سهراب مختاری در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی توسعه کسب و کار دفاتر ICT روستایی به سرویس اقتصادی «خبرجنوب» گفت: یکی از مسایل و مشکلاتی که پیش روی دولت ها وجود دارد، مبحث فاصلههای طبقاتی است که معمولاً در روستاها و عشایر بیشتر تأثیرگذار است و با وجود این فاصلهها مشکلات بیشتری از قبیل مهاجرت و سکونت در کلان شهرها یا حاشیه آن ها پدیدار می شود.
وی با اشاره به نگاه دولت به کمتر شدن فاصله های طبقاتی خاطر نشان کرد: یکی از راههایی که می توان به عدالت اجتماعی بیشتری رسید، استفاده از فضای مجازی و اینترنت و خدماتی که مراکز ICT می توانند به مردم روستا دهند، می باشد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس تصریح کرد: اگر در روستا افراد بیکار بدانند سایتی وجود دارد که میتوانند در آن سایت ثبت نام کرده و درخواست و اطلاعات خود را وارد سامانه نموده تا بتوان شغل مورد نظر را پیدا نمایند و به خاطر یک ثبت نام مجبور نباشند مسافت زیادی را طی نموده و هزینه زیادی را پرداخت کنند، مطمئناً عدالت اجتماعی بیشتری در این زمینه ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: نگاهی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مراکز ICT دارد این است که خدمات ارائه شده در این مراکز را توسعه دهد که در این راستا یکی از کارهایی که در قالب طرح تکاپو انجام خواهد شد مبحث تقویت مراکز ICT است و این طرحی است که با استفاده از ظرفیت های هر شهرستان، بخش و روستا میتوان ایجاد اشتغال نمود.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس خاطر نشان ساخت: ایده ای که توسط معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می شود این است که با تقویت مراکز ICT عدالت اجتماعی را دنبال کنند و مردم روستا با کمک اطلاع رسانی از ظرفیتهای موجود خدمت رسانی به روستاییان و عشایر از قبیل نحوه تشکیل تعاونی، نحوه درخواست نیاز نیروی کار و درخواست کار از طریق اینترنت، آگاهی از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف از جمله خدمات ارائه شده به بیماران خاص و نحوه استفاده مناسب از طرح تحول سلامت و دیگر خدمات میتوان ضمن تحقق بیشتر عدالت اجتماعی که از جمله تأکیدات مقام معظم رهبری و برنامه های عملیاتی دولت تدبیر و امید بوده، به رونق اقتصادی روستاها نیز کمک شایانی انجام شود.
مختاری افزود: دولت تلاش های زیادی کرد تا رشد اقتصادی 8/6 منفی را به 7 درصد مثبت رساند که این کار، ظرفیت بسیار بزرگی است و این رشد بیشتر در زمینه اقتصادی پدیدار است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس افزود: در زمینه رشد اجتماعی نیز دولتمردان و سیاست گذاران تدبیری اندیشیدهاند که فردی که تحت پوشش کمیته امداد و در خانواده 5 نفره زندگی می کند دریافتی اش از 100 هزار تومان به 700 هزار تومان ارتقا یابد.
رئیس شورای هماهنگی دستگاه های اجرایی حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان فارس با اشاره به اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی افزود: سازمان بهزیستی و کمیته امداد مبلغی را به خانواده های بی بضاعت و اقشار کم درآمد پرداخت می کرد که در سال 80 میانگین 10 هزار تومان بوده در حالی که میانگین حقوق و دستمزد مصوب در همان سال 56 هزار و 700 تومان بوده است که با این حساب 18 درصد حداقل حقوق و دستمزد به مدد جویان پرداخت می شده است.
وی ادامه داد: سال 81 این مبلغ 12 هزار تومان بوده و سال 83 تا 84 به 25 هزار تومان رسیده است.
مختاری تصریح کرد: سال 95 به یک خانواده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مبلغ 73 هزار تومان پرداخت شده و این مبلغ از 51 هزار تومان برای خانواده تک نفره شروع و تا 100 هزار تومان برای یک خانواده 5 نفره به بالا ادامه دارد.
وی ادامه داد: هنگامی که این مبلغ را با حداقل دستمزد مقایسه می کنیم، مبلغ 9 درصد حداقل دستمزد می شود. این مبلغ در طول زمان به 18 و 24 درصد رسیده و این نسبت کاهش پیدا کرده تا به 9 درصد رسیده است.
مختاری با اشاره به این که تحلیلی از فقر در جامعه وجود دارد که نشان می دهد سال 89 با پرداخت یارانه ها فقر کاهش پیدا نکرده است، افزود: از ابتدای دولت یازدهم به ویژه از دو سال قبل هم نهادهای حمایتی و هم معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلساتی به این نتیجه رسیدند که با این مبلغ معلولان و سالمندان نمیتوانند حداقل زندگی خود را تأمین کنند و سال 91 و 92 با افزایش تورم، فقر افزایش پیدا کرد و سالمندان و معلولان جزو فقیرترین گروه های جامعه شدند.
وی عنوان کرد: براساس مصوبه جدید برای یک خانواده تک نفره مبلغ 53 هزار تومان نهاد حمایتی (کمیته امداد یا سازمان بهزیستی)پرداخت میکند و 95 هزار تومان به اضافه یارانه نقدی به آن ها پرداخت می شود و در نهایت دریافتی یک خانواده تک نفره 193 هزار تومان همراه با یارانه است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس بیان داشت: حداکثر این طرح برای خانوارهای بالای 5 نفر است که مبلغ 100 هزار تومان در گذشته از نهادهای حمایتی دریافت میکردند و 365 هزار تومان براساس مصوبه جدید دریافت می کنند که در نهایت همراه با مبلغ یارانه به تعداد افراد خانوار 700هزار تومان پرداخت می شود.
مختاری با بیان این که این مصوبه از 26 فروردین اجرایی شد، افزود: نهادهای حمایتی(کمیته امداد و بهزیستی) افراد را به همراه تعداد خانوار به سازمان هدفمندی معرفی میکنند و سازمان هدفمندی یارانه ها این مبلغ جدید را براساس مصوبه اعلام شده به همراه یارانه نقدی به حساب سرپرست خانوار واریز نموده است. وی گفت: این محاسبه بر مبنای استاندارد جهانی بر اساس مقیاس معادل بعد خانوار تا سقف 50 درصد حداقل دستمزد محاسبه شده است.
مختاری خاطرنشان کرد: در دولت یارانههایی جهت رفاه قشر ضعیف در نظر گرفته شده است به طریقی که بتوان به افراد نیازمند خدمت بیشتر و بهتری در راستای عدالت مزدی، اجتماعی و اطلاعاتی ارائه داد که با این موارد می توان از دو منظر انسانی و فنی به روستاییان کمک داد. وی اذعان کرد: هدف باید این باشد که بتوانیم به اتفاق همدیگر برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی که به طریقی یکی از این مباحث عدالت اجتماعی است تلاش کرده و اگر بخواهیم به تولید و اشتغال بیشتر برسیم بخشی از این اشتغال و تولیدات در حوزه نرم افزار و خدمات بهتر و بیشتر به روستاییان است و مدیران دفاتر ICT روستایی قطعاً می توانند نقش بسیار مهمی در ارتقای وضعیت عدالت اجتماعی از منظر اطلاع رسانی خدمات موجود دستگاه های اجرایی به روستاییان و سرویس دهی به آن ها در سطح استان داشته باشند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 648576
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.