دکتر کاوه باشتی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: ۲۳۰ هزار ورزشکار سازمان یافته در استان وجود دارد؛ پیش از اینکه اصناف به دلیل کرونا کارشان تعطیل شود، باشگاه‌ها و اماکن ورزشی استان در این زمینه پیشتاز بودند.

وی افزود : همین امر هم موثر واقع شد و  موردی که بیماری کرونا برای ورزشکاری مثبت باشد نداشتیم اما بازهم بسنده نکردیم و پیشنهاد دادیم طرح ملی پایش و یا غربالگری ورزشکارانی که زیر نظر هیات هستند، را به ما بسپارند.

باشتی گفت: در ارزیایی صورت گرفته از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در امر مبارزه با کرونا، ورزش فارس در ردیف پنج استان برتر کشور شناخته شد و از ابتدای شیوع این ویروس اطلاع رسانی از طریق پوستر، بنر در سطح شهرها انجام شد و با بسته شدن به موقع باشگاه ها آمار کرونا هم در استان فارس نسبت به سایر استان ها بسیار کمتر است.

زیان باشگاه ها از کرونا 

رییس ستاد کرونای ورزش فارس بیان کرد: با وجود اینکه تعطیلی باشگاه ها در مبارزه با این بیماری مهلک خیلی موثر بود اما مدیران باشگاه ها که صاحبان مشاغل هستند، بازیکنان، مربیان ، مدارس فوتبال و بسیاری دیگر از اماکن متضرر شدند.

وی به وجود ۱۴۰۰ باشگاه در استان فارس اشاره کرد و افزود: اینکه بخواهیم  در این شرایط رقم دقیقی از میزان این خسارات را بر آورد کنیم بسیار سخت است چرا که کرونا هنوز تمام نشده است.

باشتی اضافه کرد: اما میانگین اجاره هر کدام از باشگاه ها را که در نظر بگیریم و با وجود اینکه درآمدی نداشته اند می توان برآورد کرد که این تعداد باشگاه که آن هم بستگی به این دارد که در کجای استان قرار دارند،خسارت سنگینی دیده اند.

رییس هیات پزشکی ورزشی فارس ادامه داد : هیات ها  زیر مجموعه فدراسیون پزشکی ورزشی هستند و رییس ستاد کرونای ورزش کشور هم رییس فدراسیون است و در تمام استان ها هم روسای هیات ها مسوول ستاد کرونای ورزش هستند.

این جراح و متخصص ارتوپدی اشاره کرد: برخی از صنوف فکر می کنند تمام مسایل اجتماعی غیر از پزشکی ورزشی هم به ما ارتباط دارد در حالی که هیات نهاد غیر دولتی  است و در اجرا کاری را انجام نمی دهد و کارمان هم نظارت بر باشگاه ها با همکاری اداره کل ورزش و جوانان است و کلا نظرات پزشکی را می دهیم و در درمان هم به ورزشکاران آسیب دیده که بیمه باشند هزینه های آنها پرداخت می شود.

دکتر باشتی : ورزش فارس پیشتاز در امر مبارزه با کرونا، غربالگری می کنیم 

شهرستان های سفید برای بازگشایی هوشمندانه  اماکن آماده باشند

باشتی با اظهار اینکه شهرستان هایی که در آنها اعلام وضعیت سفید شده  است، آماده باشند، اظهار داشت : در نشستی که یکشنبه با مدیران استخر ها داشتیم ، اعلام کردیم شهرستان هایی که از سوی ستاد عالی مبارزه با کرونا در  وضعیت سفید قرار می گیرند، احتمالا  استخرها و باشگاه های ورزشی آنها از ابتدای خردادماه به صورت هوشمند و اولویت بندی و  بر اساس یک فرایند خاص باز خواهد شد.

وی بیان کرد: با این حال مناطق سفید آماده باشند و مواد و  لوازم استاندارد مورد نیاز را برای گندزدایی و ضد عفونی آماده کنند اگرچه هم ما چندین بار مکاتبه کرده ایم که سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس مواد ضد عفونی استاندارد را در اختیار اماکن ورزشی قرار دهد.

شهرستان های در حالت زرد از جمله شیراز  منتظر بمانند

مسوول ستاد کرونای ورزش فارس در مورد شهرستان هایی که در حالت زرد قرار دارند گفت: برای این مناطق تابع دستور ستاد عالی مبارزه با کروناهستیم و تاکنون هیچ دستوری درباره اینگونه مناطق به ما نرسیده است از این رو باید منتظر بمانند و امیدواریم هر چه زودتر تمام مناطق ایران و حتی کشورهای درگیر با این بیماری مهلک ، کاملا سفید شود.

