به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، تعطیلی و ورشکستگی این روزها دامن شرکت‌های تولیدکننده بذر را گرفته است. عدم پرداخت مطالبات این شرکت‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی سبب شد که 140 شرکت تولیدکننده بذر  امروز مقابل وزارتخانه جهاد کشاورزی تجمع کنند. این تولیدکنندگان بذر گندم از سال 94  رقمی حدود 200 میلیارد تومان از وزارت جهاد کشاورزی طلبکارند. 

در میان این 140 شرکت 20 شرکت متعلق به استان فارس است. منیری، از تولیدکنندگان بذر استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح وضعیت این شرکت‌ها در این استان می‌پردازد و می‌گوید: 20 شرکت تولیدکننده بذر در استان فارس سالانه 60 هزار تن بذر گندم و جو برای کشت تولید می‌کنند و 95 درصد از آن در استان استفاده می‌شود. 

به گفته وی تولیدکنندگان استان فارس رقمی حدود 23 میلیارد تومان از دولت مطالبه دارند که 3 میلیارد آن مربوط به سال 94 و 20 میلیارد مربوط به سال 95 است. مطالبات سال 94 رقمی 16 میلیارد تومانی بوده که حدود 70 درصد آن توسط دولت پرداخت شده اما مطالبات سال 95 با وجود اینکه 7 ماه از توزیع بذر گذشته هنوز پرداخت نشده است. 

آنگونه که این تولیدکننده بذر می‌گوید: شرکت‌های تولیدکننده بذر، بذر را با یارانه به کشاورزان می‌فروشند تا کشاورز بدون دغدغه خاطر به کشت بپردازد و در مقابل دولت این یارانه را به تولیدکنندگان بذر پرداخت می‌کند. 

منیری به مشکلات شرکت‌های تولیدکننده بذر استان فارس اشاره می‌کند و از تعطیلی 3 شرکت در استان خبر می‌دهد. به گفته وی شرکت‌ها سرمایه تولید را از منابع بانکی تامین می‌کنند در نتیجه تاخیر در پرداخت‌ها از سوی دولت سبب ورشکستگی شرکت‌ها و تعطیلی آنها می‌شود. 

این تولیدکننده بذر در استان فارس از مراجعات مکرر به جهاد کشاورزی استان سخن می‌گوید که به دلیل عدم دریافت نتیجه تجمع‌ها سراسری و به تهران کشیده شده است. به گفته وی این دومین تجمع تولیدکنندگان بذر در تهران است و بنا بوده که مقداری از مطالبات آنان پیش از عید و مابقی پس از آن پرداخت شود اما تاکنون ریالی پرداخت نشده است. 

مشکلات شرکت‌های تولیدکننده بذر و ورشکستگی آنان تاثیر مستقیم در کشاورزی کشور و استان فارس دارد. براساس گفته‌های اسکندر زند، معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی در تاریخ 13 دی ماه 95 تولید بذر با کیفیت در 4 سال گذشته سبب صرفه‌جویی 1200 میلیارد تومانی در کشاورزی شده است. علاوه بر این به گفته زند 15 درصد خودکفایی تولید گندم مرهون تامین بذر با کیفیت است. 

محمدمهدی قاسمی، رئیس جهاد کشاورزی استان فارس نیز از افزایش 13 درصدی گندم در سال زارعی 94-95 خبر داده و گفته است با این میزان تولید استان فارس در زمینه گندم به خودکفایی رسیده است. براساس گفته‌های قاسمی تولید گندم در استان فارس در سه سال اخیر از 570 هزار تن به 900 هزار تن رسیده است. 

نقش بذر در افزایش تولید امری غیرقابل انکار است به گونه‌ای که رئیس جهاد کشاورزی استان فارس گفته است بیش از 40 درصد از تولیدات کشاورزی استان فارس به بذر، بذرهای اصلاح شده و تامین کود بستگی داشته است. 

براساس سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی برای پیشگیری از وابستگی به تولید بذر گندم یا واردات گندم خارجی قرار بر این بوده که بذر گندم در داخل کشور تولید شود و حمایت‌های ویژه‌ای از آن صورت پذیرد، اتفاقی که در ظاهر محقق نشده است.

براساس این گزارش به دنبال اعتراض و تجمع تولیدکنندگان بذر بنا بر این شده که سازمان مدیریت برنامه و بودجه تا پایان فروردین ماه اعتباری را به وزارت جهاد تخصیص دهد تا با این اعتبار مطالبات تولیدکنندگان بذر گندم پرداخت شود. 

علی اکبری، نماینده شیراز و عضو کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به نقش نظارتی مجلس می‌گوید: در صورتی که مشکل تولیدکنندگان بذر برطرف نشود، کمیسیون کشاورزی می‌تواند از طریق تذکر یا سوال از وزیر به این موضوع ورود کند. 

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 611155
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.