حمیدرضا شعبانی، پنجشنبه در آستانه روز روابط عمومی در ارتباط زنده ویدیو کنفرانس که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود در جذب و بکارگیری نیروی انسانی متخصص حوزه روابط عمومی، پیشنهاد می‌شود از ظرفیت خبرنگاران رسانه‌ها که عازم دوره خدمت سربازی هستند بهره‌گیری شود.

وی اافزود: با توجه به گسترش روزافزون وسایل ارتباطی همراه با فناوری روز و همچنین چالش‌های مدرن پیش روی جامعه بشری، یکی از نیازهای اساسی نهادها و دستگاه‌ها، به ویژه سیستم بزرگ تعلیم و تربیت برای تعیین و تبیین راهبرد کاری برای مخاطبان خود، تقویت حوزه روابط عمومی به ‌صورت کمی و کیفی است.

رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: این مهم به ویژه در ایام شیوع کرونا آنگاه که بخش‌هایی در سیستم بزرگ تعلیم و تربیت تعطیل شد و یا فعالیتشان به شدت کاهش یافت، خود را بیشترنمایان کرد زیرا فعالیت حوزه روابط عمومی چندین برابر شد.

شعبانی، با اشاره به ضرورت تقویت نقاط قوت و رفع کاستی‌های موجود در حوزه مالی و پشتیبانی روابط عمومی، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل عدم وجود پُست مستقل روابط عمومی و بکارگیری یک نیرو در قالب چند پُست ترکیبی در ادارات مناطق و شهرستان‌ها و حجم زیاد فعالیت‌های این حوزه ها، امکان نیل به اهداف مهم روابط عمومی از جمله مخاطب پژوهی، افکارسنجی و پوشش مناسب برنامه‌ها و فعالیت‌های ادارات آموزش‌وپرورش، مدارس، معلمان و دانش‌آموزان در سراسر کشور وجود ندارد.

وی افزود: این مساله باعث کاهش انگیزه برای تداوم فعالیت کارشناسان در این حوزه می‌شود.

رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اهمیت و ضرورت نقش و کارکرد فضای مجازی گفت: ضروری است در روابط عمومی‌ها پُستی سازمانی با عنوان کارشناس فضای مجازی اختصاص یابد.

شعبانی، همچنین خواستار اختصاص و برگزاری دوره‌های حرفه‌ای ضمن خدمت ویژه کارشناسان روابط عمومی در سطح ملی و استانی با توجه به توسعه روز افزودن علوم و فناوری و وسایل ارتباط جمعی شد.

او بیان کرد: در حال حاضر دوره‌ها و همایش‌های مرتبط با وظایف شغلی روابط عمومی در خارج از سیستم آموزش‌ و پرورش در حال انجام است که البته به دلیل هزینه‌بر بودن آنها، بهتر است در این زمینه، سرفصل مالی برای شرکت کارکنان روابط عمومی باهدف افزایش سطح آگاهی و دانش فنی اختصاص یابد.

شعبانی، اظهار داشت: با توجه به لزوم اشراف همکاران شاغل در حوزه روابط عمومی به همه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، انعکاس مطلوب رویدادهای آموزش و پرورش و نقش سخنگویی فعالان در این حوزه، موضوع حضور موثر و عضویت رسمی روابط عمومی به عنوان یکی از اعضای اصلی در نشست‌های شورای معاونان و کمیته‌های توسعه مدیریت و سایر کمیته‌های مختلف تصمیم‌گیری در ادارات، نیازمند دستور اکید وزیر آموزش و پرورش است.

رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس افزود: هرچند این مهم در سال‌های اخیر درنامه‌ای تاکیدی برای استان‌ها ارسال شده اما گزارش‌های موجود حاکی از این است که در برخی ادارات کل و شهرستان‌ها و مناطق ، هنوز اجرایی نشده است.

وی، اتخاذ وحدت رویه در موکول کردن وظایف به کارکنان روابط عمومی را از دیگر خواسته‌های فعالان این حوزه عنوان کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر بر اساس سلیقه مسوولان، وظایف و امور متفاوتی خارج از شرح وظایف روابط عمومی به آنها محول می‌شود که این امر نیازمند بازنگری شرح وظایف روابط عمومی در استان و شهرستان و حذف فعالیت‌های زائد و موازی است.

شعبانی با اشاره به راه‌اندازی سامانه آموزشی دانش آموزان (شاد)، ادامه داد: امکان دسترسی به مسوولان روابط عمومی در این سامانه برای راه‌اندازی کانال‌ها و گروه‌های اطلاع‌رسانی و خبری استانی و منطقه‌ای، به‌ منظور توسعه استفاده از ظرفیت این شبکه در بین معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنها راهکاری برای تسهیل در امور اطلاع رسانی خواهد بود.

رئیس اداره  اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، همچنین خواستار تدوین آیین‌نامه جذب و استفاده از تبلیغات محیطی و حامی مالی (اسپانسر) توسط روابط عمومی‌های آموزش و پرورش برای تامین منابع مالی و جبران بخشی از هزینه‌های این حوزه شد.

بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه به عنوان روز روابط عمومی و اطلاع رسانی نامگذاری شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.