به گزارش خبرنگار ایرنا ، بارش باران که از اول هفته در شیراز آغاز شده و همچنان ادامه دارد باعث شده است که امسال با صحنه های اتراق مسافران در گوشه و کنار خیابان ها و پارک ها و بوستان ها کمتر رقم بخورد و کسانی که به سیر و سفر بهاری در شیراز می پردازند عمدتا به هتل ها و مسافرخانه ها و میهمانسراهایی که از قبل برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است رفته اند .
در عین حال ازدحام مسافران در اماکن تاریخی شیراز به چشم می خورد و مکان های فرهنگی و تاریخی مانند تخت جمشید ، حافظیه و آرامگاه سعدی شاهد بازدید مسافران و میهمانان نوروزی است .
قرار است تا ساعاتی دیگر آیین تحویل سال نو با حضور میهمانان و مسافران در آستان حضرت شاهچراغ (ع) ، حافظیه ، تخت جمشید و بر خاکجای کوروش در شهرستان پاسارگاد برگزار شود .
مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس از پیش ‌بینی برگزاری مراسم جشن سال تحویل در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و حافظیه در شیراز سخن گفت.
دکتر مصیب امیری به ایرنا گفت: مراسم ویژه تحویل سال نو در محوطه‌ مجموعه‌های جهانی تخت‌جمشید و پاسارگاد نیز برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه تمام اماکن گردشگری، تاریخی و فرهنگی فارس و شیراز برای پذیرایی از میهمانان و مسافران نوروزی آماده شده است، گفت: ساماندهی فضای سبز، نورپردازی و مرمت‌های اضطراری برخی از بناها و مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی استان نیز انجام شده است.
امیری گفت: توسعه خدمات رفاهی و بهداشتی، پیش‌بینی نمایشگاه صنایع دستی و همچنین استفاده از توان بخش خصوصی برای ارائه آثار فرهنگی و تاریخی استان و استقرار راهنمایان گردشگری در تمامی اماکن تاریخی فرهنگی استان از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای آماده سازی و بهسازی استان و پذیرایی از گردشگران و مسافران نوروزی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس همچنین گفت: با هدف آشنایی هر چه بیشتر میهمانان نوروزی با آداب و چگونگی برگزاری مراسم نوروزی در این استان، آیین نوروزگاه در چندین مکان فرهنگی و یادمان تاریخی شیراز و فارس برگزار می شود.
امیری افزود: آیین نوروزگاه با همکاری انجمن های مردم نهاد از دوم تا هفتم فروردین 96 همزمان با شیراز در اماکن تاریخی چند شهرستان از جمله در مرودشت در مجموعه جهانی تخت جمشید، پاسارگاد، لارستان، نی ریز، کازرون، نورآباد ممسنی، فیروزآباد و آباده برگزار می شود.
وی، با اشاره به اینکه آیین نوروزگاه در شیراز در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدی برگزار می شود، اظهار داشت: در قالب این آیین، نمایشگاه هایی از شیرینی های سنتی و صنایع دستی شیراز، سفره هفت سین، اجرای نمایش هایی با عنوان کوسه بر نشین، میر نوروزی، عمو نوروز، عیدن بردن برای عروس، همچنین مراسم حافظ و شاهنامه خوانی، مراسم چهارشنبه آخر سال که شامل سنت فالگوش و شکستن کوزه است، برگزار خواهد شد.
امیری ادامه داد: همچنین مراسم موسوم به آب تنی در قنات سعدی، چگونگی آداب زیارت حرم مطهر شاهچراغ (ع)، نمایش عروسکی جی جی ویجی، نمایش عروسکی مینا و نمایش بهاریه خواندن کودکان، بخش دیگری از برنامه هایی است که در قالب آیین نوروزگاه در شیراز اجرا می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس بیان کرد: در بخش اطلاع رسانی عمومی نوروزگاه سال 96، پخش فیلم های کوتاه از آداب و رسوم نوروز شهر شیراز، نمایش برگزیده ای از برنامه های نوروزگاه سال 95 و همچنین نمایش فیلمی از آداب و رسوم کشورهایی که در ثبت جهانی نوروز با ایران مشترک هستند نیز پیش بینی شده است.
امیری گفت: توزیع کتابچه ها ویژه نوروز در بین مردم از دیگر برنامه های جانبی نوروزگاه 96 در شیراز است.
وی، آیین فرهنگی نوروزگاه را در ارتقا و تقویت ارتباط اقوام با یکدیگر بسیار موثر دانست و با اشاره به استقبال گسترده مردم از این آیین در سال گذشته گفت: در آیین نوروزگاه سال 95، مراسم عروسک مینا، نمایش عروسکی جی جی ویجی و آب تنی در قنات سعدی در فهرست آثار ناملموس ملی کشور به ثبت رسیدند.
او اظهار داشت: با توجه به غنای استان فارس در زمینه یادمان های تاریخی، فرهنگی و گردشگری و به سبب ثبت 53 اثر ناملموس در این استان، می کوشیم تمام فرهنگ و سنن با شکوه گذشته را برای نسل جوان به نمایش درآوریم.
