به گزارش خبرنگار ایرنا ،سید محمدعلی افشانی چهارشنبه در همایش سالانه شوراهای حل اختلاف استان فارس افزود: کار شوراهای حل اختلاف از این رو دارای اهمیت است که بر مصالحه تاکید می کنند ، ما می دانیم که با زندانی شدن یک نفر خانواده او نیز در زحمت و مشکلات می افتند ، زندان بیش از انکه زندانی را مجازات کند همسر و فرزندانش را مجازات می کند.
استاندار فارس از آنچه دولتی شدن برخی نهادهای مدنی و اجتماعی و مردمی نامید ابراز نگرانی کرد و گفت : شوراهای حل اختلاف نیز از جمله نهادهایی است که نباید دولتی شود، باید نگران بود که این نهادهای اجتماعی به سمت شبه دولتی شدن بروند این نهادها درصورت شبه دولتی شدن کارایی خود را از دست می دهند.
افشانی با بیان اینکه افزایش جمعیت افزایش جرم را نیز به همراه دارد گفت:هرقدر کشورها توسعه یافته تر شوند تاثیرمردم در اداره اموربیشتر خواهد بود، رسیدگی به جرایم نیز از جمله حوزه هایی است که می توان از مشارکت مردم درآن استفاده کرد جامعه بیش از هر چیز به حاکمیت قانون نیازمند است،یکی از موضوعات مهم که باید مورد توجه قرار گیرد آگاهی مردم از حقوقشان است همه مردم باید بدانند چه حقی دارند از این رو باید به آنها آموزش داده شود.
استاندار فارس گفت: در مجموع مصالحه بهتر از کیفر است زیرا زندان باعث تربیت و تادیب انسانها نمی شود ، وقتی کسانی با جرم نه چندان مهم وارد زندان می شوند از یک انسان ساده به انسان حرفه ای تبدیل می شوند و یک آدم حرفه ای در ارتکاب جرم از زندان تحویل جامعه می شود، زمانی که کسی به زندان می افتد فقط خودش مجازات نمی شود وقتی کسی مجازات می شود به دنبال کینه و نفرت است از این رو باید مصالحه را پیش گرفت زیرا مصالحه باعث رفع کینه می شود.
افشانی اضافه کرد: اگر شورا به فکر این باشد که مانند کارمندان دولت عمل کند از مسیر منحرف می شود، اگر قرار بود اینگونه باشد تعداد قضات و ساختمان دادگستری ها را افزایش می دادند، شوراها با حضور معتمدان تشکیل می شود تا مشکلات مردم را حل و نزاع را به مصالحه برساند .
نماینده ولی فقیه دراستان فارس و امام جمعه شیراز هم بر لزوم افزایش خویشتنداری و مهر در جامعه تاکید کرد و گفت:متاسفانه آستانه تحمل جامعه پایین است ، چرا باید یک بوق به نزاع و پرونده تبدیل شود ، یک بوق زدن در ترافیک شهری مردم را از تعادل خارج می کند و عکس العمل های تند به دنبال دارد .
آیت الله اسدالله ایمانی ابراز داشت:در شهری زندگی می کنیم که آلودگی صوتی و آلودگی هوا ندارد و نسبتا آرام است اما شاهد عکس العمل های تند در برخی منازعات هستیم،اختلافات کوچک نباید به دادگستری و نیروی انتظامی ختم شود و با تشکیل پرونده به محکمه بیاید ، مردم باید با تحمل و سعه صدر بسیاری از مسایل را حل و فصل کنند .
امام جمعه شیرازبر لزوم توسعه و توجه بیشتر به شوراهای حل اختلاف به عنوان نهادهای مدنی و مردمی تاکید کرد و گفت:شوراها جزو الزامات نظام و دستگاه قضایی است ، شوراها نباید رسیدگی به پرونده را به درازا بکشند، عندالمراجعه گرفتاری مردم را حل کنید و در برخورد نخست به توافق ضمنی برسید.
آیت الله ایمانی اظهار داشت : با تعامل دستگاه قضایی و مدیران اجرایی دراستان فارس و با هماهنگی های موجود ازجامعه ای بهره مند هستیم که جرایم سنگین سالهای قبل در آن رخ نمی دهد ، این موضوع جای سپاسگزاری دارد، همراهی و همگامی مسوولان و دستگاه قضایی جای تشکر دارد .
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.