باشتی گفت: با توجه به اینکه در مناطق زرد تمام اصناف فعالیت خود را از سر گرفته اند انتظار داریم اجازه دهند باشگاه ها و اماکن ورزشی هم به صورت اولویت بندی و رعایت تمام نکات بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند هم فعالیت خود را از سر گیرند تا بیشتر متضرر نشوند اگر چه ما تابع ستاد کل مبارزه با کرونا هستیم.

شهرستان های سفیدبرای بازگشایی اماکن ورزشی آماده باشند 

باشگاه ها، هیات های ورزشی هم از تسهیلات دوران کرونا بهره مند شوند

رییس هیات پزشکی ورزشی فارس گفت : باشگاه ها و هیات های ورزشی در این دوران سخت ضرر زیادی متحمل شده اند از این رو مانند اصناف دیگر که مورد حمایت قرار گرفته اند از استاندار ورزش دوست فارس می خواهیم جامعه ورزش را که همکاری بسیار خوبی در امر مبارزه با این بیماری داشته اند از تسهیلات نیز بهرمند شوند.

 او  اضافه کرد: مدیرکل ورزش و جوانان فارس پیگیری تسهیلات و مطالبات  جامعه ورزش در دوران کرونا هست و امیدواریم این امر هم برای ورزش اتفاق بیفتد تا دغدغه باشگاهداران رفع شود.

ورزشکاران تمدید بیمه خود را فراموش نکنند

باشتی همچنین  به ورزشکاران توصیه کرد که کاری به بازگشایی باشگاه ها نداشته باشند و هر چه زودتر از طریق سامانه نسبت به تمدید بیمه خود اقدام تا در صورت بروز حوادت بتوانند از بیمه خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: خدمات بسیار خوبی را برای کسانی که طی سه سال گذشته در موعد مقرر بیمه خود را تمدید کرده اند در نظر داریم و تا ۸۰ در صد از خسارات آنها پرداخت خواهد شد که فکر نمی کنم هیچ بیمه تکمیلی این همه خدمات را بدهد.

مردم زدن ماسک را جدی بگیرند

او گفت: به عنوان یک پزشک توصیه می کنم مردم حتما در موقع خروج از منزل ماسک را بزنند و خطر این بیماری را که هنوز تمام نشده جدی بگیرند.

باشتی اضافه کرد : تا زمانی که این بیماری از بین نرفته از شهروندان تقاضا داریم زدن ماسک را به ویژه در جاهای پر تردد جدی بگیرند و اکثر کشور هایی که در گیر با این بیماری هستند به این نتیجه رسیده اند که حتما از ماسک استفاده شود و به هنگامی که قصد خروج  از خانه را دارند این توصیه مهم را رعایت کنند و حتما هم لازم نیست از ماسک پزشکی استفاده شود بلکه می توانند از ماسک های پارچه ای نیز بهره ببرند و رعایت اصول بهداشتی را فراموش نکنند.

وی افزود: در صورتی که فردی  که مبتلا به کرونا هست از ماسک استفاده نکند و با انسانی که ماسک زده نزدیک شود به احتمال ۷۰ در صد این ویروس منتقل خواهد شد اما اگر فرد مبتلا و غیر مبتلا هر دو ماسک زده باشند امکان انتقال آن به زیر پنج  در صد می رسد از این رو این توصیه را جدی بگیرند.

بمب ساعتی

باشتی گفت : خیلی ها نمی دانند که کرونا دارند و ناقل این بیماری هستند و مانند بمب های ساعتی می مانند که می توانند به سرعت این بیماری را به فرد دیگری منتقل کنند و به مردم توصیه می شود حتما در اماکن عمومی و اداره ها زدن ماسک را جدی بگیرند و مواظب عزیزان خود باشند و این روش جدید زندگی حتی پس از پایان کرونا و به مدت ۲ سال باید ادامه یابد.

مردم زدن ماسک را جدی بگیرند

رسانه ها در مبارزه با کرونا پیشتاز هستند

این پزشک متخصص از رسانه ها به عنوان بازوی بسیار قوی در امر مبارزه با کرونا یاد کرد و افزود : رسانه ها به خوبی حقوق شهروندی را رعایت کردند و با اطلاع رسانی به موقع خود در امر مبازره با کرونا پیشتاز بودند.

وی تاکید کرد : بسیاری از رسانه ها در راه مبارزه با این بیماری به امر آموزش و پیشگیری رو آوردند و حتی برخی از خبرنگاران با حضور در صحنه جان خود را به خطر انداختند و کاری بزرگ انجام دادند و جای تقدیر دارد.

باشتی : رسانه ها در مبارزه با کرونا پیشتاز هستند 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.