به گزارش خبرنگارایرنا ، این طرح ها شامل پنج مرکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی ، 23 خانه بهداشت و پایگاه جامع سلامت و 26 خانه پزشک است .
دکتر محمد هادی ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حاشیه بهره برداری از طرح های یادشده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح تحول سلامت نمود عینی عدالت در ارائه خدمات بهداشتی درمانی و خدمت به نیازمندان است این طرح دراستان فارس هم مانند سایر مناطق کشور در حال اجراست و دستاوردهای چشمگیری در ارائه خدمات به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته این استان داشته است.
وی گفت: هشت بسته خدمتی وزارت بهداشت و درمان در طرح تحول نظام سلامت شامل برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی،حفاظت مالی ازبیماران صعب العلاج،خاص ونیازمند،ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان های دولتی،ماندگاری پزشکان درمناطق کمتر توسعه یافته و محروم ، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان ها دولتی ، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان های دولتی ، برنامه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین به میزان 10 درصد و نظارت بر کیفیت اجرای برنامه های تحول سلامت است که توانسته است موضوع را به عدالت در سلامت نزدیک کند .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد : استان فارس در اغلب برنامه های یاد شده تقریبا پیشتاز بوده است و آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیانگر آن است که در برخی از این برنامه ها فارس رتبه نخست را دارد .
ایمانیه با بیان اینکه طرح تحول سلامت چهره 40 بیمارستان فرسوده فارس را متحول کرد گفت: با اجرای بسته خدمتی نوسازی وبازسازی سخت افزاری بیمارستان ها موسوم به بسته هتلینگ، بیمارستان های فرسوده و مستهلک جانی تازه یافتند و چرخه خدمات دراین بیمارستان ها به ویزه در مناطق محروم و دور افتاده وارد مرحله جدیدی شد.
وی بیان کرد: اگر طرح تحول سلامت بخواهد مورد ارزیابی واقع بینانه قرار بگیرد باید با نگاهی به مناطق محروم و حاشیه شهرها و شهرستان های دور افتاده ارزیابی شود، در این مناطق حضور پزشک متخصص و فوق تخصص به صورت یک رویا بود که اکنون به واقعیت تبدیل شده است.
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه بهره برداری از طرح های بهداشتی گفت : در 2 سال آینده هفت هزار واحد بهداشتی از محل کمک خیران، اعتبارهای استانی و وزارت بهداشت در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور به بهره برداری خواهد رسید.
دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی افزود: برای اجرای این طرح های بهداشتی حدود 27 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی اضافه کرد : با اجرای طرح تحول نظام سلامت در سال 93 و 94 حدود 2 هزارو 700 واحد بهداشتی با 500 هزار مترمربع در کشور احداث شده و برای ساخت این واحدها نیز حدود هفت هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وزیر بهداشت و درمان افزود: همچنین در این دولت 12 هزار و 780 مرکز بهداشتی در مناطق شهری و روستایی باز سازی و نوسازی شده است که برای این کار نیز 7 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار خرج شد.
قاضی زاده هاشمی افزود : در حالی در دولت تدبیر و امید در 2 سال گذشته 15 هزار و 280 میلیارد ریال اعتبار در حوزه بهداشتی هزینه شده است که در 10 سال قبل از آن در دولت 82 تا 92 میزان هزینه در حوزه سلامت 2 هزار میلیارد ریال بود.
وی ایجاد یک هزار و 290 واحد بهداشتی روستایی و 3 هزار و 821 پایگاه بهداشتی شهری را از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید در حوزه بهداشتی و درمان در قالب طرح تحول نظام سلامت برشمرد و افزود : در مجموع برای هر 12 هزار و 500 نفر جمعیت در سطح کشور یک واحد بهداشتی وجود دارد.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.