استان فارس از اولین استان‌های کشور است که توانسته با همکاری و هم افزایی میان دستگاه‌های مختلف شیوه‌نامه برگزاری مراسم‌های مذهبی ماه محرم را آماده کند.

برنامه‌ها و نحوه فعالیت و برگزاری مراسم هیأت‌های مذهبی استان فارس در دهه محرم طی نشستی اعلام شد.

به گزارش جماران، حجت‌الاسلام صادق مهرابی مدیر کل تبلبغات اسلامی فارس چهارشنبه ۲۲ مرداد در نشستی که به منظور تدوین شیوه‌نامه‌های برگزاری مراسم‌های ماه محرم در شیراز برگزار شد، اظهار کرد: استان فارس از اولین استان‌های کشور است که توانسته با همکاری و هم افزایی میان دستگاه‌های مختلف شیوه‌نامه برگزاری مراسم‌های مذهبی ماه محرم را آماده کند.

وی با بیان اینکه طی دو ماه گذشته ستاد استانی و ملی مبارزه با کرونا در خصوص نحوه برگزاری مراسم‌های مذهبی تصمیم‌گیری‌هایی کرده است، گفت: یکی از اصلی‌ترین این تصمیم‌ها برگزاری مراسم‌های آیینی با ایجاد محدودیت در مدت زمان برگزاری است.

مهرابی عنوان کرد: براساس مصوبات ابلاغ شده حداکثر زمانی که برای برگزاری مراسم‌های مذهبی در نظر گرفته شده، دو ساعت است و طی این مدت هیات های مذهبی مکلف به رعایت مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی هستند.

ضدعفونی بر عهده مسئولان تکایا و هیأت است 

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس اظهار داشت: در ایام محرم حرکت هیات های مذهبی به سمت بقاع متبرکه ممنوع است و فعالیت هیات‌ها به صورت محلی خواهد بود؛ همچنین محل‌های تکایا و هیات های مذهبی از سوی مسئولان آن ها  باید ضدعفونی شود.

مهرابی از همکاری دستگاه‌های اجرایی و خدماتی به دلیل در اختیار قراردادن فضای باز  برای برگزاری مراسم‌ ماه محرم تقدیر کرد.

رئیس شورای هیأت های مذهبی فارس نیز در این نشست با اشاره به مطالب و شبهات مطرح شده در خصوص مراسم‌ عزاداری ماه‌های محرم و صفر در شیوع کرونا، گفت: برخی از این شبهات اغراق‌آمیز است؛ چرا که هیات‌های مذهبی همواره در کنار مردم قرار دارند.

رضا محمدیان افزود: با بررسی عملکرد یک ساله هیأت‌های مذهبی، در می‌یابیم که همواره و قبل از شیوع کرونا در کنار مردم بوده‌اند و همیشه با شعار «هیات تعطیل نیست» در تمام زمینه‌ها فعال و خدمات مختلفی به مردم ارائه داده‌اند.

وی اعزام گروه‌های جهادی هیأت‌های مذهبی را به منظور کمک‌رسانی به سیل‌ استان‌های فارس، خوزستان، لرستان، سیستان و بلوچستان، برپایی مراسم نمادین تشییع سردار سلیمانی، ضدعفونی معابر و محلات از سوی این هیات‌های مذهبی در شیوع کرونا، تولید و توزیع رایگان ماسک و مواد بهداشتی، کمک به دستگاه‌های انتظامی برای کنترل ورودی و خروجی شهرها، امدادرسانی و توزیع بسته‌های معیشتی را از جمله خدمات هیات‌ها برشمرد.

محمدیان اظهار داشت: تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلای دسته جمعی مجموعه‌ای از متدینین که در جلسات، نماز جماعت یا نماز جمعه و شب احیا و غیره حضور یافته‌اند، نشنیده‌ایم که این مسئله به دلیل رعایت دقیق نظم و رعایت آیین نامه های بهداشتی است.

همکاری هیأت ها با دانشگاه علوم پزشکی شیراز 

وی بیان کرد: برای برگزاری مراسم ماه محرم شیوه نامه های دقیقی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز تدوین و تصویب کرده‌ایم که بسیار جامع‌تر از شیوه‌نامه‌های ابلاغی ستاد ملی کروناست و جزئیات بیشتری دارد و اگر دقیقاً رعایت شود، شاهد بروز هیچ حادثه‌ای در جلسات مذهبی محرم و صفر نخواهیم بود.

وی مطالبه افراد مذهبی و عاشقان امام حسین(ع) را برگزاری مراسم ماه محرم عنوان کرد و ادامه داد: رمز قدرت و دوام شیعه مجالس عزاداری امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورایی و پیروی از راه امام حسین(ع) است و این وظیفه هیأت های مذهبی است که این فرهنگ و راه و روش را برای مردم زنده نگه دارند؛ از همین رو حمله به هیات‌های مذهبی و مجالس امام حسین(ع) ریشه در تفکر صهیونیستی و وهابی دارد و آل‌سعود و صهیونیست‌ها این آرزوی تعطیلی مجالس امام حسین(ع) و نابودی شیعیان را به گور خواهند برد.

سامانه نظارت بر موارد بهداشتی در هیأت ها

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس نیز در این نشست ابراز داشت: سامانه نظارت‌های مردمی بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی هیأت های مذهبی استان فارس راه‌اندازی شده است.

امیر همتی دشتکی مهمترین اولویت برای مؤمنین و عزاداران امام حسین (ع) را حفظ سلامت مردم دانست و ابراز کرد: با توجه به فرارسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان مردم استان فارس بهترین ناظران در مراسم عزاداری هستند.

وی اعلام کرد: سامانه پیامکی به شماره ۱۰۰۰۴۶۱۵ در اختیار همه مردم استان فارس قرار دارد تا چنانچه تخلفی را در بحث عدم رعایت نکات بهداشتی مشاهده کردند، آن را اعلام کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.