را اصلاح کنیم بر عشق ورزی بیشتربه سرزمین تاکید کرد و گفت: اگر این عشق را به فرزندانمان بیاموزیم می توانیم منتظر معجزه در نجات سرزمین مان باشیم.
وی مدارس طبیعت را مکانی دانست برای افزایش مهارت های زندگی ، افزایش خلاقیت و شرایطی که کودکان خود خردمندانه ترین پاسخ ها را در محیط های طبیعی و بدون آموزش مستقیم کشف می کنند.
درویش با اشاره به این موضوع که نسلی که کودکی نکرده باشد نمی تواند در بزرگی هم بزرگی کند گفت:باید با گسترش مدارس طبیعت در کشور کودکانی را پرورش دهیم که آموزه اصلی شان این باشد که 'من هستم چون ایران است' نسلی که عاشق آب و خاک و سرزمین اش باشد واین مهم در مدارس طبیعت فراهم می شود.
وی با عنوان این موضوع که در گزارش زمین شناسی سال 95 در فاصله دشت فسا و جهرم نشست 54 سانتی متری زمین گزارش شده است آن را فاجعه ای زیست محیطی عنوان کرد و اصرار بر روشهای قبلی تامین معیشت همچون تولید برنج در منطقه کامفیروز را فاجعه ای بزرگ خواند.
درویش گفت:دهها دانشکده محیط زیست و صدها فارغ التحصیل محیط زیست ،منابع طبیعی و رشته های مرتبط در جامعه داریم با دانش بسیار بالای محیط زیستی اما وضیت محیط زیست مان روز بروز بدتر می شود چرا که نتوانستیم نسلی که عاشق سرزمین اش باشد را پرورش دهیم.مشکل ما آموزش،دانایی و متخصص نیست بلکه مشکل کمبود انسانهایی است که بر سر مواهب طبیعی شان معامله نمی کنند.
وی بااشاره به اینکه بهترین اسباب بازی برای بچه ها طبیعت و گل و حیوانات هستند گفت:باید اجازه دهیم که کودکان از طبیعت کسب معرفت کنند.
وی از اینکه در زادگاه سعدی و حافظ و کوروش برای اجرای مدرسه طبیعت اقداماتی جدی ،هدفمند و رو به رشد صورت گرفته ابراز خرسندی کرد و افزود : قدیمی ترین منشورمحیط زیستی جهان در استان فارس و توسط کورش کبیر رقم زده شده است آنجا که می گوید به فهم آب رسیدن و گندم را گرامی داشتن،این آیین من است. پس هرکه رونده ای را بیازارد،جهان را آزرده است هرکه درختی را بیافکند، بی اجاق خواهد مرد. او که آب را بیالاید، روان خویش را آلوده است.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس هم در این همایش گفت:با تلاشهای چندین ساله دوستداران محیط زیست فارس مدارس طبیعت در شیراز با این اندیشه که یکی از راهکارهای بهبود زندگی بهبود محیط زیست است کار خود را آغاز کرد.
نبی الله مرادی افزود: نسخه ای که دفتر مشارکت های مردمی سازمان به عنوان یکی از راه های نجات کشور از وضعیتی که دچار آن شده ایم دنبال می کند مدارس طبیعت است امیدواریم در استان فارس هر چه بیشتر این طرح نهادینه شود و خانواده ها با استقبال از این مدارس مهارت های اجتماعی فرزندانشان را برنامه ریزی و دنبال کنند.
وی با اشاره به این موضوع که امروز نسبت به گذشته مردم مطالبات عمومی شان در زمینه محیط زیست افزایش یافته و این نشانه موفقیت محیط زیست در انجام رسالت خویش می باشد افزود: مدارس طبیعت برنامه ریزی برای پرورش نسلی است که دوستدار محیط زیست است و سرزمین خود و طبیعت را همچون فرزند خود دوست دارد.
مدرسه طبیعت متشکل از یک فضای نیمه مزرعه و نیمه وحشی است و از طریق تسهیل ارتباط کودک با طبیعت، رشد سالم شناختی، هیجانی عاطفی و ارزشی کودکان به همراه زمینه سازی رفتارهای دوستدار محیط زیست را دنبال می کند.
تجربه طبیعت به طور عمده با اتکا به حواس پنجگانه کودک ، به صورت فردی، شکل نایافته و خود انگیخته و یا به صورت بازی های فردی و جمعی با دوستان واقعی یا خیالی است که در طی آن کودک با اتکا به قدرت تخیل و گرایش های ذاتی خویش نسبت به محیط پیرامون و بخصوص پدیده های پویای محیط مثل جانوران، گیاهان، جریان آب ، باد و غیره همکنشی می کند.
بازی های دسته جمعی نیز هوش اجتماعی او را رشد می دهند و تجربه های اجتماعی را تنوع می‌بخشند. مشاهدات متعدد حاکی از آن است که کودکان در طی این بازی ها و همکاری ها روحیه بهتر و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند و قدرت تمرکز آنها افزایش می یابد.
2 مدرسه طبیعت در شیراز از مهرماه سال گذشته بطور آزمایشی کار خود را آغاز کرده اند که بطور متوسط روزانه 35 کودک،سه ساعت را در این مکان می گذرانند.
دریافت : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.