به گزارش ایرنا حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، چهارشنبه در آیین افتتاح همایش ملی قرآن و عترت از منظر اسلام شناسان جهان و ایران در شهرستان مُهر افزود: اگر توانستیم نگاهمان را در معرفت اهل بیت جهانی کنیم، حرکت‌ها و عزاداری‌های ما جهانی خواهد شد و شناخت نسبت به این شخصیت و شناساندن این شخصیت نسبت به جهان با رویکردی جهانی و همیشگی است.
وی بیان داشت: همانگونه که قرآن جهانی، همگانی و همیشگی است عترت و اهل بیت (ع) نیز جهانی و برای همه انسان هاست.
جوادی آملی، ادامه داد: همانگونه که قرآن در محدوده زمان و مکان نمی‌گنجد، اهل بیت (ع) هم در این محدوده محصور نیستند بلکه آنها فراتر از ظرفیت زمان و مکان هستند از این رو شناخت و بصیرت نسبت به آنان نیازمند دیدگاهی جهانی، همگانی و همیشگی است.
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء بیان کرد: هر آنچه که امروز در جامعه ما در باره فضایل و مناقب حضرت فاطمه زهرا (س) بیان می شود در قیاس با شخصیت و ویژگی های متعالی آن حضرت بسیار اندک است و اگر تنها ابعاد ارزشمند خطبه فدکیه این بانوی بزرگوار را به عنوان مباحث فرهنگی و دینی برای جامعه تبیین کنیم، روشن خواهد شد که دخت گرامی پیامبر مکرم اسلام کیست و این خطبه بیانگر چه شخصیتی از ایشان است.
جوادی آملی ادامه داد: از شاخص ترین القابی که برای حضرت زهرا (س) انتخاب شده، لقب سیده النساءالعالمین است که خداوند برای ایشان بر زبان پیامبر اسلام جاری ساخت تا او به عنوان مقتدای جامعه انسانی و به ویژه جامعه زنان باشد و در همه ابعاد وجودی، این بانوی پرهیزکار به عنوان اسوه و الگوی جامعه جهانی شناخته شود.
وی اضافه کرد: این لقب حاوی یک پیام والاست و آن اینکه فاطمه (س)، حقیقتی است که اسوه و الگوی همه انسا‌ن‌ها به ویژه جامعه زنان است.
جوادی آملی افزود: این لقب مُبین این است که زهرای مرضیه (س) به لحاظ جنبه‌های مختلف انسانی حضور و ظهور دارد، او بانویی نیست که با سلسله‌ای از فضایل در گوشه‌ای منزوی باشد بلکه همواره در همه ابعاد زندگی انسانی اعم از فردی، اجتماعی و جنبه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اخلاقی حضور دارد.
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) شخصیت فاطمه (س) این الگوی زنان عالم را به درستی ترسیم و سهم بزرگ ایشان را در هدایت و راهبری جامعه اسلامی تعیین کرد.
جوادی آملی ادامه داد: هنگامی که امام زمان (عج) حضرت زهرا (س) را الگوی خود می‌دانند و می‌فرمایند، من تاسی به حضرت زهرا(س) می‌جویم، این مطلب موید این است که باید ابعاد وجود حضرت زهرا (س) بیش از پیش شناخته شود.
وی اظهار داشت: اگر هدف ما این است که فرهنگ فاطمی جهانی شود و همه جهان اعم از شرق و غرب از فضایل حضرت فاطمه زهرا (س) بهره مند شوند باید این فرهنگ به یک گفتمان غالب تبدیل شود.
جوادی آملی افزود: تا هنگامی که فرهنگ فاطمی احیا نشود و گفتمان آن در جامعه ایران اسلامی حاکم نشود، قدرت نفوذ و رسوخ این فرهنگ غنی آنگونه که شایسته است در عرصه جهانی تحقق نخواهد یافت.
همایش ملی قرآن و عترت از منظر اسلام شناسان جهان و ایران تا فردا (پنجشنبه) در شهرستان مُهر ادامه دارد.
شهرستان مُهر در فاصله 320 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.
6118
خبرنگار: قاسم حاجی پور ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.