در این یادداشت آمده است: در اوضاع و احوال خشکسالی ها و بی خبری ها و بعضاً بی مهری ها که به شیراز و شیرازیان می شود، ناگاه شنیدن خبر «شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام شد» نوعی از شادی و شعف را برای آنان که حقیقتاً دل می سوزانند و شیراز امروز را دوست دارند، رقم زد.
اما این شادی دیری نپایید و گویی داشتن این عنوان برای شیراز و برخورداری این شهر تاریخی و فرهنگی از این عنوان فوق العاده مهم چندان اهمیت نداشت.
به دیگر معنی برای عده ای از مسئولان شیرازی که دمادم شیراز را فریاد زده و می زدند، داشتن چنین موهبتی و برخورداری این شهر خلاق ادبی و دارالعلم جهان اسلام از این عنوان زیبا و با معنا مهم نبوده و نیست.
جالب اینجاست وقتی پای همدلی و همراهی برای اجرای هر چه بهتر برنامه های این عنوان پیش می آید، اتفاقاً فرزندان اصیل این شهر و شیرازی های اصیلی که در مسند مسئولیت های شهر محل زادگاه و اشتغال و سکونت خویش‌اند، هیچ حمایت مالی و معنوی از این جریان نمی کنند و با سیاسی خواندن مواضع مسئولان مرتبط با چنین رویداد مهمی حاضر به هیچگونه همکاری ولو اختصاص حداقل بودجه های شهری برای هر چه آبرومندتر برگزار شدن مراسم افتتاحیه شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام نمی شوند.
جای تأسف است که پیوسته از عدم همکاری مسئولان دولتی و ارگان ها برای عمران و آبادانی شهرمان شیراز دم می زنیم، اما آنجا که نمایندگان ما در شورای اسلامی شهر و شهرداری باید بیشترین وجهه همت خود را مصروف این کار ارزشمند نمایند، پا پس می نهند و کناره گیری می کنند.
این گونه حرمت شکنی ها قطعاً از حافظه مردم خوب، مؤمن و متدین سومین حرم اهل بیت علیهم السلام نخواهد رفت و طبل تو خالی مدعیان توسعه همه جانبه شیراز شکسته خواهد شد.
آیا نمی باید در زمانه ای که مسئولان استان های دیگر در حسرت داشتن چنین عنوان مهمی برای استان خود وامانده اند، به دور از هر گونه سیاسی کاری و سیاسی بازی شیراز نوین را که شهر حافظ و سعدی و ملاصدرای دیروز و شهر دوران ها، دستغیب ها، نمازی ها، خدادوست ها، محلاتی ها و 5هزار شهید سرافراز امروز است، حمایت می کردیم؟!
قطعاً مردم از هر طیف و گروه و قشر و عقیده ای می فهمند که پای کار برای شیراز به میدان آید چه کسانی مرد میدان عمل و چه کسانی شهره بازار حرف و سخن‌اند.
از آنجا که شیراز شهر شاهچراغ و امامزادگان لازم التکریم و خاستگاه علوم انسانی و ادبیات عرفانی در جهان اسلام و خود صاحب مکاتب فراوان هنری، فرهنگی و اخلاقی است، حق این بوده و هست که در سال 2017 که این شهر به عنوان پایتختی جوانان جهان اسلام معرفی گردیده، فاخرترین همایش ها و نشست های تخصصی دانشمندان و عالمان حوزه های گوناگون علوم به ویژه علوم انسانی در این شهر و در این مقطع زمانی یک ساله برگزار شود و به این وسیله مقدمات سفر نخبگان علمی جهان اسلام را برای حضور در این شهر فراهم آورد.
ای کاش کمی به خود آییم و امروزمان را دریابیم و کاری کنیم که رضایت خالق و خلق را در امورمان سرلوحه قرار دهیم تا فردا روزی که از این سمت ها و مسئولیت ها کنار کشیدیم یا کنارمان گذاشتند، حسرت نخورده و پشیمان نگردیم. اینکه بیاییم و امکانات شهریمان را در بحث تبلیغات و اطلاع رسانی در حوزه شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام محدود و مانع از انجام خیلی فعالیت ها در این زمینه و عدم اختصاص بودجه در این‌باره شویم، هنری نکرده ایم و راه به جایی نبرده ایم. در واقع به زیبایی و پایداری فرهنگ عمومی شهرمان کمکی که نکرده ایم هیچ بلکه سد راه توسعه همه جانبه این شهر نیز شده ایم.
خیلی جالب است که همه دنیا فهمیده اند و با خبر شده اند که شیراز موفق به کسب عنوان پایتختی جهان اسلام شده، جز شیرازی هایی که از ناحیه مسئولان فرهنگی و شهریشان بی خبر از این عنوان و بی اطلاع از انجام چنین رویدادی در شهرشان هستند. چهره شهر در یک روز مانده به اجرای همایش اولیه و برنامه افتتاحیه پایتختی جوانان جهان اسلام نه درخور شیراز و نه درخور احترام به میهمانان بزرگ ده ها کشور اسلامی است که به شیراز می آیند.
وقوع چنین رخدادهای ناگواری که بذر اختلاف و ناهماهنگی در اجرای چنین برنامه هایی را در خاک پاک شیراز بکارد، در درازمدت چهره و ماهیت خادمان شیراز را از کسانی که به کار شیراز و نام شیراز و مردمان ساکن در این شهر بی خیال و بی‌تفاوت‌اند، بیش از گذشته روشن خواهد کرد. شک نباید کرد که خدماتی هم اگر در شیراز شده، از جیب مردم این شهر شده. لذا نمی توان منتی بر سر مردم این سامان گذاشت که چه کرده ایم و چه ساخته ایم یا در بوق و کرنا کنیم که شیراز را در طی 5 یا 6سال از این رو به آن رو کرده ایم.
به عنوان شهروند ساکن در این شهر از شهردار و شورای شهر، مرکز شیراز شناسی، شورای فرهنگ عمومی و تمامی ارگان های فرهنگی می خواهم در این راستا یک دل و هم صدا با اداره کل ورزش و جوانان امور مربوط به ترویج و تبلیغ این عنوان اسلامی بپردازد تا فردا روزی شیرازی ها بدانند شیراز این شهر فرهنگ و هنر و ادبیات به خوبی معرفی می شود و در این راستا فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد فارس شناسی، میراث فرهنگی و فرمانداری به کمک بیایند و صدا و سیما و رسانه ها از جمله خبرگزاری ها و روزنامه ها نیز به این مساله به خوبی بپردازند تا آورده‌های مالی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، هنری، ورزشی و... را در شیراز سالیان بعد شاهد و ناظر باشیم.
6114/ 2027
دریافت کننده: علی اکبر خرامش ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.