به گزارش ایرنا غلامرضا نامورچی، عصر پنجشنبه در آیین بزرگداشت روز مهندسی در شیراز افزود: حذف مجریان و سازندگان ذیصلاح، معادل با حذف کیفیت فنی و مساله ایمنی و همچنین استاندارد سازی درساختمان ها خواهد بود و هیچ کمکی به ساختمان سازی نخواهد کرد.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی انتظار ما از مسئولان این است که در چالش پیش آمده برای سازمان نظام مهندسی به ما کمک کنند تا سازمان نظام مهندسی از این مشکلات رهایی یابد.
نامورچی، یکی از مهمترین چالش ها و مشکلات فرا روی نظام مهندسی را عدم توازن بین خدمات مهندسی و بازار کار دانست و بیان کرد: سازمان نظام مهندسی فارس نزدیک به 33 هزار عضو دارد و سالانه چهار هزار نفر نیز به این تعداد افزوده می شود که از این تعداد بیش از 50 درصد کسانی هستند که پروانه اشتغال دارند.
وی گفت: اگر مجموع مساحت پروانه های ساختمان استان را بین تمام مهندسان توزیع کنیم بیش از 200 یا 300 متر سهم هر مهندس نخواهد بود که این یکی از مهمترین چالش های نظام مهندسی است.
او ادامه داد: دومین چالش، خلاء آموزشی برای مهندسان جوان ما بعد از فارغ التحصیلی است چرا که آنها بی درنگ بعد از دانش آموخته شدن و بدون هیچ آشنایی با خدمات مهندسی وارد بازار کار و خدمات مهندسی می شوند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس افزود: سومین چالش این سازمان، رویکرد نادرست کارفرمایان به بحث مهندسان و خدمات مهندسی است.
نامورچی ادامه داد: کارفرمایان خدمات مهندسان را نه تنها یک سرمایه بلکه یک تهدید و هزینه می دانند در حالی که این خدمات که باعث افزایش کیفیت و استحکام بنا و کاهش هزینه و زمان ساخت می شود نه تنها هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری برای کارفرمایان خواهد بود.
او افزود: برای رسیدن به نقطه مطلوب در گام اول باید در زمینه خدمات مهندسی فرهنگ سازی انجام دهیم و این منوط به این است که مهندسان ما آموزش های لازم را فرا گیرند و به مسائل حقوقی، اداری و همچنین روابط عمومی آشنایی کامل داشته باشند.
وی اضافه کرد: در بحث ورود به حرفه و بازار کار، مهندسان ما باید یک دوره کارآموزی را بیاموزند تا در جریان ساخت و ساز و امور مهندسی قرار گیرند.
نامورچی گفت: علاوه بر این باید نهادینه کردن حرفه و اخلاق مهندسی را نیز دنبال کنیم و به سمتی برویم که تاکید ما رعایت اصول اخلاق مهندسی باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس اظهار کرد: این سازمان با قابلیت های فنی فوق العاده ای که دارد به عنوان یک سرمایه بزرگ فنی به مسئولان اعلام می کند که حاضریم در تمام زمینه های تصمیم گیری، تصمیم سازی و مشاوره به تمام سازمان ها و اداره ها خدمات فنی ارائه دهیم.
نامورچی افزود: هر مجموعه ای که نیازمند خدمات فنی و مشاوره باشد ما آماده ارائه این خدمات هستیم و در مقابل انتظار داریم که مسئولان نیز به دغدغه ها و چالش های نظام مهندسی توجه کنند.
در این آیین از تعدادی از پیشکسوتان نظام مهندسی ساختمان استان فارس تجلیل شد.
پنجم اسفند در تقویم رسمی کشور به عنوان روز مهندسی نامگذاری شده است.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.