در این یادداشت آمده است: تراکم جمعیت پنهان در حاشیه شهرهای بزرگ تکان دهنده است حتی اگر یک نفر باشد .سبک زندگی درحاشیه شهرها ، بسیار عجیب و با واقعیت های دنیای امروز چندان سازگار نیست از این رو به آسیبهای اجتماعی می گراید.
چندی پیش که درآمار واطلاعات جمعیتی گشت گذاری داشتم با آمارهای عجیبی روبرو شدم که مربوط به جمعیت پنهان کشور در حاشیه شهر ها ویا روستاهایی بود که هنوز درآنها سکونت باقی است . آمار از جمعیت پنهان که به هر دلیل نظارتی برآن نیست واین جمعیت حاصل ازدواج های عجیب تر است .آماری مربوط به ازدواج های کودکی و زاد وولد های ثبت نشده این دوران .
بیشترین آمار ازدواج وطلاق کودکان در 10استان مورد مشاهد وثبت قرار گرفته است که البته فارس هم دراین آمار دیده می شود. استانهای سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی ، آذربایجان شرقی وغربی ، فارس ، زنجان ، تهران ، همدان ومازندران دراین شمارش دیده شده اند.
این ازدواج های کودکی در موارد بسیار به ثبت نرسیده است و فرزندان این ازدواج ها هم فاقد شناسنامه و اوراق هویتی هستند. ازدواج هایی که در سن زیر 15 سالگی اتفاق می افتد و احتمالا بیشتر از سر هوس است تا تشکیل کانون خانواده چرا که مردان متاهل با 82درصد تقاضا بیشترین مشارکت کننده دراین ازدواج ها هستند .در رده های بعدی مطلقه ها و همسر فوت کرده ها قراردارند.
در سال گذشته تعداد 28هزار و 242دختر قبل از رسیدن به سن 15 سالگی و بیش از 204 هزار دختر قبل از رسیدن به 19 سالگی ازدواج کرده اند. این ازدواج ها در بین اقوام با ذکر اولویت ها موجود است اما فراوانی ازدواج در سنین کودکی (زیر 15 سال )در میان جنس مونث با 65 درصد بیشتر دیده شده است . البته بیشتر این آمار با 37.5 درصد مربوط به قشر بیسواد است .
چرااین اتفاق می افتد وفرزندان این ماجرا محکوم به چه زندگی خواهند بود . آیا سیل کودکان خیابانی ویا کار رها شده در شهرهای بزرگ محصول همین ازدواج های عجیب است؟
خانواده هایی که از سر فقر ناچارند فرزندان دختر خود را خیلی زود شوهر دهند ودریک کلام نان خور کمتری داشته باشند . حال باید دید محصول این رویه غلط چیست و جامعه با کدام آسیب و بحران اجتماعی روبرو خواهد شد؟جریان نسلی که بدون توجه به آینده همچنان در اوج بی فرهنگی درحال ادامه است. به نظر می رسد برای آموزش وارتقای سطح فرهنگی این گروه باید فکری کرد آن هم نه درقالب برنامه های بلند مدت که کوتاه مدت و باقید فوریت !!!
6114/ 2027
دریافت کننده: علی اکبر خرامش ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.