مصوبه انحلال و واگذاری موسسات و مراکز علمی‌ کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی دولتی که در ۳۰ بهمن سال ۱۳۹۰ در شورای عالی اداری به تصویب رسید از ۱۷بهمن‌ماه ۱۳۹۶  ابلاغ شد و براساس آن،  مراکز یادشده، منحل یا واگذار شدند.

هدف از این مصوبه ایجاد انسجام تشکیلاتی در ساختار دولت، کاهش هزینه‌های دولت، جلوگیری از انجام فعالیت‌های موازی، سوق دادن منابع دستگاه‌های اجرایی به اجرای ماموریتهای اصلی خود و ارتقای سطح علمی موسسات آموزش عالی و پژوهشی عنوان شده است.

از آنجا که وظیفه قانونی اجرای آموزش‌های عالی با اخذ مدرک تحصیلی دانشگاهی، صرفا بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، سایر دستگاه‌های اجرایی در این زمینه، وظیفه قانونی برعهده ندارند؛ از همین رو به این مراکز فرصتی داده شد که نهایتا تا پایان سال تحصیلی ۹۸-۹۷ تعطیل شوند یا با رعایت ضوابط به بخش‌خصوصی واجد شرایط واگذار شوند.

اما این واگذاری‌ها مشکلاتی را نیز به همراه داشته است؛ از جمله بلاتکلیفی و بیکاری برخی کارکنان این مراکز آن هم در شرایط اقتصادی دشوار. 

بنا بر اعلام دانشگاه علمی‌کاربردی فارس، همه مراکز علمی‌کاربردی دولتی در فارس یا واگذار شده‌اند یا درحال واگذاری هستند و دانشجویان این مراکز نیز تا شهریور ماه به دیگر مراکز منتقل شده‌اند؛ همچنین  تصمیم‌گیری درباره کارمندان به سازمان مربوط، واگذار شده است.

یکی از کارمندان مرکز در حال واگذاری علمی کاربردی بهزیستی، در تماس با ایرنا عنوان کرده است که حدود ۹ ماه است بدون دریافت حقوق بیکار شده‌اند.

او ادامه داد: با آنکه در قانون به‌صراحت عنوان شده مراکز موظف‌اند تکلیف اشتغال کارمندان را روشن کنند، هر روز وعده‌های تازه‌ای داده می‌شود.

این شهروند با بیان اینکه اعلام شده تا بهمن‌ماه ۹۸ حقوق‌ها واریز می‌شود، گفت: آخرین بار گفته شد که به این موضوع در اردیبهشت‌ماه جاری رسیدگی خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی فارس در پاسخ به مسائل مطرح‌شده به ایرنا گفت: طبق قانون، تمام مراکز دولتی علمی‌کاربردی می‌بایست تا پایان سال تحصیلی جاری واگذار شوند؛ به تبع این این ابلاغیه، در سال گذشته مجوز مرکز علمی‌کاربردی سازمان بهزیستی هم لغو شد.

سید محمدصادق کشفی‌نژاد بیان داشت: پیشنهاد شد که وزارت رفاه کارمندان و نیروهای فعال در موسسات یادشده، را تحویل بگیرند؛ اما این، تنها توصیه بود و نه ابلاغ؛ چراکه هریک از کارمندان این مجموعه‌ها دارای مدارکی هستند که آن مدرک الزاما در ساختار دولتی آن اداره خاص کاربردی نیست.

وی افزود: در حال حاضر تکلیف تعدادی از کارمندان مجموعه علمی کاربردی بهزیستی فارس مشخص نیست؛ اما راسا برای رسیدگی به وضعیت آنان اقدام کرده‌ایم و در تلاش هستیم که آنان در مراکز همکار بهزیستی پذیرفته شوند.

مدیرکل بهزیستی فارس درباره حقوق معوقه این کارکنان نیز به ایرنا گفت که معوقات آنان تا فروردین‌ماه تسویه شده است.

۶۳۰ مرکز علمی‌کاربردی با ۲۵۰ هزار دانشجو در کشور وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.