دانش آموزان ابتدایی روستای اوه بخش مرکزی لارستان به دلیل عدم دسترسی و یا سرعت پایین اینترنت و اعلام حضور در برنامه شاد، روزها و حتی ساعاتی از شب را به دل کوه می زنند و در تپه های اطراف روستا در پی دسترسی به امواج اینترنت هستند.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: علی، زهرا ، سمیه، احمد و مرضیه از جمله دانش آموزان روستای اوه لارستان هستند که هر روز با طلوع آفتاب به کوه می روند تا شاید سیگنال هایی از روستاها و مراکز نزدیک و شاید هم از آسمان و زمین دریافت کنند و از همکلاسی های خود عقب نیفتند.

دهیار روستای اوه لارستان می گوید: گاهی اوقات نیز معلم این دانش آموزان با آنان همراه می شود و در چادرها و کپرهای نصب شده در کوه مشغول تدریس دانش آموزان می شود.

علی باسبوس به ایرنا گفت: بارها برای دسترسی این روستا به اینترنت و رفع مشکل این دانش آموزان از طریق مسئولان و متولیان امر در سطح استان و شهرستان و بخشداری مرکزی پیگیری کرده ام اما پاسخ مناسبی دریافت نکرده ام.

وی یادآور شد: تاکنون چندین لیست را به فرمانداری به عنوان نماینده دولت در شهرستان ارائه کرده ام و خودم پیگیری تصویب طرح توسعه آنها از سوی اداره کل فناوری اطلاعات استان شده ام.

وی تصریح کرد: البته با دفتر نماینده مردم در مجلس، چه دوره قبل و چه در دوره فعلی نیز همین پیگیریها را انجام داده ام که تعدادی از درخواستهای از جمله در مورد روستای اوه در دستور کار اپراتور مربوطه قرار گرفته و اعلام کرده اند درصورت تامین تجهیزات، تا پایان سال جاری نهایی خواهد شد.

وی یادآور شد: پاسخی که مسئولان داده اند می گویند که ما نیز از محرومیتهای ارتباطی رنج می بریم و پیگیر رفع آن هستیم اما بدانید که اختیار ما به شدت محدود است و تا دولت موافقت نکند نمی توانیم سایتی جدید در روستا راه اندازی کنیم.

باسبوس با بیان اینکه سالهاست که پیگیر این موضوع بوده ام ، گفت: البته با شیوع ویروس کرونا، مشکلات منطقه بیشتر شد.

وی افزود: پس از پیگیری زیاد، تجهیزاتی را در دکل منطقه زاهد محمود نصب کردند که البته تنها خود روستا را پوشش می دهد.

باسبوس ابراز داشت: همچنین شرکت های خدمات‌دهنده اینترنت مبتنی بر وب نیز  دکل هایی در زاهدمحمود و همچنین ۲کیلومتر بعد از روستای اوه نصب کردند اما هنوز تجهیزات از جمله برق آن وصل نشده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ پیام و تماس های مکرر روزانه با مخابرات لارستان برای حل این مشکل داشته‌ام که پاسخ شنیده‌ام این موضوع ربطی به مخابرات ندارد ،طرف حساب شما مخابرات نیست، بلکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

دهیار روستای اوه گفت: مخابرات لارستان مدعی است که در خصوص توسعه ارتباط روستایی، براساس تفاهم نامه خصوصی سازی مخابرات، توسعه ارتباط روستایی برعهده دولت است و وقتی دولت تصمیم به توسعه ارتباط یک نقطه روستایی بگیرد ابتدا بودجه آن پروژه را مشخص می کند و سپس براساس نوع و مکان پروژه، آن را به یکی از سه شرکت ارتباطات سیار ایران، ایرانسل و یا های وب ارجاع می دهد.

باسبوس با بیان اینکه مخابرات هیچ اقدامی برای رفع مشکل روستای اوه انجام نداده است، گفت: مسئولان مخابرات به من گفتند که شما آدرس را اشتباه رفته اید و شرکت خصوصی مخابرات بدون تامین اعتبار دولتی در نقاطی که تعهد ندارد، ریالی هزینه نمی‌کند برای آنکه یک شرکت خصوصی است و باید جوابگوی سهامدار باشد.

فرمانده پایگاه بسیج روستای اوه نیز در تماس تلفنی با خبرنگار ایرنا خواستار توجه جدی و رسیدگی سریع مسئولان نسبت به رفع مشکلات روستا از جمله در زمینه نبود اینترنت و زیرساخت‌های مخابراتی شد.

محمود زاهدی گفت: روستای اوه با جمعیتی حدود ۴۰۰ نفر از بسیاری زیرساخت ها محروم است و هم اینک نیز به دلیل وجود نبود اینترنت و برگزازی کلاس های مجازی خانواده ها و دانش آموزان مجبور هستند کیلومتر ها دور از روستا و در کوه های اطراف به دنبال اینترنت باشند.

بخشدار مرکزی شهرستان لارستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این روستا نه تنها از اینترنت بلکه از بسیاری از امکانات و زیرساخت ها محروم است و برای دسترسی این روستا به اینترنت و رفع این مشکل در تلاش برای تامین اعتبار لازم و تجهیزات مورد نیاز هستیم.

علی پیروز معتقد است که البته روستای زاهد محمود و برخی روستاهای دیگر بخش مرکزی که تا امسال محروم از اینترنت بودند با تلاش و همراهی مسئولان اجرایی شهرستان و دست اندرکاران و اداره کل فناوری اطلاعلات استان فارس از اینترنت ۳G بهره مند شدند.

وی تصریح کرد: ما هم به مشکلات و نبود اینترنت در این روستا واقف هستیم اما به دلیل کمبود اعتبارهمچنان برخی مناطق حتی مسکن مهر شهرستان لارستان از امکانات اولیه مخابراتی ، اینترنتی و حتی نبود خط تلفن ثابت نیز محروم است.

وی ابراز داشت: رفع مشکل اینترنت این روستا با توجه به برگزاری کلاس های مجازی دانش اموزان هم اینک نیز در اولویت و دستور کار جدی بخشداری مرکزی شهرستان لارستان قرار گرفته است.

شهرستان لارستان دارای پنج بخش است که بخش مرکزی آن شامل چهار شهر، ۲۴ دهیاری، ۳ دهستان و یک هزار و ۵۱۳ نقطه است.

پیروز با بیان اینکه بخش مرکزی لارستان دارای حدود ۶۵ درصد وسعت و ۵۵ درصد جمعیت این شهرستان است، افزود: تمامی مشکلات، دغدغه ها و نارسایی های این بخش احصا شده و در اختیار مسئولان و متولیان امر در سطح استان نیز قرار گرفته که یکی از چالش های مهم نیز همین ضعف زیرساخات های اینترنتی و مخابراتی است.

خبرنگار ایرنا چند بار تلاش کرد که با مسئولان اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در این زمینه گفت‌وگو کند که تا لحظه انتشار این خبر، تماس برقرار نشد.

مدیر آموزش و پرورش لارستان نیز پیش تر گفته بود که در سال تحصیلی جدید، از مجموع ۲۶۰ مدرسه شهری و روستایی این شهرستان، دانش‌آموزان ۲۵۲ مدرسه به اینترنت دسترسی دارند.

مهدی اسماعیلی به ایرنا گفته بود: از مجموع ۱۷۹ روستای دارای سکنه در شهرستان لارستان، حدود ۷۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

۲۴ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان لارستان مشغول تدریس البته به صورت مجازی هستند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۹۰۰ نفر در مقطع ابدایی هستند.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.