به گزارش خبرنگار ایرنا ، تاکید بر توسعه فرهنگی و اجتماعی کلان شهر شیراز ، لزوم جذب سرمایه های خارجی و توسعه سرمایه گذاری خارجی در شیراز ، توجه به زیر ساخت های گردشگری و فرهنگی ، داشتن نگاه جامع به داشته های میراثی و فرهنگی ، پرهیز از گسترش نگاه سیاسی در شورای شهر و توجه به ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و توانمندهای بومی از جمله موادی است که مخاطبان و کاربران فضای مجازی در این مباحث مطرح کرده اند .
یکی از کاربران فضای مجازی توجه به سرمایه گذاری های خارجی و داخلی را برای توسعه شیراز ضروری دانسته و گفته است:سرمایه گذار داخلی و خارجی بدنبال شفافیت در سرمایه گذاری و سود بیشتر و اطمینان از سرمایه گذاری است.
وی افزود:خوشبختانه شیراز سرشار است از پتانسیل ها و مزیت های منحصر به فرد سرمایه گذاری است اما از طرف دیگر افرادی که بتوانند این مزیت ها را که در زمینه های مختلف موجود است به عنوان طرح پیشنهادی و توجیهی توسط مشاوران متخصص نگارش و مکتوب کنند و بر اساس منافع برد برد به سرمایه گذار معرفی و تبلیغ کنند موجود نیست.
درادامه این مطلب می خوانیم : جذب سرمایه گذار دقیقا مانند فروش محصول یک کارخانه در بازار پر از محصول های متنوع است و باید به دنبال مشتری گشت.آشنایی با دانش اقتصادی و ارایه طرح های متعدد سرمایه گذاری و از طرف دیگر آشنایی با علوم مدیریتی و بازاریابی، مشکل کار است.
این کاربر فضای مجازی همچنین گفته است : پس از تهیه طرح های متنوع با احتساب جمیع جهات اقتصادی و تحلیل عملکرد رقبا(تحلیل طرح های سرمایه گذاری تهیه شده توسط شهرهای دیگر) بایستی طرح های آماده شده را بتوان بخوبی به دست سرمایه گذاران رسانید .
این مخاطب فضای مجازی با ارائه مثالی از همسایه های جنوبی خلیج فارس گفته است : بطور مثال دبی در جذب سرمایه گذار در پروژه های خود در شبکه ها و سایت های مختلف تبلیغ می کند در یک کلام ما نتوانسته ایم از علم متخصصین بهره لازم را در جذب سرمایه گذار ببریم.عامل اصلی پیشرفت هر منطقه و شهر و کشور در میزان جذب سرمایه گذار است.
یک فوق لیسانس برنامه ریزی سیستم های اقتصادی از دانشگاه شیراز نیز با ابراز خوشحالی از اینکه مردم به این بلوغ فکری رسیده اند که با آزاداندیشی در مورد سرنوشت شهر و مردمش نظر می دهند گفته است : اما باید توجه داشت که هرچند افراد بزرگ و خوش نامی در این شهر وجود دارند که دلسوز مردمند اما باید با درنظرگرفتن حدود اختیارات و وظایف شورا نزدیک ترین و مرتبط ترین تخصص به آن وظایف با تعهد گره بخورد.
در ادامه این مطلب می خوانیم : چرا که چهار سال زمان بسیار کوتاهی برای آزمون و خطاست و بهای آن بسیار سنگین است.
یکی از کاربران فضای مجازی نیز با بیان اینکه گردشگری یکی از پنج صنعت بزرگ جهان به شمار می آید گفته است: شهر ما خوشبختانه دارای زمینه های زیادی برای استفاده و درآمدزایی از این مقوله است که متاسفانه شوراهای شهر فعلی و قبلی تقریبا در توسعه و ایجاد زیرساخت ها و اماکن گردشگری تفریحی ناتوان و ناموفق بودند.
این مطلب افزوده است : با حضور یک شورای متخصص و ایجاد جو مثبت برای سرمایه گذاران می توان به تغییر فضای فعلی که در نهایت منجر به ایجاد اشتغال می شود امید داشت.
