فقیه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیش از این اقدام های ارزنده ای از سوی رسانه ها و سازمان های مسئول در این حوزه انجام شده است اما این موضوعی است که همواره نیاز به گوشزد دارد ، ما باید این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم و آن را مانند آینه ای فرا روی خود بگیریم و آن را همواره ببینیم و به آن توجه کنیم .
این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه بارها با صحنه های ناخوشایند پرتاب پوست میوه از شیشه خودروها به خیابان و به طبیعت مواجه شده است گفت: من بارها این موضوع را تذکر داده ام ، بارها به افرادی که آب دهان در کوچه و خیابان می ریزند تذکر داده ام.
وی ادامه داد: بارها شده است خودم خم شده ام و پوست میوه ای را از روی زمین برداشته ام؛ من این کار را برای خودم یک افتخار می دانم که خواستار داشتن جامعه ای سالم و تمیز هستم و از هیچ کوششی برای تعالی این فرهنگ کوتاهی نمی کنم.
بازیگر فیلم های سینمایی مروارید (1391) ، ضد گلوله (1390) و آسمان هشتم (1389) در ادامه گفت: دانش آموز و نوجوان این جامعه باید از سن کودکی دریابد که در مقابل مردم مسئول است ، در مقابل پاکیزگی شهر مسئول است ، من بارها دیده ام افرادی که دارای چهره های برجسته و آشنا برای مردم هستند با زبان مهر و با زبان اندرز با کودکان و جوانان صحبت می کنند و به آنها روش بهتر و تمیزتر زیستن و جامعه سالم تر داشتن را یاد آور می شوند ، این بسیار پسنده است که ما در مقابل جامعه سالم داشتن خود را مسئول بدانیم .
فقیه در ادامه گفت: طبیعت زیبای شیراز که در این فصل پر سرسبزی می شود و جای جای آن فرشی از سبزه دشت‌ها، باغ‌ها و دامنه کوه‌ها را می پوشاند و این جاذبه طبیعی که نعمتی خدادادی است بسیاری از گردشگران و شهروندان را به سمت خود می کشاند که در هوای مطبوع بهاری از این هوای پاک لذت ببرند.چرا باید این هوای سالم و این طبیعت سبز و پاک را با ریختن زباله آلوده کینم .
بازیگر سینما و تلویزیون اضافه کرد : در کنار رودخانه و در نزدیکی اماکن دیدنی برخی خانواده ها تقریباً پسماند هر چه را که می‌خورند به اطراف پرتاب می‌کنند؛ این وضعیت، زیبنده شهر ما و زیبنده جامعه ما نیست ، پویش خبری نه به ریختن زباله می تواند در طول سال هم تداوم داشته باشد و به چنین خانواده هایی تذکر بدهد .
بازیگر فیلم های سینمایی اخلاقتو خوب کن (1389) ، ایستگاه آخر (1389) ، پایان دوم (1389) و چسب زخم (1389) ملاقات (1389) گفت: پویش ' نه به ریختن زباله ' ایرنا یک اقدام ارزشمند در عرصه فرهنگی کشور است که قطعا می تواند دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد.
فقیه افزود: من پیوستن خود را به این پویش اعلام می کنم و برای ترویج آن هر کوششی انجام خواهم داد .
وی اظهار کرد: انباشت و ریختن زباله بعضی کوچه ها را به محله هایی با بوهای مشمئزکننده تبدیل کرده و حتی باعث شده است مخارج هنگفتی روی دست برنامه ریزان و مسوولان شهری بماند. البته این فقط مساله کشور ما نیست و خیلی کشورهای دیگر هم روزگاری با آن درگیر بوده اند و برخی هنوز هم هستند اما کم نیستند کشورهایی که با جریمه و قانون و فرهنگ سازی، این مشکل را مدیریت کرده اند.
بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه گفت: ریختن زباله در معابر هیچ توجیهی ندارد ولی گویا هر کجا سرک بکشی رد کسانی که همیشه توجیهی برای ریختن زباله دارند، پیدا می‌شود؛ پارک، ‌مترو، ‌مدرسه، ‌نمایشگاه کتاب و اماکن تاریخی همه جاهایی هستند که کسانی که هیچ توجهی به محل زندگی‌شان ندارنددر اینجا زباله می ریزند .
هر ساله با آغاز بهار و تعطیلات نوروزی که بسیاری از مردم به سفر و استفاده از موهبت طبیعت روی می آورند، موضوع ریختن زباله ها در طبیعت به یکی از دغدغه های جدی مقامات محلی و بویژه دوستداران محیط زیست تبدیل شده است.
در این راستا همزمان با نوروز 96 پویش ملی ' نه به ریختن زباله ' به عنوان یک حرکت ملی و فراگیر و راهکاری مناسب برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست به همت خبرگزاری ایرنا شکل گرفته است.
6113/ 2027
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.