به گزارش دریافتی یکشنبه ایرنا از روابط عمومی بنیاد مسکن استان فارس، فرج الله نصیری در نشست مدیریت بحران که در فرمانداری شهرستان خنج برگزار شد، افزود: واحد های غیر مقاوم، تهدیدی برای سلامت مردم و ساکنان آن به ویژه در زمین لرزه های بالای پنج ریشتر به شمار می آید.
وی اضافه کرد: زمین لرزه اخیر خنج نشان داد که واحد های مسکونی مقاوم در برابر زمین لرزه هایی اینچنین مقاومت می کند، همچنانکه حتی یک ترک خوردگی کوچک بر دیوار این واحد ها مشاهده نمی شود اما واحدهای غیر مقاوم هیچ تضمینی برای برجا ماندن ندارد و همین واحدها منجر به افزایش خسارت در هنگام بروز حادثه می شود.
او گفت: بنیاد مسکن طبق برنامه و با هماهنگی مدیریت بحران، وظایف خود را در ارتباط با زمین لرزه شهرستان خنج انجام داده است و گروه های مختلف کارشناسی برای ارزیابی دقیق واحدهای خسارت دیده در این شهرستان همچنان فعالند.
معاون بازسازی و بهسازی روستایی بنیاد مسکن استان فارس بیان کرد: در این زمین لرزه برای 177خانوار در شب نخست بعد از زمین لرزه (هجدهم دی95) برآورد خسارت شد و حادثه دیدگان اسکان اضطراری یافتند.
نصیری در بخش دیگری از مطالب خود گفت: امسال و سال های گذشته، در مجموغ یک هزار و 212 واحد مسکونی روستایی شهرستان خنج از تسهیلات مقاوم سازی بهره مند شدند که از این تعداد یک هزار و 177 واحد پایان کار گرفته اند و اکنون در واحدهای مقاوم سازی شده سکونت دارند.
وی ادامه داد: در بخش مرکزی شهرستان خنج نیز که زمین لرزه اخیر (هفدهم دی) رخ داد 672 واحد مسکونی تسهیلات مقاوم سازی دریافت کرده اند، میزان این تسهیلات از 50 میلیون ریال در سال های گذشته آغاز شد و ظرف 2 سال گذشته به 150میلیون ریال رسیده است.
معاون بازسازی و بهسازی روستایی بنیاد مسکن استان فارس افزود: برای سال جاری نیز بهسازی و مقاوم سازی 200 واحد مسکونی در این شهرستان در دستور کار قرار داده شد که از این تعداد 53 درصد تاکنون اقدام به اخذ تسهیلات کرده اند.
نصیری گفت: شهرستان خنج حدود 48 روستا دارد که 32 روستای آن بالای 20 خانوار جمعیت دارد و مشمول اجرای طرح های مقاوم سازی روستایی می شوند.
فرماندار شهرستان خنج هم در این نشست بیان داشت: واحد های مقاوم روستایی در زمین لرزه هفدهم دی ماه جاری هیچ خسارتی ندید و بیشترین خسارت به واحدهای فرسوده وارد شده است که این موضوع گوشزدی برای ارائه بیشتر تسهیلات و استقبال بهتر و بیشتر مردم برای مقاوم سازی واحد های مسکونی فرسوده است.
مختار عباسی افزود: واحدهای مسکونی که در این شهرستان زیر نظر و نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ناظران این بنیاد به صورتی مستحکم ساخته شده اند در این زمین لرزه هیچگونه آسیبی ندیدند و سرمایه و جان مردم حفظ شده است.
فرماندار خنج افزود: پس از زلزله پنج و یک دهم ریشتری در خنج، تیم‌های امدادی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، هلال احمر، اورژانس و نیروی انتظامی در این شهرستان حاضر شدند و در روستاهای حادثه‌ دیده از جمله تخته، سیف‌آباد و خیرآباد به یاری حادثه‌دیدگان شتافتند و این حادثه به‌ خوبی مدیریت شد.
عباسی گفت: این زمین لرزه چهار کشته و چهار مجروح داشت که هر چهار نفر از جان باختگان این حادثه از اتباع کشور افغانستان بودند و سه نفر از حادثه‌دیدگان نیز به صورت سرپایی مداوا شدند و تنها یک نفر در بیمارستان خنج بستری و تحت مراقبت‌های درمانی قرار گرفت.
او بیان کرد: هم اینک جریان آب، برق و تلفن در این شهرستان وصل شده و مشکل خاصی وجود ندارد و تیم‌های ارزیابی در حال بررسی خسارت‌های وارده به منازل مردم هستند.
زلزله ای به قدرت پنج و یک دهم ریشتر در عمق چهار کیلومتری زمین، ساعت شش و سه دقیقه روز هفدهم دی ماه 95
شهرستان خنج را در 265 کیلومتری جنوب شیراز تکان داد.
بر اثر این زمین لرزه چهار نفر جان باختند و چهار نفر مصدوم شدند.
دریافت خبر: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.