در ادامه این مباحث موضوع گردشگری و توسعه آن برجسته شده و آمده است : در این که شیراز قطب گردشگری است و پتانسیل زیادی دارد شکی نیست ولی نباید شورای شهر و شهردار ققط روی این مورد متمرکز بشوند و بقیه وظایف از یادشان برود در ضمن منفعت حاصل از این حوزه هم باید برای همه مردم شهر ملموس باشد نه فقط برای کسانی که در این زمینه فعال هستند.
در ادامه این مباحث می خوانیم : شهرداری باید یک سری خدمات از جمله حمل و نقل و زیبایی شهری و حفظ و حراست از بنا ها را برای جذب گردشگر انجام بدهد ، اگر چرخه گردشگری در شیراز خوب به حرکت دربیاید تمام جوانب دیگر را هم می تواند در بر بگیرد .
یکی از کاربران فضای مجازی هم با تاکید بر بُعد تاریخی و فرهنگی و همچنین گردشگری های نوین شیراز به توسعه گردشگری در شهر شمالی استان فارس اشاره کرده و گفته است : در یک کلانشهر پیگیر شهر خلاق صنایع دستی شدند و به آن رسیدند ، پیگیر شدید پایتخت فرهنگی هم هستند و اگر دیر بجنبیم به آن هم می رسند ، بعنوان شهر تفریحی هم با پروژه های نو آورانه ای بشدت مطرح هستند.
در ادامه این مباحث موضوع صنعتی شدن یا صنعتی نشدن شیراز مطرح شده است ، یکی از کاربران دراین زمینه گفته است: هویت شهر شیراز تنها و تنها تاریخی است ، چرا ما بیایم شیراز را صنعتی کنیم تا بشود شهری آلوده! ما باید بتونیم از طریق صنعت گردشگری به صنایع تولیدی و مصرفی دست پیدا کنیم، دقیقا همانند کاری که یک شهر مذهبی انجام داد و از طریق جذب گردشگر و زائر به رونق کسب و کار و صنعت رسید.
در ادامه این مطلب می خوانیم : یک مبحث خیلی مهم در علم شهرسازی وجود دارد به نام برنامه ریزی کاربری زمین و این موضوع کلا درباره منطقه بندی صحبت و بحث می کند این مبحث می گوید که باید شهر به چند منطقه تقسیم بندی بشود که شامل (مسکونی، تفریحی، حمل و نقل، صنعتی و ...) هستند و ناحیه صنعتی باید طی یک استاندارد مشخص شده حداقل کیلومتر ها از محل خدمات رسانی شهری دور باشد و البته این در حیطه و وظایف و اختیارات شرکت شهرک های صنعتی و مجلس شورای اسلامی هست و از اختیارات شورا کاملا ساقط و در اهداف کلان و بلند مدت استانداری ها طرح ریزی می شود و نه شهرداری و شورای شهر .
از سوی برخی کاربران نیز بر لزوم توجه همه نگر و نگاه جامع به همه توانمندی ها در شیراز تاکید دارند و معتقدند فقط نمی شود به یکی دو مورد بسنده کرد. در مواردی که پتانسیل داریم و موفق هستیم باید با قدرت پیش برویم و بقیه موارد هم باید در کنارش تقویت شود، تک بعدی بودن کافی نیست و اگر خدای نکرده مشکلی برای این بخش پیش بیاید آن وقت همه محاسبات و معادلات بهم می ریزد و به مشکل برمی خوریم.
یکی دیگراز کابران دو وظیفه سیاستگذاری و نظارت را برای نمانیدگان شورای اسلامی ضروری دانسته و آن را برجسته کرده است و اینطور بیان داشته که بیش از80 درصد بودجه تخصیصی ازمحل تملک دارایی های سرمایه ای برای اجرای طرح های عمرانی درقالب پیمان وقرارداد ازطریق مزایده ومناقصه به پیمانکاران حقوقی وحقیقی ازسوی شهرداری واگذارمی شود که می تواند زمینه اصلی ایجاد فساد و پدیده شوم رانت خواری باشد.
