عبدالناصر بذرافشان، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان گشایش اعتبار اسنادی در حالی در سال 95 به هفت هزار و 146 میلیون دلار رسید که این رقم در سال قبل از آن (سال 94) 2 هزار و 810 میلیون دلار بود.
اعتبار اسنادی (LC) یک وسیله پرداخت در مبادلات بین المللی و یکی از خدماتی است که به موجب آن (بانک گشایش کننده) بنا به درخواست مشتری (متقاضی اعتبار/خریدار) و یا از طرف خود موظف می شود برای خرید یا سفارش کالا یا خدمات در مقابل اسناد مقرر و مطابق با شرایط اعتبار، پرداختی را به شخص ثالث (ذینفع/فروشنده) یا به حواله کرد او انجام دهد یا به بانک دیگر اجازه پرداخت یا معامله دهد.
وی، با اشاره به افزایش منابع بانک های استان در سال 95 بیان کرد: در این سال شاهد رشد حدود 20 درصدی منابع بودیم به نحوی که منابع 12 بانک عضو شورای هماهنگی بانک های فارس از 339 هزار میلیارد ریال به 405 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
رئیس شورای هماهنگی بانک های استان فارس بیان کرد: 82 درصد این منابع از نظر تقسیم بندی از منابع گران قیمت (منابعی که در حساب های کوتاه مدت و بلند مدت سپرده گذاری می شود و بانک به سپرده گذاران سود سپرده گذاری پرداخت می کند) و 18 درصد نیز از منابع ارزان قیمت (سپرده های قرض الحسنه) است.

** افزایش 27 درصدی پرداخت تسهیلات در فارس
بذرافشان، با اشاره به افزایش 27 درصدی پرداخت تسهیلات توسط بانک های فارس در سال 95 نسبت به سال 94 اظهار داشت: بر این اساس، میزان تسهیلات پرداختی که در سال 94 رقمی در حدود 275 هزار میلیارد ریال بود در سال 95 به حدود 350 هزار میلیارد ریال رسید.
وی گفت: در بحث مطالبات معوق بانک ها نیز در سال 95 نسبت به سال 94 رشد حدود 40 درصدی را شاهد بودیم که عمده این معوقات بیشتر مربوط به بخش کشاورزی است.
رئیس شورای هماهنگی بانک های استان فارس افزود: در مجموع، شاخص نسبت مطالبات معوق به تسهیلات در استان حدود 5.6 دهم (پنج و شش دهم) درصد است که این شاخص در عرف بین المللی بانکداری 2 تا چهار درصد است.
بذرافشان ادامه داد: در حوزه ارزی نیز در سال 95 نسبت به سال 94 در تمام زمینه ها در بحث منابع حدود 54 درصد رشد داشته ایم.
وی، در مورد سیاست های اعتباری بانک ها در سال 96 نیز بیان داشت: تامین منابع و تکمیل طرح های نیمه تمام که با منابع بانکی آغاز شده اند، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با اولویت واحدهایی که از منابع بانک ایجاد شده و برای بهره برداری نیازمند منابع مالی کوتاه مدت هستند از جمله این سیاست هاست.
او گفت: همچنین اعطای تسهیلات با هدف اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، اعطای تسهیلات به طرح های سرمایه گذاری کوتاه مدت و اعطای تسهیلات به بخش های کشاورزی و صادرات از دیگر سیاست های اعتباری بانک ها در سال 96 است.
وی، فارس را سومین استان کشور در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی دانست و افزود: سال گذشته 114 هزار فقره انواع تسهیلات به میزان 23 هزار و 300 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شد.
رئیس اداره امور شعب بانک ملی در فارس، در مورد پرداخت تسهیلات ازدواج در استان از سوی شعب این بانک گفت: در بحث پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج توسط بانک ملی، در سال 95 نسبت به سال 94 شاهد رشد بیش از 90 درصدی بودیم.
بذرافشان افزود: بر این اساس رقم پرداختی این تسهلات از 513 میلیارد ریال در سال 94 به 975 میلیارد ریال در سال 95 رسید.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.