حال و هوای بارانی نوروز امسال باعث شده است که تمایل برای اسکان در مهمانپذیرهای ادارات افزایش یابد.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر شهرداری شیراز با اشاره به آغاز بارش باران در این کلان‌شهر گفت: 19 سالن ورزشی برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی شیراز اختصاص یافته است که از این تعداد 12 سالن متعلق به شهرداری و هفت سالن دیگر نیز متعلق به اداره کل ورزش و جوانان است.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر شهرداری شیراز اضافه کرد: همچنین برای ارائه خدمات بیشتر به میهمانان نوروزی 42 حسینه نیز در نظر گرفته شده و در صورت نیاز 462 مدرسه نیز برای اسکان آنان آماده شده است.
بهرام اژدری گفت: بر اساس تفاهم‌نامه با شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس٬ سالن‌های نمایشگاه نیز در صورت لزوم در اختیار مسافران نوروزی قرار می‌گیرد.
مدیرکل آموزش وپرورش فارس نیز از افزایش استقبال مسافران نوروزی برای اسکان در مدارس سخن گفت و بیان داشت : با تداوم بارندگی ها شمار اسکان مسافران در مدارس شیراز و استان فارس افزایش یافته است .
حمیدرضا آذری در حاشیه بازدید از ستادهای اسکان فرهنگیان شهر شیراز افزود: از آغاز به کار ستادهای اسکان در آموزش وپرورش تا صبح روز 29 اسفند بیش از123 هزارنفرروز درمدارس فارس اسکان یافتند.
آذری گفت: برای اسکان مسافران در تعطیلات نوروزی 20 درصد از حجم مدارس استان فارس به رزرو اینترنتی اختصاص داده شده که در مجموع نزدیک به 18 خانوار اسکان خود را به صورت اینترنتی در استان فارس رزرو کرده اند.
رئیس ستاد اسکان آموزش وپرورش فارس اظهار داشت: سه هزار و 650 نفر عوامل اجرایی طی ایام عید در ستادهای اسکان مشغول به فعالیت و ارائه خدمت خواهند بود.
رمضان‌امینی جانشین رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرداری شیراز نیز گفت: لکه گیری‌ها، مرمت‌ها، تراش و روکش آسفالت و پیاده‌روسازی فعالیت‌های بهسازی خیابان ها انجام شده تا شرایط برای پذیرایی از مسافران نوروزی فراهم شود .
وی گفت : ایجاد نماد ها و یادمان‌های گل و همچنین فرش‌های گل در شیراز صورت گرفته ، فضای سبز، سیما و منظر و همچنین مسائلی که به نمای شهر و بدنه‌ها و زیباسازی شهر بر می‌گردد مورد توجه قرار گرفته و شهر از وجود آگهی‌ها و تبلیغات پاک شده است .
این مقام مسوول همچنین گفت: پاکسازی شهر و زمین‌های خالی، پاکسازی رودخانه خشک، معابر و کمربندی و آنچه به محیط شهری برمی‌گردد و پاکسازی جداول،و رنگ آمیزی سنگ جداول نیز انجام شده است .
معاون فرهنگی شهردار شیراز هم برگزاری جشنواره حکایت فرهنگ‌شهر، برپایی نمایشگاه‌ فروش صنایع‌دستی، محصولات فرهنگی و اختصاص خط ویژه اتوبوس برای شیرازگردی را از مهم‌ترین برنامه‌های نوروزی برای میزبانی از مسافران نورزوی عنوان کرد.
احمدهمتی با تشریح برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در نوروز 96 اظهار داشت: از 30 اسفند 95 تا 13 فروردین ماه سال 96 نمایشگاه و جشنواره حکایت فرهنگ ‌شهر شامل اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، نمایش آثار و صنایع دستی در باغ ملی شیراز برگزار می‌شود.
گشت های نوروزی نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی نیز در شهرها و جاده های استان فارس آمد و شد مسافران و میهمانان را کنترل می کنند ، فرمانده انتظامی فارس دراین زمینه گفت: تعداد کل گشت های پلیس استان فارس در ایام نوروز 96، یک هزار و 666 اکیپ هستند که در قالب 15 هزار نفر نیروی انسانی وظیفه تامین امنیت زائران نوروزی را به عهده دارند.
سردار سرتیپ دوم احمدعلی گودرزی، فرمانده انتظامی استان فارس با اشاره به اینکه این قرارگاه برای هماهنگی بین بخشی و برون سازمانی و در راستای خدمت رسانی به مهمانان نوروزی ایجاد شده است، گفت: این قرارگاه وظیفه تامین امنیت را بر عهده دارد.
رئیس پلیس فارس با اشاره به اینکه 431 ایستگاه نوروزی در فارس ایجاد می شود، اظهار داشت: 586 اکیپ گشت ایمنی و 841 اکیپ گشت راهور در شهرهای استان و 238 تیم پلیس راه در جاده های مواصلاتی فارس مستقر می شوند.
گزارش از: نیکنام خشنودی ** انتشار: غلامرضا مالک زاده
6113 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.