این کاربر فضای مجازی پیشنهاد داده است درتمام مراحل وپروسه مزایده،مناقصه ومفتوح شدن پاکت هاوانتخاب پیمانکار و عقد قرارداد و پیمان،اعضای کمیسیون حقوقی شورای شهر باید حضورداشته باشند و ضمن نظارت بر روندعملکرد و واگذاری با امضای صورتجلسه قرارداد و پیمان را تنفیذ کنند.
همچنین به اعتقاد این کاربر فضای مجازی، شهرداری مکلف است برای بومی سازی قراردادها و پیمان ها الزاماً پیمانکاران بومی را در اولویت اول وپیمانکاران غیربومی را در اولویت بعدی قراردهد،نظارت برتحقق این مهم باید برعهده کمیسیون حقوقی شورای شهرباشد.
یکی از کاربران فضای مجازی که متخصص زمین شناسی اقتصادی است مبحث سلامت شهری را پیش کشیده و آن را برای نسل های آتی مهم دانسته است .
به اعتقاد او سلامت شهری مبحث خاموشی است که می تواند سلامت نسل های آینده را شدیدا تحت تاثیر خود قرار دهد مهم است . اگر از همین امروز به جای توجه به ساخت و ساز و عمران به مسئله سلامت شهری افراد که جزو شرح وظایف اصلی شوراهاست توجه ویژه و جدی نشود چه بسا بیماری های بسیاری که در حال حاضر خاموش هستند برای نسل های آینده ما پدید می آید.
در ادامه مباحث این کاربر فضای مجازی نوشته است:‌مدیریت بهینه پسماند شهری، ساماندهی سیستم فاضلاب شهری و... توجه ویژه و جدی به آموزش همگانی از جمله اقدامات سازنده در این خصوص است.
برخی کاربران نیز 12 شاخص و راهکار برای سنجش عملکرد اعضای شورای اسلامی شهرها و بر مبنای توصیه های رهبر معظم انقلاب در سالیان گذشته را گوشزد کرده اند .
اولویت دادن به مناطق مستضعف نشین، تاثیرناپذیری از نفوذ ثروتمندان و جاذبه ثروت، رعایت دقیق قوانین و عدم تخطی از آن با حیله های شبه قانونی، رعایت ویژه محرومان، آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بیت المال با تجملات زاید و سفرهای غیرالزام و در یک کلمه تقوا، تدبیر و پشتکار، بهره گیری از دانش و تجربه عمده این توصیه ها است .
خدمت با روحیه جهادی ، عمل به وظایف قانونی شوراها ، تفاهم و همدلی و دوری از مناقشات سیاسی و جناحی ، گزینش،نظارت و همکاری با شهردار ، توجه به مختصات شهر اسلامی در برنامه ریزی ها ، مبارزه با تجملگرایی در شهرداری ، مبارزه با فساد و رشوه خواری در شهرداری ها ، تسهیل و تسریع کار مردم، استفاده از روش های علمی در اداره شهر ، جلوگیری از قانون فروشی در شهرداری و توجه به اینکه تهیه درآمد از هر طریق، چیز خوبی نیست از دیگر توصیه های یاد شده است .
پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا 29 اردیبهشت 96 برگزار می شود.
2 هزار و 147 نفر برای انتخابات شوراها در شهرها و روستاهای شهرستان شیراز نام نویسی کرده اند که صلاحیت آنها برای تصدی این مسئولیت در مراجع قانونی در حال بررسی است.
شمار داوطلبان این شهرستان نسبت به دوره قبل 10.3 درصد افزایش یافته است.
برای آگاهی از مهمترین اخبار استان و کشور با کانال ایرنا فارس در تلگرام همراه شوید:
IRNAshiraz@
https://t.me/irnashiraz
6113 / 1876
گزارش: نیکنام خشنودی ** انتشار: غلامرضا مالک زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.